این طرح شامل شروطی است که در صورت تصویب شدن متن برجام در کنگره، منافع اسراییل و جنگ طلبان آمریکا را حفظ خواهد کرد و به نوعی توافق هسته ای را به شکست می کشاند.

به گزارش مشرق، جیم لوب، تحلیلگر با سابقه آمریکایی که از تاثیر گذاران جریان نومحافظه کاران (نئوکانزرواتیو) نیز می باشد؛ در وبلاگ شخصی خود در مطلبی نوشت که لابی صهیونیستی آیپک در حال ارائه نقشه دومی برای مقابله با توافق هسته ای ایران می باشد.

در حالی که امروز نیز سه سناتور دموکرات دیگر به حامیان توافق پیوستند و باراک اوباما را به 41 رای جادویی برای تصویب بی قید و شرط برجام در کنگره بسیار نزدیک کردند، وی معتقد است که این طرح پیشنهادی اگر به همراه لایحه قانونی رد شدن توافق ارایه شود؛ عملا پیروزی با مخالفان است.

هدف اصلی این طرح (و مخالفان توافق) این است که برنامه هسته ای ایران را به کلی نابود کند. بخش هایی از این طرح که هنوز در دست بررسی و ویرایش بوده و البته هنوز به طور علنی حرفی از آن زده نشده است در بیانیه دو نفر از سناتورهای دموکرات جدید ملحق شده به حامیان توافق دیده می شود.

جیم لوب در این مقاله اشاره می کند که پیش نویس این لایحه توسط یک منبعی که خواسته نامش فاش نشود در اختیار وی قرار گرفته است. از دیگر اهداف این لایحه، قرار دادن راه بازگشت دموکرات هایی است که اکنون از توافق حمایت می کنند ولی بعد از آن قصد دارند با اسراییل روابط خود را حسنه سازند.

 

طرح اضطراری آیپک برای مقابله با برجام

 

 

وی می نویسد: "با اینکه بنظر می رسد این طرح با اهداف دولت سازگار و بی ضرر باشد ولی حاوی "قرص های سمی" نیز می باشد که در صورت تصویب شدن موانع جدی بر سر اجرای توافق قرار می دهد. البته برخی از بندهای این طرح می تواند مخالفت بسیار شدید تهران برانگیزد که در نهایت منجر به برهم خوردن توافق می شود."

مسئله مهمی که در این طرح خودنمایی می کند، الزام دولت آمریکا برای ارسال سلاح های فوق پیشرفته علی الخصوص بمب های چندین تُنی سنگرشکن به اسرائیل می باشد. که با این امر بار دیگر توهم حمله به تاسیسات هسته ای ایران بر این رژیم جعلی و کودک کش مستولی خواهد شد.

البته مخالفان توافق نیز قصد دارند مسئولیت حمله به ایران را چه در صورت رد شدن توافق و چه در صورت تصویب شدن آن،‌ به اسراییل واگذار کنند تا هم به هدف خود رسیده باشند و هم بار دیگر به صهیونیست ها خوش خدمتی کرده باشند.

شروط دیگر این طرح به گونه ای طراحی شده اند که ایران را دوباره برای مذاکره بر سر بندهایی از برجام به پای میز مذاکره بکشاند. این نقشه اضطراری حتی ایران را ملزم خواهد کرد که پیمان عدم اشاعه هسته ای (NPT) و پروتکل الحاقی را بپذیرد.

 

طرح اضطراری آیپک برای مقابله با برجام

 

خلاصه ای از این طرح که "قانون سیاست نظارت بر ایران در سال 2015" نامگذاری شده است، در این مقاله ارایه شده است که در زیر آمده است:

1- آمریکا هیچ وقت اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته ای دست یابد و همه گزینه به همراه گزینه نظامی پابر جا خواهند بود.

2- هیچ تحریمی تا زمانی که ایران به تعهدات خود مربوط به قطعنامه PMD (ابعاد احتمالی نظامی) عمل نکند، برداشته نخواهد شد.

3- هرگونه تولید اورانیوم غنی شده با درصد بالا توسط ایران، نقض برجام خواهد بود.

4- هیچ بندی در برجام نمی تواند مانع کنگره برای تصویب تحریم های جدید مربوط به مسایل تروریسم، حقوق بشر و فعایت های موشکهای بالستیک شود.

5- هیچ استثنایی برای حفظ فعالیت های قابل تحریم ایران توسط شرکت های خارجی در صورت بازگشت تحریم ها نخواهد بود.

6- این طرح، در متن برجام این مفهوم را می گنجاند که ایران باید تمام شروط پروتکل الحاقی را رعایت کند، خواه مجلس آن را تصویب کند یا نه.

7- دولت آمریکا موظف است یک استراتژی ده ساله برای مقابله با فعالیت های نامتقارن و تهدیدات وی در خاورمیانه تعیین کند.

8- دولت آمریکا باید از نحوه مصرف شدن دارایی های آزاد شده، فعالیت های تحقیق و توسعه و مسایل مربوط به تسلیحاتی گزارش ارایه کند.

9- دولت آمریکا باید ارسال سلاح های ضد زره و بمب های چند تنی سنگرشکن به اسراییل را قانونی کند تا این رژیم بتواند از خود در برابر تهدید بالقوه هسته ای ایران محافظت کند.

10- تحریم های بانکی، موشک های بالستیک و حقوق بشر باید ادامه پیدا کند.

11- همچنین اگر ایران اقدام تروریستی علیه آمریکا انجام دهد یا حمایت خود از گروه های شبه نظامی در منطقه را افزایش دهد باید تحریم های شدیدتر بر علیه آن وضع شود.

جیم لوب در پایان نوشت: "اسپانسرهای این طرح قصد دارند تا آن را به عنوان یک متمم برای قطعنامه رد شدن توافق توسط کنگره ارایه کنند." آنطور که پیداست مسئله ای این تحلیلگر آمریکایی امروز بطور مشروح تر مطرح کرد، همان قانونی است که بن کاردین در روز های اخیر در بیانیه حمایت خود از برجام، پیشنهاد داد.

در صورت درست بودن این مسئله و تلاش های ضد و نقیض دموکرات ها حول موضوع تصویب برجام، مسئولان سیاست خارجه کشور باید بسیار هوشیار تر از قبل باشند تا مبادا اتفاقی بیافتد که تلاش های چندین ساله برای رسیدن به این توافق هسته ای بر باد برود.

 

طرح اضطراری آیپک برای مقابله با برجام

 

طرح اضطراری آیپک برای مقابله با برجام
منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس