کد خبر 469298
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

به راحتي مي‌توان گفت از هم اکنون، بيدو بازار ناوبري و موقعيت‌يابي فضايي را تحت سلطه خود دارد و ديگر وقت خداحافظي با جي پي اس رسيده است.

به گزارش مشرق، به جز 1٨ ماهواره فعال در مدار، ٥ ماهواره ديگر نيز در اين پروژه به فضا پرتاب شده اند که ماموريتشان به پايان رسيده است. با اين حساب چين تا کنون ٢٣ ماهواره بيدو را به فضا فرستاده است.

هدف بلند مدت چين توسعه يک شبکه ناوبري ماهواره‌اي جهاني شبيه به «GPS» و «GLONASS» تا سال ٢٠٢٠ است که در نهايت شامل مجموعه‌اي از ٣٥ ماهواره، از جمله ٢٧ ماهواره در مدار مياني زمين يا MEO سه ماهواره در مدار IGSO «مدار زمين آهنگ با زاويه مداري» و پنج ماهواره در مدار زمين ثابت يا GSO خواهد شد.
همچنين از ١٤ ماهواره عملياتي حال حاضر، ٥ ماهواره در مدار زمين آهنگ، ۵ ماهواره در مدار زمين ثابت و ٤ ماهواره در مدار مياني زمين در حال چرخش هستند .آخرين پرتاب مربوط به سامانه ناوبري بيدو چين، حدودا دو ماه پيش با ارسال يک جفت ماهواره ناوبري با موشک ماهواره بر لانگ مارچ براي پيشبرد و تکميل فاز سوم برنامه بوده است.

بيدو با قدرت پيش مي رود

سامانه فوق پيشرفته ناوبري و موقعيت يابي فضايي چين داراي ويژگي هاي خاصي از جمله دقت بسيار بالا است و براي افزايش کيفيت زندگي بشر، خدمات جالب توجهي را ارائه مي دهد. اين سامانه در اولين فاز با سه ماهواره تنها کشور چين را تحت پوشش خدمات خود قرار مي داد که هم اکنون به بخش اعظمي از آسيا و اقيانوس آرام ارائه خدمات مي کند.

در حالي‌که اين کشور در حال برنامه‌ريزي براي پرتاب ماهواره‌هاي بيشتر اين سامانه ناوبري در سال‌هاي آتي است، پيش‌بيني مي‌شود که سيستم‌هاي موجود تا سال ٢٠٢٠ براي پوشش سراسري کره زمين، گردش سالانه مالي ٤٠٠ ميليارد يواني داشته باشند.

به راحتي مي‌توان گفت از هم اکنون، بيدو بازار ناوبري و موقعيت‌يابي فضايي را تحت سلطه خود دارد و ديگر وقت خداحافظي با جي پي اس رسيده است.

ناوبري فضايي امروز يکي از مورد نيازترين فناوري‌هاي امروزي به حساب مي آيد. تا آنجا که گفته مي‌شود به زودي و خيلي زودتر از زمان‌هايي که پيش از اين پيش‌بيني مي‌شد، اين فناوري جهان را درگير و نيازمند خود خواهد کرد.

ديري نخواهد پاييد تا در سراسر جهان بيشتر انسان‌ها براي انجام عادي‌ترين فعاليت‌هاي زندگي خودشان از فناوري ناوبري و موقعيت‌يابي فضايي استفاده کنند.

در مثال‌هاي ساده از يک زندگي معمولي مي‌توان گفت از پيدا کردن مواد مورد نياز براي آشپزي در آشپزخانه گرفته تا يافتن مناسب‌ترين و نزديک ترين رستوران براي صرف غذا بيرون از منزل، از رانندگي در شهر تا يافتن خلوت ترين مسيرها و يا رد شدن از يک خيابان با دوچرخه يا پياده، از جست و جو براي پيدا کردن محل زندگي يک دوست قديمي تا انجام فعاليت‌هاي مشابه ديگر، زندگي با ناوبري و موقعيت‌يابي فضايي رنگ و بوي ديگري گرفته و به زودي اين تحول سراسر جهان را تحت تاثير قرار خواهد داد.

بازار کسب و کار مربوط به ناوبري فضايي هم بسيار پر رونق است و بسياري از خدمات بخش خصوصي و دولتي مانند فعاليت‌هاي عمراني، کشاورزي، جنگل‌داري، حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي، استخراج معادن و حمل و نقل با اين فناوري متحول شده‌اند. جالب توجه است که بيدو چيني نيز به شکل بسيار پيشرفته‌اي اين خدمات را ارائه مي‌دهد.

بازار ناوبري دست چيني ها

پروژه ناوبري فضايي چين توسط سازمان فضايي اين کشور مديريت مي شود و شرکت مشهور «نورينکو» به عنوان سازنده و ارتقا دهنده سامانه هاي زميني بيدو است. قبل از ورود به صنعت ناوبري، کسب و کار اصلي نورينکو ساخت تانک‌هاي جنگي، موشک‌هاي پدافنند هوايي و بمب‌هاي انفجاري قوي براي ارتش آزادي بخش خلق چين و همچنين نيروهاي مسلح کشورهاي ديگر بود.

نورينکو در حال حاضر، جذب کردن شرکت‌هاي تجاري به سمت استفاده از بيدو را مورد هدف قرار داده است و ماه گذشته براي تبليغ و توسعه محصولات غيرنظامي بيدو، يک شرکت تابعه در شانگهاي تاسيس کرد. اين شرکت اکنون با بزرگترين کمپاني هاي جهان قرارداد ارائه خدمات دارد. ماه گذشته شرکت دولتي نورينکو، يک تفاهم‌نامه براي سرمايه‌گذاري مشترک ٢ ميليارد يواني «٣١٣ ميليون دلار» با غول تجارت الکترونيک، Alibaba براي فراهم کردن ناوبري دقت بالاي تجاري و شبکه خدمات تجزيه و تحليل داده امضا کرد.

شرکت مشترک Norinco-Alibaba از اطلاعات مربوط به موقعيت ارائه شده توسط سيستم ناوبري ماهواره‌اي بيدو ، که سيستم هدايت توسعه يافته توسط چين با پوشش جهاني است، استفاده مي کند. اين شبکه‌ ٣٥ ماهواره اي براي استفاده نظامي و غير نظامي طراحي شده است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس