کد خبر 466381
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۲

شماری از فعالان گروه های مدنی صلح طلب و ضد جنگ و مدافع حقوق بشر روز شنبه ضمن برگزاری تجمع اعتراضی علیه نمایشگاه بزرگ تسلیحات انگلیس ( دی اس ای ای )، ورودی های اصلی این نمایشگاه را به مدت چند ساعت مسدود کردند.

به گزارش مشرق، نمایشگاه تجهیزات دفاعی و امنیتی انگلیس (دی اس ای ای ) که از بزرگ ترین نمایشگاه های نظامی در جهان شمرده می شود به رغم انتقادات و اعتراض های صورت گرفته از سوی گروه های مدنی ضد جنگ و حقوق بشری، روز سه شنبه ( به مدت چهار روز) رسما در محل نمایشگاه 'اکسل ' لندن گشایش می یابد.
معترضین در جریان این حرکت اعتراضی، به رغم حضور گسترده نیروهای پلیس، موفق شدند به مدت 5 ساعت مانع از ورود هرگونه تجهیزاتی مربوط به نمایشگاه تجهیزات دفاعی و امنیتی به محل نمایشگاه اکسل، شوند.
افراد شرکت کننده در تجمع، پلاکاردها و پارچه نوشته هایی در دست داشتند که ضمن اعتراض به تجارت سلاح، بر روی آنها نوشته شده بود 'امروز تجارت اسلحه ، فردا موج آوارگان جنگ '.
در این حرکت اعتراضی که همزمان با راهپیمایی گسترده مردم انگلیس در حمایت از پناه جویان در شهرهای لندن و سایر شهرهای این کشور صورت گرفت، برخی از افراد تظاهرکننده شعار 'ممنوعیت سلاح ، استقبال از پناه جویان' را سر می دادند.
در جریان این تجمع همچنین برخی از تظاهرکنندگان با حمل پرچم های فلسطین و بحرین، با فلسطینی ها و بحرینی ها که تحت فشار رژیم های سرکوبگر صهیونیستی و آل خلیفه بسر می برند، اعلام همبستگی کردند.
گروه های مدنی ضد جنگ از جمله 'کمپین مبارزه با تجارت سلاح' در جریان این تجمع همچنین با فروش سلاح به رژیم های دیکتاتوری و سرکوبگر همچون رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه و حضور آنها در این نمایشگاه اعتراض کردند.
گفته می شود که در جریان این حرکت اعتراضی که تا عصر امروز( شنبه ) به طول کشید، حداقل دو تن از افراد تظاهرکننده دستگیرشده اند هر چند تاکنون پلیس انگلیس در این خصوص گزارشی منتشر نکرده است.
برخی از اعضای این گروه های ضد جنگ و مدافع حقوق بشر در هفته گذشته نیز با برگزاری تجمع و بستن راه های ورود نمایشگاه اکسل سعی کرده بودند مانع از ورود تجهیزات نظامی به داخل نمایشگاه شوند.
گروه های مدنی ضد جنگ و طرفدار صلح ضمن تجمع های متعدد در برابر نمایشگاه 'اکسل '، اقدام به راه اندازی یک کمپین برای جمع آوری امضای یک تومار کرده اند تا از دیوید کامرون بخواهند مانع از برگزاری این نمایشگاه شود.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام متصدیان این نمایشگاه دفاعی دوسالانه، یک هزار و 500 شرکت اسلحه سازی و فعال در حوزه های نظامی و امنیتی از حدود 60 کشور جهان قرار است در این رویداد نمایشگاهی که از 15 تا 18 سپتامبر رسما برای عموم گشایش می یابد، حضور یابند.
متصدیان نمایشگاه دفاعی انگلیس انتظار دارند که گروه های مذاکره کننده از 150 کشور جهان که در میان آنها مقامات دفاعی نیز حضور دارند، از این نمایشگاه برای بازدید عقد قرارداد، دیدن کنند.
نمایشگاه بین المللی تجهیزات دفاعی و امنیتی لندن که در محل نمایشگاه 'اکسل ' لندن برگزار می شود، فرصت خوبی برای تولیدکنندگان سلاح و تجهیزات امنیتی از کشورهای مختلف ایجاد می کند تا بتوانند مشتری های زیادی را از سراسر جهان جذب کنند.
در نمایشگاه تسلیحاتی لندن، همه تجهیزات جنگی از سلاح کمری گرفته تا رزم ناو، تانک، جنگنده و فناوری های پیشرفته عرضه می شود.
خریداران نیز اکثراً کشورهایی هستند که قصد دارند ارتش و نیروهای امنیتی خود را تقویت کنند اما فعالان ضد جنگ و مدافع حقوق بشر وجود چنین نمایشگاه هایی را نگران کننده می دانند.
به گفته منتقدین، این نمایشگاه بزرگ ترین سازندگان اسلحه دنیا و خریداران عمده سلاح ازجمله رژیم های سرکوبگر متحد آمریکا و انگلیس همانند رژیم صهیونیستی و نیز کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چون عربستان سعودی و بحرین و دیگر کشورهای جهان را گرد هم آورده است.
روزنامه ایندیپندنت روز جمعه درگزارشی نوشته بود: برخی از کشورهایی که دارای سوابق 'وحشتناک 'درزمینهٔ حقوق بشر هستند، قرار است در نمایشگاه بین المللی اسلحه در لندن شرکت کنند.
این روزنامه افزود: حضور برخی از این کشورها ازجمله کشورهای جمهوری آذربایجان ، قزاقستان، مصر و تایلند که از سوی سازمان تجارت و سرمایه گذاری انگلیس برای این نمایشگاه دعوت شده اند، با انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر و ضد جنگ مواجه شده است.
ایندیپندنت اضافه کرد: علاوه بر این سه کشور، کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و کلمبیا نیز که وزارت خارجه انگلیس در خصوص نقض حقوق بشری در این کشور ابراز نگرانی کرده است، نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
به نوشته ایندیپندنت، 61 کشور جهان برای حضور در نمایشگاه دفاعی و امنیتی لندن، از سوی سازمان دفاع و امنیت انگلیس ( ای اس او) دعوت شده اند .
این روزنامه افزود: از دیگر کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه، بحرین است که از سوی مدافعان حقوق بشر به شکنجه و سرکوب مخالفانش متهم شده است.
ایندیپندنت اضافه کرد: امارات و عربستان سعودی که از بازارهای صادرات سلاح انگلیس هستند در این نمایشگاه حضور دارند و این دو کشور در حال حاضر هدایت بمباران ها علیه یمن را بر عهده دارند و موسسه امدادرسان 'اکسفام ' از دولت انگلیس خواسته است که صادرات سلاح را به عربستان سعودی متوقف سازد.
این روزنامه نوشت: 'کتی آلن ' مدیر سازمان عفو بین الملل در انگلیس ، دولت انگلستان را متهم به داشتن استانداردهای دوگانه در قبال حقوق بشر متهم کرده است و می گوید: به نظر می رسد این بالاترین میزان از دورویی و نفاق از سوی انگلیس است که از کشورهایی برای حضور در نمایشگاه اسلحه دعوت کرده است که دارای بالاترین میزان نقض حقوق بشر هستند.
این روزنامه با اشاره به حضور فعال شرکت های اسلحه سازی انگلیس در این نمایشگاه افزود: آمارهای منتشرشده در تابستان سال جاری نشان می دهد که این شرکت ها توافق هایی در خصوص صادرات سلاح به ارزش 8 میلیارد و 500 میلیون پوند و صادرات تجهیزات امنیتی به ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون پوند در سال 2014 میلادی در دست داشته اند .
ایندیپندنت نوشت: بدین ترتیب انگلیس بعد از آمریکا در جایگاه دوم صادرکننده بزرگ اسلحه در جهان قرارگرفته است.


منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس