این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


از اظهار نظر نعمت بخش درباره قیمت و کیفیت پراید تا شیوه محاسبه قیمت واحدهای مسکن مهراز شرایط استخدام آموزش و پرورش تا میزان عیدی امسال کارگران و کارمندان**تولید

* یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی کشور، مسئله کمپین نخریدن خودرو صفر است که با اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مسئولان مواجه شد. در یکی از این موضع گیری ها نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه پراید خودرویی با کیفیت و ارزان است بیان کرد شکل گیری کمپین «نه به خرید خودروی صفر» بی‌فایده است و خودرو را گران خواهیم کرد.

** یکی دیگر از اتفاقات این هفته، کشف خط تولید یخچال و فریزر خانگی با برند سامسونگ بود که با جعل (نشان A+ ) اقدام به تولید می‌کرد. طبق گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان تهران این کارخانه که در جاده کرج واقع بود، مجوز لازم برای مونتاژ در ایران را نداشت.

*** در هفته ای که گذشت وزارت آموزش و پرورش با اعلام این خبر که 3700 نفر از متقاضیان استخدامی در این وزارتخانه مشغول بکار می شوند از برگزاری دوره های یک ساله برای پذیرفته شدگان خبر داد.

در همین حال رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی ایران با بیان اینکه چهار رشته پرستاری، پزشکی، مکانیک و IT مورد نیاز و درخواست کشورهای اروپایی است گفت: میتوان جهت اعزام نیروی کار به خارج اقدام کرد، اما بی برنامگی سیاست گذاران کشور برای اعزام کارجویان مانع این قضیه است.

در داخل کشور نیز طی آمار منتشره در یکسال گدشته 117 هزار نفر بیکار شدند که با مقایسه آمارهای یک ساله میتوان به این نتیجه رسید که در این مدت 15 استان کشور بیکارتر شدند.

در همین حال طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره نرخ اشتغال شهری و روستایی استان کهگیلویه و بویر احمد با 16 درصد بیکارترین استان کشور و همچنین استان البرز با نرخ بیکاری 0 درصد کمترین نرخ بیکاری را در میان استان های کشور دارا می باشند.

**** در این هفته همچنین شرکت عمران پردیس  در حالی که پیش از این قیمت تمام شده واحدهای مسکن مهر فاز ۱۱ کوزو پردیس را  ۳۲.۵ میلیون تومان اعلام کرده بود به‌تازگی به متقاضیان اعلام کرده قیمت نهایی این واحدها ۳۷.۵ میلیون تومان است.

در همین رابطه شرکت عمران پردیس با اشاره به اینکه تلاش مدیران و دست اندرکاران شرکت عمران پردیس بر این موضوع متمرکز بوده است که قیمت نهایی واحدها بر اساس یک مبنای درست و صحیح و در تداوم با اطلاعیه های قبلی اعلامی به متقاضیان محاسبه گردد، شیوه محاسبه قیمت تمام شده واحدهای مسکن مهر را اعلام کرد.


از اظهار نظر نعمت بخش درباره قیمت و کیفیت پراید تا شیوه محاسبه قیمت واحدهای مسکن مهراز شرایط استخدام آموزش و پرورش تا میزان عیدی امسال کارگران و کارمندان**بازار

* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته آرامی را پشت سر گذاشت که از جمله می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 300 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته 93245 تومان و پایان هفته به 92945 تومان رسید. سکه نیز با کاهش سه هزار تومانی در ابتدای هفته 911 هزار تومان و در پایان هفته 908 هزار تومان فروش رفت.

** بازار مواد خوراکی هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که قیمت میوه و خشکبار با افزایش 45.7 درصدی همراه بود. همچنین طبق این گزارش ۳۲ شاخص گروه کالایی نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد نشان می‌دهد. گزارش کامل مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

*** قیمت جهانی نفت هم در این هفته به دنبال کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا 50 سنت افزایش یافت و بشکه‌ای 48.25 دلار فروخته شد. قیمت جهانی طلا نیز در بازار معاملات جهانی با افزایش ۱.۸ دلاری روبرو شد و هر اونس طلا به رقم یکهزار و ۱۰۹ دلار و ۴ سنت به فروش رسید. قیمت زعفران نیز در بازار داخلی با ثبات همراه بود به طوری که قیمت هرکیلو زعفران باتوجه به انواع مختلف از  ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان  تا ۷ میلیون تومان متغیر بوده است.

**** در بازار گوشت قرمز نیز با توجه به نزدیک شدن به عید قربان، طبق اعلام رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت هرکیلوگرم گوسفند زنده در حال حاضر ۱۱هزار و ۵۰۰ است که تا عید قربان به بیشتر از ۱۲ هزار و ۵۰۰ افزایش نخواهد یافت.

***** در این روزها همچنین باتوجه به اینکه چند روزی بیشتر به زمان بازگشایی مدارس باقی نمانده است، بازار خرید و فروش لوازم التحریر ویژه دانش‌آموزان گرم است.برآوردها حاکی است یک کوله‌پشتی ساده پر از وسیله مدرسه بین ۱۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان تمام می‌شود.


از اظهار نظر نعمت بخش درباره قیمت و کیفیت پراید تا شیوه محاسبه قیمت واحدهای مسکن مهراز شرایط استخدام آموزش و پرورش تا میزان عیدی امسال کارگران و کارمندان**اقتصاد مقاومتی

* امسال بوی ماه مهر برای اصناف کشور عطر دل پذیری ندارد و موازی کاری موجود، زمینه اختلافات آنها با نمایشگاه های مشابهی که شهرداری برگزار می کند ایجاد کرده است. نمایشگاه عرضه ملزومات مدارس که با هدف عرضه مستقیم و کالای ایرانی بنا گردیده، متاسفانه تبدیل به جولانگاه عرضه کالای چینی شده که تشخیص واردات قانونی یا قاچاقی بودن آن کار دشواری است یا حداقل برای مصرف کنندگان امکان پذیر نیست.

** در این هفته گزارشی از میزان واردات 5 ماهه خودرو منتشر شد که براساس آن سرجمع ارزش ریالی این خودروها بالغ بر 4 هزار و 871 میلیارد ریال بوده است. همچنین ارزش دلاری این میزان خودرو بالغ بر 171 میلیون و 727 هزار دلار می‌شود. این آمار نشان می‌دهد، حدود نیمی از خودروهای وارداتی به کشور بالای یک میلیارد تومان ارزش گمرکی دارد که البته باید قیمت واقعی در بازار را پس از ورود حقوقی 40 تا 90 درصد به این قیمت‌ها اضافه کرد.

*** بین کشورهای جهان، کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تمام دولت‌ها تلاش می‌کنند از کشاورزان خود حمایت کنند. این حمایت به‌گونه‌ای است که در بسیاری کشورها، به ویژه کشورهای صنعتی، تعرفه‌ واردات محصولات کشاورزی به مراتب بالاتر از تعرفه‌ واردات کالاهای غیرکشاورزی است. گزارش آماری شیوه حمایت کشورهای مختلف از کشاورزان را از اینجا ببینید.


از اظهار نظر نعمت بخش درباره قیمت و کیفیت پراید تا شیوه محاسبه قیمت واحدهای مسکن مهراز شرایط استخدام آموزش و پرورش تا میزان عیدی امسال کارگران و کارمندان**توسعه

* در این هفته طبق گزارشی از شبکه سی بی اس درباره دلایل کاهش قیمت نفت اعلام شد سه عامل اشباع شدن بازار جهانی و عدم توازن میان عرضه و تقاضا و همچنین عدم محدود شدن تولید توسط کشورهای تولید کننده نفت را موثرترین موارد دانست و پیش بینی کرد قیمت نفت به بشکه ای 20 دلار نیز کاهش پیدا کند.

در همین حال باتوجه به اینکه رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار در بین تولید کنندگان عضو اوپک بالا گرفته است، ایران و کویت قیمت نفت خود را به پایین ترین رقم چند سال اخیر کاهش داده اند و نفت خود را با تخفیف در بازار های بین المللی عرضه میکنند.

در این مورد محمد کرامتی رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت گفت: هم اکنون نرخ متوسط برداشت از میدان‌های نفتی ایران حدود ۲۴ درصد است که باید افزایش یابد. گفتنی است این میزان برای کشورهای دیگر جهان چیزی حدود 35 درصد است که برخی کشورها نظیر عربستان، نروژ و قزاقستان به دنبال افزایش نرخ برداشت خود تا 70 درصد هستند.

** از دیگر موضوعاتی که در هفته اخیر توجه صاحبنظران را به خود جلب کرد این بود که با تداوم تاخیرها در واریز یارانه‌های نقدی، سرانجام دولت یک ماه یارانه نقدی به میزان بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان به ۷۶ میلیون ایرانی بدهکار شد. بر این اساس با تاخیر یک‌ماهه در واریز یارانه نقدی، دولت بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۷۶ میلیون ایرانی یارانه‌بگیر بدهکار می‌شود.

*** در این هفته همچنین گزارشی از مجمع جهانی اقتصاد در مورد وضعیت فقر در 82 کشور در حال توسعه جهان اعلام شد که طبق آن میزان فقر در ایران کمتر از 57 کشور است. بر اساس محاسبات این نهاد بین المللی که بر پایه آمار سال 2012 تهیه شده است 8 درصد مردم ایران با درآمد کمتر از 2 دلار در روز زندگی می کنند. طبق این گزارش ایران از نظر نرخ فقر در رتبه 58 بین 82 کشور در حال توسعه قرار گرفته است.

**** خبر دیگری که در این هفته مطرح شد اعلام میزان عیدی کارگران و کارمندان بود که به گفته نوبخت  عیدی کارمندان دولت در سال جاری 687 هزار تومان اعلام شده که این رقم در بودجه 95 نیز 750 هزار تومان پیشنهاد شده است. بنابراین گفته حداقل عیدی کارگران امسال ۱میلیون و ۴۲۴هزار تومان و حداکثر آن ۲میلیون و ۱۳۷هزار تومان خواهد بود.


از اظهار نظر نعمت بخش درباره قیمت و کیفیت پراید تا شیوه محاسبه قیمت واحدهای مسکن مهراز شرایط استخدام آموزش و پرورش تا میزان عیدی امسال کارگران و کارمندان**بازار سرمایه

* در بازار بورس این هفته که با رشد 18 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول به 63486 واحد رسیده بود در آخر هفته با کاهش  مواجه شد بطوریکه تنها در یک روز 271 واحد ریزش داشت. در طی هفته نیز با کاهش 1222 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 62264 واحد رسید.

** در هفته ای که گذشت، طبق اعلام مدیریت امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، 5527 نفر در معاملات هفته گذشته فرابورس با خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن صاحب خانه شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    1000 تومن به ملت نمیدن انوقت میگن تحریمها رو برداشتیم. باباجان یارانه را هم نیخواهید قطع کنید تحریم برداشته شود هم کاری نمیکنید
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    راست میگن که قراره دولت ایران و دولت لهستان یکی شود؟ آخه سفیر امریکا در لهستان شده مسئول اجرای برجام
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    برای دامادها و عروسها وام ازدواج کم است لطفا زیادش کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس