کد خبر 464680
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱

شرایط پیش آمده برای ائتلاف سعودی در یمن و بی ثمر بودن 6 ماه بمباران هوایی، عربستان، امارات و کشورهای دیگر عربی شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان را مجبور کرده است، در تکاپوی دستاوردی میدانی باشند.

به گزارش مشرق، این روزها منابع همسو با عربستان سعودی ادعا می‌کنند که جنگ در یمن آماده ورود به مرحله دوم و دخالت زمینی است؛ هر چند این اقدام در ماههای قبل شکست خورده بود.

رسانه‌های سعودی می‌گویند ائتلاف سعودی تصمیم گرفته است تا جنگ افزارهای خود را برای تسلط بر استان‌های یمن به خصوص «صنعاء» وارد یمن بکند.

به نوشته روزنامه الکترونیکی رأی الیوم، فرماندهی ائتلاف سعودی روز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که تیپ عربستانی از طریق گذرگاه «الودیعه» وارد یمن شده و به سمت استان «مأرب» خواهد رفت و نیروهای قطر، کویت، مصر، اردن، سودان و مغرب در حال ورود به یمن هستند تا به نیروهای عربستانی و اماراتی حاضر در «مأرب»، «عدن» و دیگر شهرهای یمنی بپیوندند.

البته کشوری مانند کویت اعزام نیرو به یمن را تکذیب کرده است و روشن نیست کشورهای دیگر مانند مصر حقیقتا چنین اقدامی کرده باشند.

رأی الیوم ادامه می‌دهد: این کشورها در طول شش ماه گذشته از مشارکت زمینی در جنگ یمن خودداری کرده‌اند و به جز امارات و عربستان، صرفا به ارسال چند هواپیمای جنگی به یمن اکتفا کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، چندین دلیل اصلی برای دخالت زمینی ائتلاف سعودی در یمن وجود دارد.

1- حمله موشکی ارتش یمن با موشک بالستیک «توشکا» به پایگاه نیورهای ائتلاف سعودی در استان «مأرب» که باعث کشته شدن 92 نیروی ائتلاف شد، 45 اماراتی، 10 سعودی، 5 بحرینی و مابقی از نیروهای طرفدار «منصور هادی» که این حمله موشکی با توجه به تلفاتی سنگینی که برای عربستان داشت، موجب خشم مقامات سعودی شده و‌ آن‌ها را برای دخالت سریع زمینی در یمن، مجاب کرده است.

2- شکست حملات هوایی در تغییر موازنه جنگ، به طوری که هم نتواسنته انصارالله و علی عبدالله صالح را به تسلیم شدن و پذیرش قطعنامه 2216 شورای امنیت و خروج از شهرها و تحویل سلاح وادار کند و «منصورهادی» نیز کماکان نتوانسته وارد یمن شود.

3- افزایش انتقادات بین‌المللی، آمریکایی و مخصوصا اروپایی  از ائتلاف سعودی به علت افزایش تلفات انسانی از غیر نظامیان و افزایش تلفات انسانی به 10 هزار زخمی و کشته و سخت شدن شرایط زندگی برای 25 میلیون یمنی به علت محاصره دریایی، هوایی و زمینی یمن

رأی الیوم در ادامه می‌نویسد: حالت نگرانی‌ که در عربستان سعودی به علت طولانی شدن جنگ و افزایش تلفات انسانی و مادی وجود دارد، دلیل تسریع سعودی‌ها برای دخالت زمینی در یمن شده است.

انتقال جنگ به مرحله زمینی خطرات بسیار زیادی را به همراه خود دارد، چرا که احتمال افزایش تلفات انسانی غیرنظامیان بالا است؛ همچنین جغرافیای یمن بسیار صعب‌العبور است و در کنار آن نیروهای نظامی عربی و کشورهای خلیج [فارس] هیچ‌گونه زبدگی نظامی در زمینه جنگ کوهستانی ندارند.

این روزنامه در انتها می‌نویسد: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نتیجه جنگ در طول هفته‌ها و ماههای پیش‌رو چگونه خواهد بود، اما مطمئنا خون‌ریزی بیشتری صورت خواهد گرفت؛ مخصوصا در جنگ «صنعا» که منطقه کوهستانی است و نیروهای انصارالله و علی عبدالله صالح برای این درگیری آمادگی لازم را دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس