کد خبر 467953
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶

رییس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام ممنوعیت عرضه سوسیس، کالباس، پفک و نوشابه در مدارس گفت: طرح سنجش سلامت جسمی و روانی برای یک میلیون دانش آموز کلاس اولی انجام شد.

به گزارش مشرق، محمداسماعیل مطلق افزود: طرح سنجش سلامت نوآموزان و دانش آموزان بدو ورود به مدرسه هر سال انجام می شود، این طرح از خرداد امسال همزمان با ثبت نام دانش آموزان کلاس اولی شروع شد و تاکنون بیش از یک میلیون نوآموز از نظر سلامت جسمی، روانی، سلامت چشم، گوش، آمادگی ذهنی، سلامت اسکلتی و عضلانی، سلامت پوست،اختلالات گفتاری و قامتی بررسی شدند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح همچنان ادامه دارد. هنوز دانش آموزان زیادی هستند که معاینات سلامت جسمی و روانی برای انجام نشده است و کار لکه گیری این طرح در حال انجام است. سال گذشته سلامت یک میلیون و 200 هزار دانش آموزش بررسی شد و برآورد وزارت بهداشت این است که تعداد این دانش آموزان در سال جاری بیش از سال گذشته باشد.

مطلق گفت: نتایج بررسی معاینات امسال بعد از اتمام این طرح و اواخر مهر اعلام می شود اما نتایج این بررسی در سال گذشته نشان داد که 2.5 درصد دانش آموزان کلاس اولی مشکل اختلال در بینایی، 1.3 درصد مشکل شنوایی و 1.4درصد اختلال در گفتار داشتند، هفت درصد کوتاه قد بودند و 5.2 درصد مشکل چاقی یا لاغری شدید داشتند.

**پوسیدگی حداقل یک دندان در 61 درصد کلاس اولی ها

رییس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس نتایج سنجش سلامت دانش آموزان در سال گذشته 61 درصد دانش آموزان بدو ورود به مدرسه حداقل یک دندان پوسیده داشتند، 3.2 درصد آنها بیماری پوستی از جمله شپش داشتند، 1.4درصد مشکل در راه رفتن داشتند و چهارصدم درصد نیز به اوتیسم مبتلا بودند.

وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه هایی برای اصلاح تغذیه دانش آموزان گفت: دستورالعمل تغذیه سالم در مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شده است و در این دستورالعمل مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز در مدارس مشخص شده است به عنوان مثال عرضه سوسیس، کالباس، پفک و نوشابه در بوفه مدارس ممنوع است.

مطلق افزود: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز فهرست مفصلی از مواد غذایی مفید برای دانش آموزان را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده است علاوه بر آن با همکاری معلمان، رابطان بهداشتی و سفیران سلامت، آموزش تغذیه سالم در مدارس برای دانش آموزان به صورت رایگان انجام می شود.

**نرمش در کلاس برای ارتقای سلامت جسمی دانش آموزان

رییس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: اقدام دیگری که برای ارتقای سلامت دانش آموزان در مدارس انجام می شود، پیشگیری از کم تحرکی و ترویج فعالیت فیزیکی است که با آموزش در سطح مدارس و نرمش سر کلاس و نیز ابلاغ راهنمای ارتقای فعالیت فیزیکی به مراکز آموزشی انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر آن طرح کوله پشتی سالم نیز برای جلوگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان و نوجوانان نیز از طریق آموزش به والدین در مدارس کشور اجرا می شود.

وی افزود: دستورالعمل پیشگیری از سوانح و حوادث در مدارس و استاندارسازی فضای مدارس نیز تدوین شده که به زودی ابلاغ می شود.

مطلق به برنامه های ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان نیز اشاره کرد و گفت: تمام دانش آموزان کلاس اولی از خدمات معاینه رایگان دهان و دندان، وارنیش فلوراید، فیشورسیلنت و خدمات ترمیمی با تعرفه دولتی بهره مند می شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس