در این گزارش به متخصصان و کارشناسانی پرداخته‌ایم که در بحث‌های مربوط به انرژی هسته‌ای دارای نظرات متقن و منطقی هستند و از مجلس انتظار می‌رود که از این افراد به‌خوبی استفاده کند و گزارشی جامع نسبت به برجام تهیه کند.

گروه سیاسی مشرق - تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام یکی از اقدامات مهم مجلس در راستای نقش‌آفرینی در پرونده هسته‌ای بود. این کمیسیون که مرکب از 15 نماینده به انتخاب کل نمایندگان مجلس بود، وظیفه بررسی محتوای برجام و گزارش آن به صحن علنی مجلس را بر عهده دارد.

76 متخصصی که مجلس می‌تواند از آن‌ها مشاوره بگیرد + جدول // آماده انتشارعلیرضا زاکانی، رییس کمیسیون ویژه، با بیان اینکه ما در حال حاضر بر روی برجام کار کارشناسی انجام می‌دهیم تصریح کرد: با توجه به این موضوع بیش از آنکه می‌گوییم نیاز به شنیدن و دقت داریم، چرا که رسالت بزرگی برعهده مجلس شورای اسلامی است و بنا داریم یک دقت نظر اساسی در برجام و قطع‌نامه داشته باشیم و نهایتاً کمیسیون ویژه برجام در پایان گزارشی را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد.

وی با تأکید مجدد بر این موضوع که بیش از هر چیز نیاز به شنیدن و ورود تخصصی داریم گفت: بنای جدی داریم که از متخصصین کشور استفاده کنیم و نظر موافقان و مخالفان تخصصی را از عناصر دانشگاهی و صاحب‌نظران کشور دریافت کنیم و پس از شنیدن نظرات آن‌ها نظرات را جمع‌آوری کنیم و نتیجه ما را به یک سلسله سؤالات و مقدماتی برساند که آن مقدمات را رسماً از دولت پاسخگو باشیم.[1]

در ادامه این مطلب به معرفی متخصصین و کارشناسانی خواهیم پرداخت که در بحث‌های مربوط به انرژی هسته‌ای دارای نظرات متقن و منطقی هستند و از مجلس انتظار می‌رود که از این افراد به‌خوبی استفاده کند و گزارشی جامع نسبت به برجام تهیه کند. قبل از ارائه لیستی از کارشناسان در زمینه هسته‌ای چند نکته را خدمتتان ارائه خواهیم کرد:

اول: لازم نیست و شاید زمان نیز اجازه ندهد که همه متخصصین و کارشناسان در کمیسیون ویژه حضور یابند و نظرات خود را اعلام کنند و می‌توان از طریق کمیته‌های تخصصی که ذیل کمیسیون ویژه تشکیل‌شده است از این افراد دعوت شود و نظرات آن‌ها استماع شود. کمیته‌های که زاکانی درباره آن‌ها گفته است: پنج کمیته تخصصی در کمیسیون ویژه برجام شکل‌گرفته که هفته‌ای سه روز و هر روز پنج ساعت جلسه کمیسیون داریم. ضمن اینکه کمیته‌ها نیز بعدازظهر تشکیل جلسه می‌دهند.

دوم: اغلب نزدیک به همه افرادی که در جدول زیر نامشان ذکرشده است، طی 12 سال اخیر با مسئله هسته‌ای کشور درگیر بوده و از نزدیک با این مسئله برخورد داشته‌اند و در حیطه تخصصی خود یا کارهای پژوهشی و تحقیقاتی کرده و یا مسئولیت اجرایی بر عهده داشته‌اند، بنابراین، به نظر می‌رسد بهترین افرادی باشند که می‌توانند درباره مسئله هسته‌ای به مجلس مشاوره دهند.

سوم: همان‌گونه که ملاحظه می‌شود هیچ‌گونه وابستگی جناحی در ارائه اسامی افراد متخصص لحاظ نشده است و مجلس نیز طی دو هفته اخیر نشان داده است که هیچ‌گونه وابستگی جناحی در بررسی برجام نداشته و سعی می‌کند که از تمامی افراد صاحب‌نظر در این حوزه استفاده کند.

چهارم: متخصصان و کارشناسان در جدول زیر در پنج دسته تقسیم‌بندی شده‌اند: حوزه‌های فنی انرژی اتمی، حوزه‌های حقوقی، حوزه‌های اقتصادی، حوزه‌های سیاسی- دیپلماتیک و حوزه‌های نظامی- امنیتی و سعی شده تمامی افراد متخصص مرتبط با این حوزه‌ها معرفی شوند. نکته آخر اینکه در جدول القاب و عناوین افراد ذکر نشده است و این اقدام به خاطر ایجاز در کلام انجام‌شده است.

برای وضوح بهتر روی جدول کلیک کنید


[1]- http://jahannews.com/vdcefw8epjh8eei.b9bj.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    پس جلیلی و مهمانئرست کجا هستن؟
  • مینا ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    نام خیلی از بزرگان جا افتاده به عنوان مثال یکی از قوی ترین افراد در حوزه حقوق بین الملل دکتر مسعود اخوان فرد هستن که با توجه به سیاست های این دولت کنار گذاشته شدن، ایشون معاون اسبق حقوقی بین الملل انرژی اتمی بودن و ...
  • امین ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    اسم دکتر احمدی نژاد جا مونده.لطفا دوستان ایشان را هم در کنار همه وزیران و اقای مشایی به لیست اضافه کنند. همین طور اقای رحیمی اگر بتونن مدتی از زندان مرخصی بگیرند لازمه که به لیست اضافه بشه .
  • سید ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    در حوزه استراتژیک افرادی مثل دکتر عباسی
  • آشنای غریب ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    سلام لطفا سردار حسین سلامی جانشین محترم فرمانده کل سپاه پاسداران را هم پیشنهاد دهید.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    یعنی این لیست خیلی سخت بود نوشتنش که کسانی که در کمیسیون برجام هستن متوجه نباشن که شما تذکر دادید عجیبه من مشرق را قوی تر از این حرفها می دانسم حالا فهمیدم نه خبری نیست و مشرق هم ضعیف است یاد این شعر افتادم تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
  • بی ال ج ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    اینا بادیگارد دارن که کلکشون رو نکنن
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    دکتر قدرت الله رحمانی در مبحث حقوقی و حقوق بین الملل و تبعات سیاسی اجرای برجام
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    دمت گرم خیلی حالیدیم
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    در حوزه فنی باید بسیار از وجود اقایان دکتر عباسی و اقازاده بهره برد.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    اون وقت ببخشید آقای دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی نه خودش نه اطرافیانش ادعای حقوقی بودن ندارند. چطور در بخش حقوقی نامشون درج شده، بهتر بود در قسمت سیاسی اضافه می شدند.
  • رحیمی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    بخش حقوقی غیرواقعی و ضعیف است افراد توانمندتری هم وجود دارند.
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    نمیدونم جای نظر تمسخر آمیز و سیاسی بازی تو این مطلب منطقی کجاست؟!!!
  • مداح اهلبیت ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    با تشکر از اقدام مشرق .فهرستی وزین و با دسته بندی موضوعی بسیار خوبی تهیه گردیده است . مضاف بر اینکه اسامی شخصیتها با گرایشات و رویکردهای فکری متنوعی در آن گنجانده شده است .
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    اگر این کمیسیون بخواد از این همه آدم دعوت کنه و باهاشون مشورت کنه که یه دو سالی باید به بررسی بگذره مگه میخوان منشور سازمان ملل رو بنویسن
  • محمدحیدری ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    در حوزه نظامی جای سردار سلیمانی و امیر پوردستان خالیه واقعا
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    بنده هم بعد از ظهر ساعت 6 تا 9 وقت آزاد دارم سوالی بود درخدمتم.
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    به نظرم مهدی محمدی دعوت بشه عالییییییییه... البته ایشون در مناظره ای در تلویزیون اعلام کرد که عضو تیم مذاکره کننده قبلی نبوده.
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    مهدی محمدی نبود کارشناس مسائل اسراتژیکو سیاسی
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    نقی و بابا پنجعلی هم باشن. هروقت کسی خواست خطوط قرمز رو ماست مالی کنه نقی میگه مگه داریم؟ مگه میشه؟! بعد پنجعلی هم میزنه دهنش!
  • دکتر سعید کریمی ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحبم سلام در گروه اقتصادی پیشنهاد من دکتر احمد توکلی هم هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس