کد خبر 466473
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

ثبت‌نام موقت تمام افراد واجد شرایط تحصیل در مدارس رسمی ایران اعم از دارندگان مدارک اقامتی غیرمعتبر یا فاقد مدارک اقامتی، پس از دریافت برگه معرفی‌نامه تحصیلی از دفاتر کفالت و ارائه آن به ادارات آموزش و پرورش و مدارس، بلامانع است.

 به گزارش مشرق، در راستای اجرای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و در اجرای سیاست‌های کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی و به استناد مصوبه بیست و پنجمین جلسه کمیته دائمی پناهندگان به شماره 712/م‌پ مورخ ششم مردادماه 1394، وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس رسمی سطح کشور را برای سال تحصیلی 95ـ1394 ابلاغ کرد.

*** شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی 95ـ94

*ثبت‌نام دانش‌آموزان دارای مدارک اقامتی معتبر

برای ثبت‌نام دانش‌آموزان دارای مدارک اقامتی معتبر، یکی از مدارک شامل «گذرنامه دارای اقامت یا روادید معتبر (حداقل تا تاریخ 15 مهر 1394)»، «دفترچه پناهندگی معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران»، «کارت هویتی ویژه اتباع خارجی دارای اعتبار در سال 1394 صادره از اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور»، «کارت اقامت موقت آمایش 10 (مجوز تردد بین شهری اتباع خارجی) صادره از اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور» و «دفترچه اقامت موقت معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» الزامی است.

بر این اساس پس از رؤیت تصویر مدارک اقامتی و مطابقت با اصل و درج عبارت «تطبیق شد» و قید تاریخ و امضا توسط مدیر واحد آموزشی در پرونده تحصیلی دانش‌آموز بایگانی می‌شود و اصل آن به ولی دانش‌آموز مسترد می‌شود.

ولی دانش‌آموز مکلف است قبل از انقضای مهلت اقامت، نسبت به تمدید مدارک اقامتی خود و اعضای خانواده‌اش اقدام و بلافاصله نسبت به ارائه تصویری مصدق آن به واحد آموزشی اقدام کند.

در صورت تمدید اعتبار و یا اعلام انقضاء مدارک شناسایی مهاجرین افغانستانی و عراقی از سوی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، مراتب رأساً توسط مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به ادراه‌کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام می‌شود.

مدارک اقامتی هر فرد در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور معتبر بوده و دارندگان آن صرفاً مجاز به ثبت‌نام در همان محدوده هستند، التبه موارد استثنا توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان اعلام می‌شود.

* ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع افغانستانی، دارندگان مدارک اقامتی نامعتبر (تاریخ گذشته) و فاقدین مدارک اقامتی

به منظور ساماندهی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی غیرمجاز و ثبت‌نام قطعی از افراد مذکور، انجام مراحل ذیل الزامی است:

1ـ مراجعه به دفاتر کفالت جهت اخذ برگه «معرفی‌نامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدارک اقامتی» البته دانش‌آموزانی که دارای مدارک اقامتی نامعتبر مانند کارت آمایش یا گذرنامه تاریخ گذشته هستند و قبلاً دارای سابقه آموزشی در مدارس رسمی بودند، اما بنا به دلایلی موفق به تمدید مدارک خود نشده‌اند، از طریق دفاتر کفالت، برگه معرفی‌نامه آنها به عنوان «معرفی‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی دارای مدارک اقامتی نامعتبر» صادر می‌شود.

2ـ مراجعه به مدارس ابتدایی برای دوره ابتدایی و ادارات آموزش و پرورش برای دوره‌های متوسطه اول و دوم «جهت پیش‌ثبت‌نام موقت در سامانه سناد» و تعیین پایه تحصیلی.

3ـ اعلام نتیجه سنجش سلامت و ایمن‌سازی گروه سنی 6 تا 18 سال اتباع افغانستان جدیدالورود به مدارس توسط دفتر کفالت از طریق سامانه و سیستم رایانه‌ای به مدارس و ادارات آموزش و پرورش.

4ـ پس از انجام مراحل فوق (تعیین پایه تحصیلی و اخذ تأییدیه گواهی سلامت بهداشتی از دفاتر کفالت)، مدارس می‌توانند حداکثر تا تاریخ 15 مهرماه 1394 نسبت به ثبت‌نام قطعی و اخذ شهریه مصوب اقدام کنند.

لازم به ذکر است برگه «معرفی‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدارک اقامتی» هر فرد در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور، معتبر بوده و دارندگان آن صرفاً مجاز به ثبت‌نام در همان محدوده هستند، البته موارد استثنا توسط اداره‌کل امور اتباع و خارجی استان اعلام می‌شود.

نکته دیگر اینکه ثبت‌نام آن دسته از دانش‌آموزان فاقد مدارک اقامتی که پدر دارای مدرک اقامتی معتبر (پروانه اقامت و مشمولین طرح خانواری) است، جهت تعیین‌تکلیف به نیروی انتظامی ارجاع داده می‌شود و دانش‌آموزانی که یکی از والدین آنها دارای کارت آمایش معتبر است، جهت صدور معرفی‌نامه تحصیلی، به دفاتر کفالت ارجاع می‌شوند.

* صدور برگه معرفی‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدارک اقامتی

انجام ثبت‌نام موقت تمام افراد واجد شرایط تحصیل در مدارس رسمی کشور اعم از دارندگان مدارک اقامتی غیرمعتبر (تاریخ گذشته) و یا فاقد مدارک اقامتی، پس از دریافت برگه معرفی‌نامه تحصیلی از دفاتر کفالت و ارائه آن به ادارات آموزش و پرورش و مدارس بلامانع است.

* تعیین پایه تحصیلی

تمام دارندگان برگه «معرفی‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدارک اقامتی» متقاضی ثبت‌نام در پایه‌های دوره ابتدایی، جهت ثبت‌نام موقت به نزدیک‌ترین دبستان محل سکونت خود مراجعه می‌کنند و مدیران مدارس ابتدایی برای تعیین پایه تحصیلی دانش‌آموزان باید مطابق با ماده 43 آیین‌نامه اجرایی مدارس اقدام کنند.

تمام دارندگان برگه «معرفی‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدارک اقامتی» متقاضی ثبت‌نام و ادامه تحصیل در پایه های مختلف دوره‌های متوسطه اول و دوم باید به اداره آموزش و پرورش منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند و ادارات آموزش و پرورش باید برای تعیین پایه تحصیلی متقاضیان دوره اول متوسطه، مطابق با ماده 43 آیین نامه اجرایی مدارس و برای تعیین پایه تحصیلی متقاضیان دوره دوم متوسطه، مطابق مفاد ماده 70 آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه عمل کنند و پس از تعیین پایه تحصیلی نسبت به صدور معرفی‌نامه به مدارس مربوطه اقدام می‌شود.

* معاینات پزشکی و صدور تأییدیه سلامت

پس از صدور برگه معرفی‌نامه سنجش سلامت و ایمن‌سازی توسط دفاتر کفالت، برای متقاضیان دوره‌های مختلف تحصیلی (ابتدایی، اول و دوم متوسطه)، تمام متقاضیان باید به مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده، مراجعه کرده تا نسبت به انجام معاینات و واکسیناسیون (طبق برنامه ایمن‌سازی) و صدور تأییدیه سلام اقدام شود.

گفتنی است تأییدیه سلامت بهداشتی متقاضیان توسط دفاتر کفالت بر روی وب‌باکس برگه «معرفی‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدارک اقامتی» در اطلاعات برگه دانش‌آموز درج می‌شود و در صورتی که پاسخ معاینات پزشکی منفی باشد (فاقد بیماری‌های واگیردار)، شماره و تاریخ گواهی صادره از مراکز بهداشتی درجه و تیک گزینه «دارای سلامت بهداشتی» فعال می‌شود و همچنین در صورتی که پاسخ معاینات پزشکی مثبت باشد (دارای بیماری‌های واگیردار) نیز شماره و تاریخ گواهی صادره از مراکز بهداشتی درج و تیک گزینه «عدم سلامت بهداشتی» فعال می‌شود.

* میزان هزینه ثبت‌نام دریافتی از تمام دانش‌آموزان اتباع خارجی

بر اساس آیین نامه نحوه آموزش اتباع خارجی مصوب 11 فروردین 1383 هیأت وزیران و به استناد مصوبات بیستمین جلسه کمیته دائمی پناهندگان مورخ 5 مهرماه 1393، تمام مدارس ثبت‌نام کننده از دانش‌آموزان اتباع خارجی دارنده مدارک اعتباری معتبر یادشده (اعم از گذرنامه، کارت آمایش، برگه معرفی‌نامه تحصیلی و...) می‌توانند با عنایت به وضعیت مالی ولی دانش‌آموز و با توجه به مصوبات شورای آموزش و پرورش استان نسبت به اخذ مبلغی بین حداقل و یا حداکثر هزینه ثبت‌نام در سال تحصیلی 95ـ94 اقدام کنند.

مقطع یا دوره تحصیلی

حداقل هزینه ثبت‌نام (ریال)

حداکثر هزینه ثبت‌نام (ریال)

اول تا ششم

1200000

3000000

دوره متوسطه اول (هفتم، هشتم، نهم)

1440000

3360000

دوره متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی

1800000

3600000


ادارات آموزش و پرورش استان‌ها موظفند با استناد به بند «ب» تبصره 13 قانون بودجه سال 94، درآمدهای حاصل از ثبت‌نام اتباع خارجی را برابر ضوابط و مقررات از افراد متقاضی اخذ و به حساب درآمد اختصاصی استان واریز کنند تا با رعایت موافقت‌نامه شرح عملیات و سایر قوانین، به مصرف هزینه‌های مربوط به تجهیزات آموزشی و تربیتی مدارس با اولویت مدارس اتباع خارجی که در آن تحصیل می‌کنند، برسد.

البته به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها توصیه شده است با توجه به مشکلات اقتصادی و پرجمعیت بودن خانواده‌های اتباع خارجی در تعیین هزینه ثبت‌نام ترجیحاً حداقل هزینه‌ها درنظر گرفته شود، ضمن اینکه دریافت هرگونه وجهی غیر از شهریه مصوب و دریافت هرگونه کمک‌ هزینه تحصیلی و نیز اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به کتب درسی و بیمه دانش‌آموزی، هنگام ثبت‌نام از دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی ممنوع است.

گفتنی است هزینه کلاس‌های فوق برنامه که زیرنظر انجمن اولیا و مربیان مدرسه و در طول سال تحصیلی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، کاملاً اختیاری و برعهده اولیاست.

* دانش‌آموزانی که فقط 20 درصد از مبلغ مصوب شورای آموزش و پرورش استان را باید پرداخت کنند

1ـ اعضای درجه اول خانواده شهدا و جانبازان (همسر و فرزند) با گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران و دوایر تابعه آن

2ـ دانش‌آموزان ساکن مهمانشهرها براساس ارائه گواهی از سوی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌ها

3ـ دانش‌آموزانی که خود یا یکی از والدین آنها یا یکی از اعضای درجه اول (خواهر و برادر) دارای معلولیت جسمی یا ذهنی یا مبتلا به بیماری خاص باشد. براساس گواهی مراکز بهداشتی، درمانی (منضم به نامه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان) و یا ادارات بهزیستی و حداکثر به تعداد سه نفر.

4ـ‌ فرزندان طلاب امور دینی و روحانیون دارای گذرنامه با پروانه اقامت معتبر، شاغل به تحصیل در جامعة المصطفی (ص) العالمیه و براساس گواهی آن مرکز.

5ـ دانش‌آموزان مددجوی خارجی بی‌سرپرست که در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند (با گواهی مرکز بهزیستی).

6ـ فرزندان خانواده‌هایی که سرپرست آنها دانشجوی بورسیه است، براساس گواهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی.

7ـ دانش‌آموزانی که بنا به گواهی اداره اتباع و مهاجرین خارجی و یا پلیس مهاجرت و گذرنامه، مادر سرپرست خانواده، بی‌بضاعت باشند.

* استثنا در ثبت ‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در هنرستان های شاخه فنی و حرفه‌ای، کار دانش و شبانه‌روزی

1ـ اعضای درجه اول خانواده شهدا و جانبازان با گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران

2ـ فرزندان زنان ایرانی مزدوج با اتباع افغانستانی دارای پروانه زناشویی و اقامت معتبر براساس گواهی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌ها

3ـ فرزندان طلاب و روحانیون دارای گذرنامه با پروانه اقامت معتبر، شاغل به تحصیل در جامعة المصطفی (ص) العالمیه براساس گواهی آن مرکز

4ـ دانش‌آموزانی که از رشته‌های متوسطه در هدایت تحصیلی فقط شرایط احراز ورود به شاخه کاردانش را کسب کردند می‌توانند با استناد از مفاد ماده 7 ـ 111 در رشته‌های متوسطه نظری یا هنرستان‌های کاردانش ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل دهند.

*فعالیت مدارس خودگردان افغانستانی فاقد وجاهت قانونی است

در تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در درون مدارس اعم از برگزاری اردوها و مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و اجرای دوره‌های آموزش خانواده، دانش‌آموزان اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی دارای شرایطی یکسان و مساوی بوده و تأکید می‌شود در تعلیم و تربیت دانش‌آ‌موزان در درون یک مدرسه هیچ تفاوتی در لحاظ امور آموزشی، تربیتی و اجتماعی و فرهنگی نباید رؤیت شود.

فعالیت مدارس خودگردان افغانستانی فاقد وجاهت قانونی بوده و مدارک تحصیلی صادرشده از سوی این قبیل مدارس برای ادامه تحصیل معتبر نیست.

شرکت تمام دانش‌آموزان اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات رسمی فرهنگی، ورزشی و مسابقات علمی (المپیادها) اعم از داخلی و بین‌المللی منوط به نظر و تصویب وزارت آموزش و پرورش است.

برای تأیید صدور مدارک تحصیلی برای دانش‌آموزانی که قصد خروج از کشور را دارند، پس از تأیید مدارک تحصیلی توسط واحد آموزشی، اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه و پس از تأیید توسط اداره‌کل آموزش و پرورش استان، به نمایندگی‌های وزارت امورخارجه مستقر، استان‌ها و یا اداره سجلات وزارت امور خارجه به منظور تأیید نهایی مراجعه شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • س ز ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    سلام چراسناد ثبت نام دانش اموزان افاغنه بازنشده مهرنزدیکه مامدارس بایدتکلیفمون روهرچه زودتر روشن کنیم امارکلاسبندیهای ما دچارمشکل میشه لطفاهرچه زودتر این مشکل رفع بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس