کد خبر 470010
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴

همانگونه که مسلمانان ندای آزادسازی مسجد الاقصی از سیطره رژیم صهیونیستی را می‌دهند، به نظر می‌رسد باید فریاد یاری رساندن به مکه مکرمه و مدینه منوره از سیطره آل سعود را بدهند.

به گزارش مشرق، رژیم سعودی تنها به دلایل سیاسی شهروندان سوری و یمنی را از سفر به این کشور جهت ادای مناسک حج منع کرد.

اقدام بی‌سابقه خاندان سعودی در تاریخ اسلام

این در حالی است ‌که در تاریخ اسلام ذکر نشده، حتی در زمان جاهلیت قبیله‌ای عربی از سفر به مکه جهت ادای مناسک حج منع شده باشد، حتی وقتی پیامبر(ص) مکه را فتح کرد، به قبیله قریش که ایشان و صحابه‌اش را آزار بسیار داده بود، فرمودند که هرکس وارد کعبه شود، در امان است.

تاریخ اسلام نیز هیچ‌گاه پیش از این شاهد آن نبوده که یکی از خلفا یا امرا یا مسلمانان دستور به بستن درب‌های کعبه به روی گروهی از مسلمانان داده باشد، بنابراین چگونه است که آل سعود طی 4 سال گذشته به خود جرات داده و سوری‌ها را از ادای مناسک حج محروم کرده‌، بی‌آنکه توسط جامعه بین‌المللی یا سازمان کنفرانس اسلامی تحت فشار قرار گیرند؟

سازمان‌های بین المللی و حقوق بشر کجایند؟

چگونه است، سازمان‌های حقوق بشر که مدعی حمایت از حقوق تمام جامعه بشری هستند، در قبال این قضیه واکنشی نشان نمی‌دهند و آشکارا ملاحظه می‌کنند، آل سعود شهروندان سوری و یمنی را از حق ادای مناسک مذهبی‌اشان که توسط حقوق بشر تضمین شده، محروم می‌کنند‌، بی‌آنکه لب از لب بگشایند؟

ضرورت حفظ بی‌طرفی اماکن مقدس

به نظر می‌رسد، بهترین راه حل دفاع و حمایت از مقدسات دینی و مذهبی مکه و مدینه، تبدیل آنها به مناطق بی‌طرف سیاسی و عدم وابسته به رژیم حاکم بر عربستان است.

به بیانی دیگر، کشورهای اسلامی در اقدامی هماهنگ کعبه و مسجد نبوی و مناطق وابسته به آنها و مرتبط با ادای مناسک حج را به مناطق بی‌طرف و وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی تبدیل کنند.

در مفهوم دیپلماتیک در چنین شرایطی آل سعود اجازه تحکم و سیطره بر این مناطق را نخواهد داشت و نمی‌تواند، دیدگاه و باورهای وهابی خود را بر حجاج بیت الله الحرام تحمیل کند.

به این ترتیب دستگاه‌های امنیتی سعودی دیگر نخواهند توانست حجاجی را از ادای مناسک حج به خاطر اعتقاد و باورهای ضد وهابی‌اشان محروم و آنها را به کفر و الحاد محروم کنند.

در حالی‌که این اقدامات را تنها می‌توان تجاوز و تعدی به آزادی دینی و مذهبی توصیف کرد که برای مسلمانان در کنار پیروان ادیان دیگر جهان تضمین شده است.

تلاش سعودی برای اشاعه وهابیت

آل سعود با این اقدامات نشان می‌دهد که درصدد اشاعه و ترویج اندیشه‌های وهابی از طریق سیاسی هستند تا به این طریق وابستگی مسلمانان به خویش و مفتی‌های وهابی‌ را تضمین کنند.

اجرای این ایده به این معناست که حرمین شریفین از جناح بندی‌های سیاسی و فعل و انفعالات دیپلماتیک و بحران‌های بین حکومت‌ها به دور خواهد ماند و براساس عرف‌های دیپلماتیک این طرح ضمن تضمین حاکمیت کامل عربستان سعودی بر مکه و مدینه، حق محروم کردن برخی مسلمانان از ادای مناسک حج به هر دلیل را از آل سعود سلب می‌کند.

به این ترتیب می‌توان بی‌طرفی اماکن مقدس مذهبی در سرزمین حجاز را حفظ کرد و اداره این اماکن به سازمان کنفرانس اسلامی یا سازمان مشابه دیگری که به این منظور با توافق کشورهای اسلامی و امضای معاهده‌ای بین المللی براساس قوانین بین المللی ایجاد خواهد شد، سپرده می‌شود.

می‌توان برای این نهاد بین المللی وظایف زیر را نیز در نظر گرفت:

- بررسی آکادمیک اصول دین و فقه اسلامی و دادن فتوا

- حفظ میانه روی در دین و عدم افراط گرایی دینی و احترام به مذاهب دیگر

- عدم دعوت به جنگ و همچنین دخالت در امور سیاسی که تاکنون سابقه نداشته در آنها دخالت داشته باشند

مهمترین وظیفه نهاد اداره کننده اماکن مقدسه

اما مهمترین وظیفه این نهاد اداره دینی و مذهبی مناسک حج و تقسیم درآمدهای آن میان تمام مسلمانان مستمند و فقیر جهان و یا هزینه کرد آنها جهت اجرای طرح‌های اسلامی که سود آن به همه مسلمانان برسد یا کمک به مسلمانان ساکن مناطق بحرانی به جای منتظر ماندن به امید کمک دیگر کشورها خواهد بود.

در چنین شرایطی درآمدهای حج نقش بسیار مهمی در آبادانی و احیای جهان اسلام و حل مشکلات آن به جای هزینه کرد آنها از سوی حکومت سعودی در قتل و کشتار مردم یمن و سوریه خواهد داشت، به ویژه آنکه رژیم سعودی دارای سابقه‌ای طولانی در تامین هزینه مالی طرح‌های آمریکایی – صهیونیستی در منطقه دارد.

سیستم اداری و حقوقی

اما در خصوص امور اداری مانند تامین کادر اداری و غیره می‌توان این نیروها را از میان کشورهای امضا کننده توافقنامه تامین کرد و سیستم اداری جاری در کنفرانس سازمان اسلامی را بر این نهاد نیز اعمال کرد.

همانگونه که امور حقوقی آن را نیز می‌توان به حقوقدانان جهان اسلام سپرد، مشروط به اینکه تحت تاثیر و وابسته به حاکمیت سعودی بر این مناطق نباشند، همانند واتیکان که اگرچه در خاک ایتالیا قرار دارد، اما هیچ حکومتی اجازه دخالت در امور داخلی یا سیاسی و دینی آن را ندارد.

ضرورت بی‌طرف ماندن مناطق مقدس از منازعات سیاسی جاری در جهان عرب به ویژه در این برهه زمانی امری مورد تاکید است، به ویژه پس از آنکه نقش واقعی آل سعود در پرونده‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن که پا را به محروم کردن شهروندان این کشور از ادای مناسک حج کشانده، برای همه آشکار و عیان شده است.

ضرورت اقدام کشورهای اسلامی

در این شرایطی به نظر می‌رسد، سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای عضو آن به صورت جداگانه باید برای تضمین بی‌طرفی اماکن مقدس از منازعات سیاسی که آل سعود دست به آن می‌زند، صرف نظر از فساد حاکم بر این کشور که اخیرا در سقوط جرثقیل روی حجاج نمود پیدا کرد، وارد عمل شوند.

در حالی‌که پیامبر گرامی اسلام در زمان فتح مکه به مشرکان امان داد، چگونه آل سعود به خود اجازه بستن درب‌های حرم و ادای مناسک حج به روی مسلمانان، آن هم به انگیزه‌های سیاسی را می‌دهد؟

تا چه وقت باید درآمدهای حج بخشی از درآمدهای ملی حکومت سعودی باشد تا آنها را صرف قتل و کشتار مسلمانان در سراسر جهان جهت خدمت به رژیم صهیونیستی کند؟

خطری هم اکنون آل سعود برای اماکن مقدس اسلامی در مکه و مدینه دارد، کمتر از خطر رژیم صهیونیستی برای مسجد الاقصی نیست و به همان ترتیب که مسلمانان فریاد آزادسازی مسجد الاقصی از سیطره صهیونیست‌ها را سر می‌دهند، به همان ترتیب باید خواستار یاری کعبه و مسجد نبوی و خارج کردن آنها از سیطره آل سعود شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    جنگ یمن موقعیت خوبی برای ذلیل کردن ال سعود هست
  • اسد ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    موافقم
  • گمنام ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خدایا مصلحت در دست توست و ما گوش بفرمان اگر انتخابمان کردی قدرتی عطا فرما تا چنان کنم که خوشایندت باشد خدایا تو هدایت کننده ای ما آماده ایم
  • سروش ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    غربیها هم همین رو می خوان یک جنگوی نیابتی با خلق و خوی وحشی گری و متعصب و شتر سوار به سبک هالیوودی که به واسطه آن آتشی درست کنند که اسلام و مسلمین چه خوب و چه بد رو درآن بسوزانند یعنی گرامادون غربی از اینجا شروع میشه که مثلا ایران به بهانه به خطر افتادن مکه و مدینه و یا بی لیاقتی آل سعود دست به اقدامی بزنه بعد جملگی غربی و شرقی و عرب و ترک و کرد و عرب و پشتون و هندی و چینی و غیره رو روی سر ایران خالی کنند و هم از شر ایران و ایرانی خلاص می شوند و هم بزرگترین پایگاه شیعه رو در هم کوبیده اند و هم تا مرز های چین و روسیه رو به آشوب کشانده اند و آنها را هم درگیر منطقه ای به عظمت فلات ایران کرده اند و بعد دوباره ایران و هند و چین و کلا آسیا میشه مستعمره جدید با قوانین حاکمیتی جدید تحت سلطه غرب، بعد دور جامعه غرب مثل فیلمهای هالیوودی دیواری خواهند کشید مثل داستان فیلم اقیانوس آرام که رباتهایی تحت فرمان ذهن های انسانی در برابر موجوداتی تکامل یافته از شهر های غربی و بعضا شرقی دفاع می کنند که خبری از دفاع از شهرهای اسلامی توی این فیلم نیست یعنی خطر از جانب ماست که اونها باید به دفاع از دهکده جهانی بپردازند.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    قدس و مکه را فتح خواهیم کرد الهم عجل ولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس