کد خبر 466502
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

مگس های سفید یک ماه دیگر میهمان پایتخت هستند اما احتمال بازگشت آنها با آغاز فصل گرما وجود دارد.

 به گزارش مشرق، اگر روزهای پایانی شهریور سال گذشته زمان رفتن مگس های سفید از پایتخت بود،امسال در این ایام بر تعداد مگس های سفید افزوده شده است تا آنجا که لحظه ای مکث در زیر یکی از درختان خیابان های پایتخت به دلیل وجود این حشرات کوچک، تنفس آدمی را دچار مشکل می کند .

حتی مسافران داخل خودروهای عبوری و اتوبوس ها هم از دست این حشرات در امان نیستند. این حشرات برای شهروندان عارضه ای جسمی ایجاد نمی کنند. این را دکتر خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به شهروندان می گوید و توصیه می کند که جهت جلوگیری از ورود این حشره به سیستم تنفسی فوقانی از ماسک‌های پارچه‌ای و معمولی استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: البته این حشره می‌تواند از راه سیستم تنفسی فوقانی وارد مجاری تنفسی شود. پشه‌های سفید ممکن است با داخل شدن به راه‌های تنفس فوقانی باعث ایجاد تحریک در سیستم تنفسی شوند که می تواند برای افراد آزار دهنده باشد.

دلیل هجوم دوباره مگس های سفید چیست

محمد حقانی رئیس کمیته محیطی زیست شورای شهر تهران معتقد است: هر حشره میزبانی دارد یعنی یک گیاه میزبانی اش را می کند.کرم درخت نارون تنها بر روی این درخت می تواند زندگی کند. مگس سفید نیز در داخل جالیز ها و گلخانه ها و اطراف آن زندگی می کنند اما به دلیل تغییرات اقلیمی به دنبال میزبان های جدیدی هستند.

وی ادامه می دهد: به دلیل کم آب و خشکسالی های اخیر این مگس ها به داخل شهر هجوم آورده اند اما مدیریت شهری با یکسری اقدامات مانند نصب برچسب های زرد بر دور درختان مانع ورود تخم های آنها به بدنه درختان شده و بیشتر تخمگذاری ها بر روی زمین انجام می شود.

حقانی تأکید می کند: این مگس ها تأثیری بر سبزینه درختان ندارند و تنها برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کنند که با آبشویی و سم پاشی نیز این مشکل حل می شود.مگس سفید با جمعیتی میلیاردی می توانست تهدید جدی برای فضای سبز پایتخت باشد مسولان شهری چندان با این نظریه موافق نبودند و تنها راه حل مبارزه با این حشرات که به گفته آنها آفت درجه دو محسوب می شد را آب شویه در تهران می دانستند . این روش چندان موفق نبود و با آمدن پاییز کم کم از تعداد این مگس ها کاسته شد وخود به خود این مشکل برطرف شد .

به گفته برخی کارشناسان محیط زیست دلایل مهم طغیان این حشره در محیط شهری تغییرات اکو سیستم است؛ یعنی حشرات شکارگر از جمله زنبورها (که مگس سفید را شکار می‌کنند) از بین می‌روند، در نتیجه مگس‌های سفید افزایش می‌یابند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ افزایش جمعیت مگس سفید با از بین رفتن پارازیت‌های حشره به دلیل سم‌پاشی‌های بی‌رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران ایجاد شده است. اما برخی دیگر عقیده دارند که این حشرات از استان  های دیگر به تهران آمده اند .برخی می گویند این حشرات مضرند و برخی می گویند هیچ آسیبی برای گیاهان و انسانها ندارند .

در حال حاضر نواری زرد رنگ بر روی درختان پایتخت نصب شده است. اما مدیریت شهری به دنبال راه کار تازه ای برای مقابله با عسلک ها است .

عسلک ها یک ماه دیگر می روند

رحمت‌اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه به صورت پایلوت در منطقه ۹ تهران سمپاشی‌هایی برای مقابله با مگس سفید انجام شده است، می گوید: این سموم ارگانیک است و لطمه‌ای به محیط‌ زیست نخواهد زد. اگر نتیجه این سمپاشی رضایت‌بخش باشد، در سایر مناطق نیز از این روش استفاده می کنیم ، تا مشکل وجود مگس‌های سفید در پایتخت حل شود. اما باز هم ممکن است سال آینده با این پدیده مواجه باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جمعیت مگس‌های سفید نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، می گوید: کارشناسان این حوزه معتقدند تخم‌گذاری این حشرات بسیار بالا و قدرت تکثیر زیادی دارند، اما اگر سمپاشی‌ها نیز جواب ندهد، تا یک ماه آینده با سرد شدن هوا مگس‌های سفید از پایتخت می‌روند.

حافظی هم با تاکید بر اینکه مگس‌های سفید برای سلامت شهروندان تهرانی خطری ندارند می گوید: این مگس‌ها اذیت‌کننده هستند اما تهدیدکننده نیستند و وزارت بهداشت نیز پیشنهاد داده در مناطقی که این حشرات جمعیت بالایی دارند  شهروندان  برای آنکه اذیت نشوند، از ماسک استفاده کنند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس