کد خبر 464518
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

۴ دیپلمات غربی آگاه به روند نظارت هسته‌ای تاکید کردند که تحریم‌های مالی و نفتی ایران احتمالا در ۳ ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی برداشته خواهند شد.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، بر اساس توافقنامه هسته‌ای که 23 تیرماه بین ایران و قدرت‌های جهانی اعلام شده، تحریم‌های بین‌المللی در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای تهران، لغو خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی این مساله را ارزیابی خواهد کرد که ایران چه زمانی به همه مفاد توافقنامه عمل کرده است تا مسیر لازم برای لغو محدودیت‌ها و تحریم‌ها هموار شود.

3 دیپلمات آگاه غربی تاکید کردند: نظارت لازم برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران احتمالا در ماه ژانویه یا فوریه (دی و بهمن ماه) آغاز خواهد شد.

دیپلمات چهارم نیز تاکید کرد که روند لغو تحریم‌های ایران از ماه مارس آینده آغاز خواهد شد. هر 4 دیپلمات آگاه غربی از برنامه نظارت و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به ایران آگاهی دارند ولی خواسته‌اند نامشان فاش نشود.

ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، آماده است تا به محض لغو تحریم‌ها، میزان تولید خود را افزایش دهد. هر 4 دیپلمات آگاه غربی اظهارات مطرح شده از سوی منتقدان توافق هسته‌ای را رد کرده‌اند که مدعی هستند این توافق به بازرسان آژانس امکان دسترسی کافی به تاسیسات مشکوک ایران را نمی‌دهد.

یک دیپلمات آگاه در این باره تصریح کرد: آژانس پیش از این دریافت اطلاعات بیشتر را آغاز کرده است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در وین تاکید کرد: ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا کار خود را تسریع بخشیم ولی این مساله تا حد زیادی بستگی به فعالیت‌های ایران دارد و آن نیز مربوط به واقعیت‌های فنی است. ما باید ببینیم ایرانی‌ها تا چه حد می توانند سازماندهی کرده و چقدر سریع می‌توانند آن را انجام دهند.

البته آمانو گفته است که وی از این مساله آگاهی دارد که ایران هر چه سریعتر به تعهدات خود عمل خواهد کرد ولی به این مساله اشاره‌ای نکرده است که چقدر زمان لازم خواهد بود تا بازرسان بتوانند روند راستی آزمایی فعالیت‌های اتمی ایران را آغاز کنند.

بر اساس برجام که به تصویب شورای امنیت رسیده است، بازرسان آژانس باید تا 15 دسامبر (24 آذرماه) ارزیابی نهایی خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ارائه کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس