در آمار و بررسی‌های به دست آمده، 95 درصد ساختمان‌هایی که بیش از هزار سال عمر داشتند تخریب شده‌اند.در حال حاضر به بهانه گسترش، قدیمی ترین بخش مسجد در حال تخريب است.

گروه بین الملل مشرق - در حادثه روز جمعه 20 شهریور ماه 1394، مکه مکرمه که به دنبال شروع توفان و بارندگی شدید روی داد یک جرثقیل مربوط به تعمیرات مسجد الحرام سقوط کرد که در آن 107 نفر کشته و 238 نفر مجروح شدند. حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در چند روز اخیر رسانه‌های جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. عربستان سعودی که پیش از این، علت سقوط جرثقیل را تندباد اعلام کرده بود، از حرف اول خود بازگشت و شرکت بن لادن را که مسئول نظارت بر طرح توسعه حرم است، مقصر اعلام کرد. شائبه‌ی نوعی خرابکاری همزمان با سالگرد حملات انتحاری ۱۱ سپتامبر مطرح شد. اولین آمارها حاکی از مرگ حدود 107 زائر بود، حال حرف از کشته شدن بیش از 170 نفر است.

تحلیلی اجمالی در مورد این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که تأمل بر آن خالی از لطف نیست، باوجود اینکه برای موارد زیر هیچ گونه سندی منتشر نشده اما با توجه به اتفاقات رخ داده، عمدی بودن این حادثه نیز دور از ذهن نیست.

1. سرعت باد بسیار پایین و حدود ۲۲ کیلومتر بوده است، اگرچه شبکه العربیه سرعت باد را ۶۵ کیلومتر اعلام کرده که قطعاً دروغ بوده و سرعت باد در تمام نقاط زمین و در تمام روزهای تا یک ماه آینده هم دقیقاً ثبت و قابل رهگیری است.

2. جهت باد از محل استقرار تاور (جرثقیل) به طرف مروه یعنی به سمت شمال غرب بوده است و جرثقیل به دلیل باد نمی توانسته به طرف خلاف جهت باد سقوط کند.

3. جرثقیل دقيقاً به پشت مقام ابراهیم علیه‌السلام (جایگاه بیشترین زائران شیعه) سقوط کرده است.

4. شکل سقوط نشان می‌دهد که سقوط برخلاف لنگرگاه جرثقیل صورت گرفته که فقط می‌تواند به‌دلیل باز بودن پیچ های جرثقیل و دستکاری عمدی واقع شده باشد.

5. هیچ جرثقیل دیگری سقوط نکرده است.

روزنامه لوبوان فرانسوی در پی سقوط جرثقیل نوشت: ماهیت این پروژه‌های عظیم و تجملات زیاد در شهر مقدس مکه چیست؟ آیا این تجملات و عملیات عمرانی گسترده هویت مذهبی این شهر مقدس را از بین نمی‌برد؟

در پی سقوط این جرثقیل، بی‌درایتی مسئولان سعودی در حفظ امنیت و جان زائران و همچنین وضعیت عمرانی و تجملاتی گسترده (که چهره اسلامی این شهر مقدس را تغییر داده)، با انتقادات شدیدی مواجه شد. چرا که شهر اول اسلام باید شبیه شهرهای پیشرفته آمریکایی باشد و رنگ و بو و بافت اسلامی این شهر تغییر پیدا کند.

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش

رژیم سعودی به طور تدریجی تمام آثار تاریخی گذشته را از بین برده و تمام خانه‌های قدیمی که به نزدیکان پیامبر(ص) تعلق داشت را با خاک یکسان کردند. حتی خانه حضرت خدیجه اولین همسر پیامبر در امان نماند، به گونه ای که خانه حضرت خدیجه ناپدید شده و در محل آن سرویس‌های بهداشتی احداث کرده‌اند و همچنین خانه‌ برخی صحابه حضرت رسول(ص) نیز ناپدید شده است. در ادامه میتوان به تخریب قبور ائمه بقیع اشاره داشت، در هشتم شوال سال 1344 هجري قمري قبرستان بقيع به عنوان مهم‌ترين قبرستان اسلام به دست وهابيون تخريب شد. پس از تسلط وهابيون بر مدينه آن‌ها ضمن تخريب قبور، آثاري که بر روي قبور قرار داشت را نيز از بين بردند.

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش
در آمار و بررسی‌های به دست آمده، گفته شده که 95 درصد ساختمان‌هایی که بیش از هزار سال عمر داشتند تخریب شده‌اند. جالب این است که این تحولات معماری توسط بزرگان و مفتی‌های عربستان سعودی تأیید شده است. همچنین بزرگان وهابی این کشور عنوان کرده‌اند که تنها جایی که باید از آن محافظت و نگه‌داری شود خانه خدا است، چرا که بقیه آثار تاریخی و مذهبی مردم را از توجه به خدا و یکتایی او غافل می‌کنند. وهابی‌ها اظهار داشتند که ایستادن مقابل منزل پیامبر (ص) و تحت تأثیر قرار گرفتن از این مکان تاریخی در حد خود شرک حساب می‌شود و زائران را از هدف اساسی حج دور می‌کند و به همین بهانه آن‌ها تمام بناهای قدیمی را تخریب کرده‌اند. معنویت حج ناشی از چند عامل کلیدی است. مهمترین عامل، حافظه تاریخی مسلمانان و احساس پای نهادن بر ردپای قهرمانان توحید است. عامل دوم بازنمایی حافظه تاریخی در قالب اماکن مقدس است که کالبد جغرافیایی موید و مکمل حافظه تاریخی است. 

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش
نمایی از قدیمی ترین بخش مسجد الحرام که در حال تخریب است.

در سال‌های گذشته، هشدارهای زیادی به افکار عمومی و خطرات ناشی از عملیات عمرانی شهر مکه و مدینه داده شده که متأسفانه آن‌ها را نادیده گرفته‌اند. 

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش
قلعه ی تاریخی اجیاد در جنوب مسجدالحرام که ويران شد.

در حال حاضر پیمان‌کاران در حال گسترده‌سازي اطراف کعبه هستند و بدین منظور ایوان‌های آجری با ستون‌های سنگی اطراف صحن مسجدالحرام، قدیمی ترین بخش مسجد را تخريب مي‌کنند. قدمت این بخش مربوط به قرن ۱۷ میلادی است و توسط سنان معمار مشهور آن دوره ساخته شده است، بر روی هر کدام از این ستون های سنگی، نام اصحاب پیامبر اسلام نگاشته شده بود و هر کدام راوی داستان‌هایی هستند، اما وهابی‌ها می‌خواهند تمام این میراث نابود شود.

مقامات آل سعود به شدت به تجملات علاقه دارند، طوری که این شهر مقدس به یک مکان گردشگری و تفریحی تبدیل شده است. با این حال زائران و حجاج زیادی برای لذت بردن از اقامت و خرید از پاساژهای هتل‌های پنج ستاره آمادگی پرداخت هزینه‌ای تا 6500 یورو و بیش‌تر را دارند. اگر نگاهی بافتاری به ترکیب مسجد و شهر داشته باشیم این مسجد نیست که شهر را معنا می کند بلکه این بافت جدید و رفاه گرای شهر است که مناسک حج را به کارناوالی نیمه مذهبی - نیمه تفریحی تبدیل می کند.

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش

روزنامه لوبوان فرانسوی با توجه به ساخت برج "الساعة" در کنار خانه خدا نوشت: ساخت این برج در سال 2012 میلادی به پایان رسیده و شامل 76 طبقه است که یکی از مجهزترین هتل‌‌های جهان محسوب شده و دارای مراکز تجاری و سوئیت‌های لوکس و همچنین سالن‌های رقص!! در کنار کعبه است. این پروژه عمرانی زیر مجموعه پروژه عمرانی بزرگ‌تری به نام "أبراج البيت"  است. که 6 برج اسمان خراش و مراکز خرید دیگری را در بر می گیرد. یکی از نکات جالب  تبلیغ عجیب یکی از سوییت‌های هتل‌های ابراج البیت با عنوان: مقابل کعبه نماز می‌خوانم بدون این‌که بخواهم اتاقم را ترک کنم. در حالی‌که براي هيچ‌كس شايسته نيست كه بنايي بلندتر از كعبه بسازد. 

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش

بدون شک نبود تناسب معماری این ساختمان با مسجدالحرام و نام پیمانکارها و معمارهای این مجموعه ذهن اغلب تحلیل‌گران سیاسی- مذهبی را به این سمت سوق می‌دهد که این مجموعه با نیتی غیر مذهبی پدید آمده است. تا چند سال پیش، بلندترین بنای مُشرف به صحن مسجدالحرام، قصر ملک فهد، سلطان پیشین عربستان سعودی بود. 

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش

با تحولات معماری جدید دیگر چیزی از ویژگی های تاریخی و مذهبی مکه به جز مسجد الحرام باقی نمانده، و به یک شهر تجملاتی در دل بیابان تبدیل شده ‌است. این شهر مقدس همه نشانه‌ها و اثرات فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی را از دست داده است.

تمدن اسلامی در معرض خطر///در حال ویرایش

در شهر مکه دیگر حس معنوی و روحی احساس نمی‌شود و به این شهر تجمل گرا و مادی تبدیل شده است. سعودی‌ها ادعا دارند که آن‌ها به سنت کهن و اسلام ناب پایدار مانده‌اند، در حالی که مانند زمان اعراب جاهلیت هنوز حقوق کامل به زن‌ها تعلق نمی‌گیرد. با این‌که قرآن نازل شد تا جامعه را توسعه بخشد و این پدیده‌ها را حذف کند. تصویری که توسعه‌ی شهر مکه در آینده را نشان می‌دهد ممکن است از یک دید عملکردی مناسب به نظر برسد ولی از دید معناشناسی اشتباهی جبران ناپذیر در خود دارد. در اين صورت، شهر مکه هویت و تاریخ خود را زیر پوسته‌ای بی معنا دفن می‌کند. شکلی از مدرنيسم که شاید پیش از این در شهرهای بی هویتی چون لاس‌وگاس و یا دبی مشاهده کرده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • حسین ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    غیر از همزمانی این حادثه با ۱۱ سپتامبر مساله عجیب دیگه پیمانکار این تاره هست که ظاهراً شرکت بن لادن بوده (saudi binladin group) اگر همزمانی این حادثه اتفاق بوده آیا پیمانکار این پروژه هم اتفاق و رندم بوده ؟
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    خدا از نگزره ال یهود
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    این همه شکوه و عظمت مقابل یک خانه سنگی و ساده چقدر حقیر است...
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانست
  • فرهاد ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    کشورهای غربی هویت عربستان راازآنهاگرفتند وکسی که بی هویت شود دیگرخلاقیت وابتکاری نخواهد داشت چون فقط کارش تقلیدازغرب خواهد بود وقتی که همه مظاهراسلامی مکه ازبین رفت کعبه هم مکانی برای تفریح خواهد بودوبس.کشورهای غربی برای تسلط برمسلمانان دیگرکمتردست به سلاح خواهند شد چون ازنظرفرهنگی به ماسلطه افکنده اند توایران خودمون قیافه وحجاب زنها ومردها راببینید چه طور شده؟جوانان ایران بخصوص دهه هفتادی ها کمی هم دهه شصتی ها دیگرنه هویت مذهبی دارند نه فرهنگی
  • بی نام ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    درستش اینه : خدا از آل یهود نگذرد.
  • مهدی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    خدا لعنت کند انگلیس و یهود را با بوجود آوردن وهابیت و خدا لعنت کند آل سعود را و خدا صاحب اصلی این بیت العتیق را برساند تا انتقام مسلمانان را از این جرثومه های فساد در روی زمین بگیرد اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    حکام عربستانی با تاریخ وآثار تاریخی مخالف هستند
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    پس دست به کار شوید این حقارت را به عالم نشان دهید..
  • حمید ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    احسنت به نویسنده عزیز مطلب سعودی ها که تکلیفشون مشخصه و درباره سقوط جرثقیل هم که من هرچقدر منابع مختلف رو چه به زبان فارسی چه به انگلیسی سرچ کردم بیشتر از قبل مطمئن شدم عمدی بوده. کاش یکم از خودمون هم شروع کنیم.. اولا حدالامکان حج نریم و هزینش رو صرف نیازمندای هم وطن خودمون بکنیم. دوما اگر میریم حج اینهمه پول نبریم به اندازه چند تا چمدون سوغات بیاریم.. نمیفهمم میریم حج برای مناسک مذهبی یا میریم مسافرت تفریحی..
  • sahere ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    سالن رقص؟!!!!!یعنی خاااااااااک بر سرشون که هنوز بعد 14 قرن، از این موهبتی الهی یک جو تاثیر نگرفتن.
  • تینا ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    ان شاالله حضرت مهدی بیاد تمام این آثاری که ازبین رفتنددوباره درست بشن مگه تو قرآن نخوندین ودوباره مسجد الحرام به شکل اول ساخته خواهد شد
  • سید ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    با تمام بزرگی که این برج داره وقتی وارد مسجد الحرام میشی خانه کعبه انرژیی داره که بقیه چیزها رو فراموش می کنی
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    کجای متن خبر سالن رقص نوشته شده؟؟
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    همه اش تقصیر دشمن صهیونیستیه
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مکه را فتح خواهیم کرد اللهم عجل ولیک الفرج
  • سعید ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    اونا از خوداشونه که ما حج نریم تا فرهنگ انقلاب و شیعه بیشتر از این توسعه پیدا نکنه... ما میتونیم به جای نرفتن به حج با روشنگری این وقایع اونا رو تحت فشار بذازیم
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    انشاءالله تمام این ساختمانهای که توسط آل سعود در کنار خانه ی خدا ساخته شده است توسط امام زمان (ع) تخریب واز بین خواهند رفت وفضای مکه می شود مثل زمان رسول الله(ص)
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    موارد مشکوک زیادی درباره این اتفاق وجود داره
  • کریمی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    لعنت بر آل سعود
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    ناشناس یه بار دیگه متن رو بخون
  • مسعود وارسته ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    ان شا الله اللهم عجل لولیک لفرج
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مرگ بر اسرئیل
  • شناس ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    همه سیاستهای خصمانه آل یهود و اسرائیل علیه مسلمانان در شهر حیفا تنظیم میشود
  • نسرین ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    ان شا الله
  • موسوی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    خدایا مرگ ملک سلمان را برسان
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    من تا زمانی که رژیم آل سعود در عربستان هست به مکه برای زیارت خانه ی خدا نخواهم رفت وتنها امیدم این است که هر چه زودتر این رژیم کثیف وحیوان صفت از بین برود وآنوقت به زیارت خانه ی پروردگار می روم .
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    من هرچی فکر میکنم منطق ساخت این برج ساعت رو متوجه نمیشم!
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    سعودیا اگر خیلی عرضه دارن از منجلاب یمن که مثل .... توش گیر کردن خارج بشن
  • رجبی ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    کامل و خوب بود ممنون مشرق
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    95 درصد ساختمان‌هایی که بیش از هزار سال عمر داشتند تخریب شده‌اند؟!؟!؟!
  • دانشجو ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مرررررررگ بر انگلیس که فرقه انحرافی وهابیت رو ایجاد کرد
  • دانشجو ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مرررررررگ بر انگلیس که فرقه انحرافی وهابیت رو ایجاد کرد
  • دانشجو ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مرررررررگ بر انگلیس که فرقه انحرافی وهابیت رو ایجاد کرد
  • دانشجو ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مرررررررگ بر انگلیس که فرقه انحرافی وهابیت رو ایجاد کرد
  • داوود ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    خخخخخخ
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    درود بر رزمندگان انصار الله یمن که جلوی وهابی ها ایستادند و ان شا الله با نابودی کاخهای آل سعود پیروز این جنگ میشوند
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    احسنت
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    عظمت کعبه با این کار ها کم نمیشود
  • جهادی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    انشا الله صبح ظهور نزدیک است
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    احسنت سعید جواب منطقی دادی
  • حمیدرضا ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    الهی آمین
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    فعلا که هر روز دارن چندین اسیر تقدیم انصارالله میکنن!
  • انقلابی ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    به فضل خدا پوزه آل سعود در این جنگ به خاک مالیده خواهد شد
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    آفرین به روزنامه فرانسوی
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    من هم...
  • کریمی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    خب اشتباه میکنی
  • بیژن ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    11 سپتامبر چیه؟ موشکه؟
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    11 سپتامبر چیه؟ موشکه؟
  • بید ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    هییییییییی
  • بیز ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    واقعا
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    یعنی خاکـــــــــــــــــــــــــــــــ
  • جوادیان ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    وقتی مستر همفر در کتاب خاطراتش از نفوذ انگلیسی ها در کشور های مسلمان می نویسد، وقتی مسلمانان باید این کتاب را خوانده و تا حد توان منتشر کنند وقتی انواع حیله و نیرنگ انگلیسی جماعت را دیده و می بینیم، و البته واکنشی علیه این ملعونان نشان نمی دهیم، پس جامعه مسلمانان جهان با مشکل مواجه می شود بصیرت آگاهی و روشنی رمز توفیق بشر از شر بدی و نادرستی ها است به امید اینکه همواره حق به حقدار برسد و توطئه دشمنان حقیقت، هیچگاه کارگر نیافتد
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    چیزی در این باره ندیدم مشرق جان
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    آزدای حرمین شریفین از چنگال وهابیت نزدیک است
  • بیژن ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    چشممان به مبارزان یمنی است
  • بیژن ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    زنده و مرده اش فرقی نداره! شاه بعدی هم آلت دست صهیونیسمه
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    واسه زمان سنجیه؟
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    درود بر کپی پیست
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    علامت بالای برج
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    اینا همه نقشه اسرائلیه
  • مسعود ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مشرق عالی بود ممنون
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    عظمت مکه و کعبه با این کارها ازبین نمیره
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مستر همفر دیگه کیه
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    الان باید بخندیم؟!
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    به همین سادگی :(
  • ایرانی ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    تنها افکار بیمار ، کثیف و شیطانی شماست که این حزعبلات را انتشار میکند
  • رزمنده ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    آل سعود با حمله به یمن به سقوط نزدیک تر شد
  • دانشجوی سال آخر ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    همین بس که معمار اون، نورمن فاستر ماسون اعظم بوده...
  • امین ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    بد بخت همه کارا رو به ولیعهد جوونش سپرده اونم با مخ به زمین خواهد خورد
  • مریم ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    ان شا الله
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    شاه سعودی نفس های آخرش رو میکشه
  • دانشجو ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    اقدامات آل سعود و نورکرانش امنیت اسرائیل را بالا میبره
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    ادب داشته باش
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مرگ بر امریکا که هرچی میکشیم از اونه
  • احمد ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    یک مشت وهابی شکم باره هوسران شدن خادم!!!! حرمین شریفین تف به ذات خاندان آل سعود
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    چه انتتتتتتتقامی از این وهابی ها بگیریم آن روز نزدیک است
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    حادثه سقوط بالا بر در مکه خیلی مشکوکه خیلی
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    چشممان بعد از خدا به مبارزان یمنی است، برادر بیژن
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    زیر عکس ششم، نوشته آبی رنگ.
  • عبدالرحمن ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    خداوندا شرمنده ایم
  • محمد ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خدایا برسون طیرا ابابیل
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    دقیقا شبها که چراغ های برج ساعت روشن می شود با نگاهی به نماد برج که پایانی ترین نقطه ی آن است تصویر بز معروف ماسون ها کاملا هویداست و ماه بالای آن مانند دو شاخ بز ، با چشمان و چانه شکل کاملی از نماد فراماسون ها را که از بالا بر کعبه مسلط است را نشان می دهد . این نماد کاملا حساب شده طراحی ،ساخته و نور پردازی شده است. پیشنهاد می کنم برای اثبات آن تصویری که شب از این برج باشد را هم بگذارید تا به ذات پلید و کثیف این فرقه ی ضاله که سعی دارد معما وار سایه اش در همه جا حاکم باشد روشن گردد.
  • هامون ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    دشمن دیده نمیتونه توو ایران دانشمند ترور کنه از این راه وارد شده به قول آقا مردم خصوصا جوونا دیدتون رو گسترده تر کنین اصل کاری که پشت پردس رو فراموش نکنین! دشمن واحد ما مسلمین صهیونیست جنایتکار
  • ناشناس ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    برو بچه جون مطلب سنگینه شما توان هضمشو نداری
  • هامون ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    آآآآمین اللهم عجل لولیک الفرج
  • هامون ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    دوست عزیز! آمریکا سگ اسرائیله بدبخت ... بهش تهمت نزن :))
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    من که اخرین بار کنارکعبه بودم هنگام اخرین وداع داشت قببم از جا کنده می شد مگه میشه با این همه تجملات ارزش اونجا روکم کرد انشالله هنگام ظهور اقا همه شون نابود میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس