کد خبر 467914
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷

حاکمان آل سعود با اعتراف به اشتباه در استقرار جرثقیل، تلاش دارند سهل انگاری های خود را با هزینه کردن پول جبران نمایند.

به گزارش مشرق، دیوان پادشاهی عربستان سعودی در اولین واکنش رسمی به حادثه خونین مسجدالحرام، به اشتباهات متعدد در استقرار جرثقیل های طرح توسعه حرم اعتراف کرد.

این دیوان همچنین تلاش  نمود سهل انگاری‌های خود در زمینه حفاظت از جان حجاج را با هزینه کردن پول جبران نماید. در این راستا «سلمان بن عبدالعزيز» حاکم آل سعود دستور داده است که به خانواده هر یک از متوفیان این حادثه و نیز مجروحانی که دچار معلولیت دائم شده‌اند "یک میليون ریال سعودی" پرداخت گردد.

مبلغ پرداختی به بقیه مجروحان نیز "پانصد هزار ریال سعودی" اعلام گردیده است.

این دیوان با تأکید بر اینکه این پرداخت‌ها "مساعده" بوده و مانع از شکایت این خانواده‌ها از مسببان حادثه در مراجع قضایی نیست، اعلام کرد: همچنین دو نفر از خانواده هر زائر کشته شده، به طور رایگان به حج سال آینده (موسم 1437ق.) اعزام خواهند شد. هر یک از مجروحین نیز که نتواند امسال اعمال خود را تمام کند، سال آینده با هزینه عربستان، حج خود را اعاده خواهد کرد.

دفتر پادشاهی عربستان همچنین اعلام کرد که به خانواده‌ زخمیان حادثه، ویزای مخصوص برای عیادت از آنان داده می‌شود.

دیوان پادشاهی این کشور در بررسی علت حادثه، احتمال "نیت جنایتکارانه" را رد نمود و اعلام کرد: جرثقیل در وضعیت اشتباهی قرار داشته و نتوانسته است در برابر بادهای شدید مقاومت کند.

بنا بر این بررسی، نصب این جرثقیل بر خلاف دستورات کارخانه تولیدکننده صورت گرفته بود؛ به شکلی که مطابق این دستورات باید در زمان عدم استفاده یا در زمان وزش بادهای شدید، بازوهای اصلی آن پایین آورده می‌شد؛ اما این کار صورت نگرفته است. علاوه بر این، در زمان کار کردن آن نیز تمهیدات ایمنی لازم نیز در آن رعایت نشده است.

این دیوان افزوده است: مسؤولان ایمنی جرثقیل ها، به آموزشهای موجود در کاتالوگ آنها بی‌توجهی نموده‌اند. علاوه بر این، در زمینه پیگیری احوال جوی و و هشدارهای هواشناسی نیز ضعیف عمل کرده و به دستورات مراجع ذیربط در رابطه با جرثقیل‌ها ــ بویژه جرثقیلی که مسبب حادثه شد ــ نیز پاسخ نداده‌اند!

در پایان گزارش اعلام شده است: با توجه به این اهمال‌ها، اعضای "شرکت بن لادن" ــ پیمانکار ساخت و سازهای حرم ــ تا اتمام تحقیقات، ممنوع الخروج هستند و حق ورود در قراردادهای دیگر را ندارند همچنین در قرارداد "شرکت کانزاس" که مشاور پروژه بوده است تجدید نظر خواهد گردید.

شایان ذکر است حدود ساعت 17 روز جمعه گذشته، سقوط یک جرثقیل در مسجد الحرام به فوت و آسیب دیدگی صدها زائر منجر گردید. 11 زائر ایرانی نیز در این حادثه دلخراش جان باخته و 32 نفر دیگر مجروح شدند.
منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    من کلا بااین حرفها مخلف هستم همش توته بوده واینا باکارشون می خاد شیعه رو نابود کننه ولی کور خوندن عربستان باید تاوان کاروشو پس بده جواب خونی که ریخته شدهرو باید بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس