کد خبر 766047
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
1396053016402369511712894.jpg

مجموعه ذخایر ژنتیکی موسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور با قدمتی ۷۰ ساله دارای کلکسیون سوسک‌ها، حشرات، پروانه‌ها، مگس‌ها، زنبورها و سنجاقک‌ها است.

به گزارش مشرق، در ایران در سال 1302 هجری شمسی با تلاش شادروان جلال افشار واحد کوچکی با عنوان «اداره تشخیص محلی آفات و مبارزه با آن» بنیان نهاده شد و تحقیق و تدریس پیرامون حشرات، جانوران و آفات را شروع کرد.

در سال 1306، این اداره به «بنگاه دفع آفات» تغییر نام داد و دو نقش اطلاعاتی و اجرایی را تواما به عهده گرفت بطوریکه در سالهای 1313 و 1314 نخستین و موفق ترین مبارزه بیولوژیک را با وارد کردن کفشدوزک Rodalia cardinalis در شمال کشور انجام داد.

در سال 1322 مرحوم افشار آزمایشگاهی با نام «آزمایشگاه حشره‌شناسی و دفع آفات نباتی» که ریاست آنرا شخصاً عهده‌دار بود و زیر نظر مستقیم وزیرکشاروزی وقت انجام وظیفه می‌کرد تشکیل داد.

در سال 1324 با پیوستن چند متخصص روسی و تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشکده کشاورزی به این آزمایشگاه، کار جمع آوری و مطالعه حشرات شتاب گرفت و سنگ بنای اولیه موزه حشرات که اینک بیش از 4 میلیون نمونه حشره را در برگرفته و تنها مرجع رسمی علمی کشور در زمینه شناسائی حشرات ایران است پی ریزی شد.

در همین سال فعالیت در زمینه جمع آوری و مطالعه گیاهان و قارچ‌ها نیز با شدت آغاز شد و در سال 1327 بنیان اولیه هرباریوم (بانک‌های نگهداری گیاهان) بسیار ارزشمند بخش تحقیقات رستنی‌ها که امروز با شناسه IRAN در مجامع بین الملل ثبت شده و شهرت جهانی دارد بنا نهاده ‌شد. آزمایشگاه حشره شناسی و دفع نباتی در سال 1328 به اداره بررسی آفات و سپس به اداره کل بررسی آفات ارتقاء و براساس مصوبه 18 فروردین 13411 هیئت وزیران به نام«انستیتو بررسی آفات و بیماریهای گیاهی» تغییر پیدا کرد.

بررسی‌های گیاه‌پزشکی

مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور که در سال 1385 این نام را به خود اختصاص داد هم اکنون با 367 عضو هیئت علمی و محقق و با دارا بودن 10 بخش ستادی و 32 بخش استانی در سرتاسر کشور سالیانه بیش از 700 پروژه و طرح تحقیقاتی را در سطح ملی- منطقه‌ای و بین‌المللی اجرا می‌کنند و به عنوان مؤسسه مادری تحقیقات گیاه پزشکی کشور در عرصه ملی به فعالیت می‌پردازد.

طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» از سال 1384 با هدف تقویت روحیه خود باوری و تاکید بر هویت ایرانی اسلامی به منظور آشنایی قشر دانشگاهی و صاحبان استعداد برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان با طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی و دستاوردهای عظیم صنعتی، علمی، پژوهشی، زیر بنایی و همچنین به منظور شناخت میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی در قالب بازدید از میراث‌های طبیعی، تاریخی، باستانی، فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ریزی می‌شود و دوازدهمین دوره آن نیز تا پایان شهریور 1396 ادامه دارد.

براین اساس جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و صاحبان استعداد برتر بنیاد ملی نخبگان در پنجمین مرحله از بازدیدهای علمی-فرهنگی ویژه صاحبان استعداد برتر بنیاد ملی نخبگان و در قالب دوزادهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی و معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با همکاری انجمن علمی ژنتیک کشور و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی از موسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی جهاد کشاورزی بازدید کردند.

در این بازدید شرکت کنندگان از بخش رستنی‌ها و مجموعه ذخایر ژنتیکی با قدمت 70 ساله شامل کلکسیون سوسک‌ها، حشرات، پروانه‌ها، مگس‌ها، زنبورها، سن‌ها و سنجاقک‌ها بازدید کردند و با توضیحات مسئول بخش با نحوه جمع آوری، سوزن زدن، اطاله کردن، هویت شناسی و نهایت استاندارد سازی آنها آشنا شدند. زیرا ایران به دلیل تنوع اقلیمی محل تلاقی گونه‌های گیاهی از نقاط مختلف جهان از جمله آفریقا، آسیا و ... است که این گونه‌ها بانک عظیمی را تشکیل می‌دهند.

همچنین عسگری - رئیس بخش رستنی‌های یا هرباریوم وزارت کشاورزی (بانک‌های نگهداری گیاهان) گفت: این بخش در سال 1324 در WFCC (فدراسیون جهانی کلکسیون‌های میکروبی) پایه گزاری شده است و بیست و ششمین اثر ملی است که در آثار ملی کشور ثبت شده است.

رئیس بخش بانک‌های نگهداری گیاهان گفت: این مجموعه شامل صدهزار نمونه (80 هزار گیاه و 20 هزار نوع قارچ) است.

وی افزود: همچنین ایران دارای هشت هزار نمونه گیاهی است که در 6 هزار از انواع آن در هرباریوم (بانک‌های نگهداری گیاهان) جمع آوری شده است.

در پایان رئیس رئیس بخش بانک‌های نگهداری گیاهان از همکاری با دانشجویان و نخبگان استقبال کرد و گفت: موسسه فضای مناسبی برای تحقیق و پروژه دانشجویان و نخبگان متخصص است که ما می‌توانیم امکانات استفاده از بانک‌های نگهداری گیاهان و اطلاعات آنها را در اختیار آنان قرار دهیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    8 0
    بانک مرکزی هم زیاد داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس