مبارزان یمنی نشان دادند آنچه که آمریکا با قیمت گزاف در سالهای اخیر به چندین کشور جهان از جمله منطقه خاورمیانه فروخته است نه یک سلاح پیشرفته بلکه یک تابوت متحرک است که حتی از پس تهدیدات ضد زره دهه 40 سال پیش نیز بر نمی آید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ماه های ابتدایی تجاوز وحشیانه رژیم سعودی به کشور یمن صحنه یک نبرد نابرابر بود که بر حملات هوایی صرف تاکید داشت اما در چند هفته اخیر، شدت حمله زمینی متجاوزان به یمن افزایش یافته و در جریان این درگیری ها بود که برای اولین بار قدرت واقعی مزدورانی که با پرچم سعوی می جنگیدند، مشخص شد!

البته ارتش یمن نیز تاکنون ابتکارات و جسارت فراوانی از خود نشان داده و به عنوان مثال، شلیک های دقیق این نیروها که منجر به کشته شدن فرمانده نیروی هوایی سعودی و سپس دهها نظامی برجسته اماراتی و بحرینی شد، کاملا کفه اقتدار را به سمت مدافعان یمنی سنگین کرده است.

در عین حال، در جریان درگیرهای زمینی اخیر، تصاویر زیادی از نابودی تانک ها و زره پوشهای نیروهای سعودی و همپیمانانش در این تجواز، در فضای مجازی پخش شده است و البته حجم زیادی از این زره پوش ها نیز تا به امروز توسط مبارزان و ارتش یمن به غنیمت گرفته شده است.

یکی از نکات مهمی که در میان تصاویر پخش شده از یمن وجود دارد، مربوط به انهدام یک دستگاه تانک آبرامز ارتش عربستان است. تانک آبرامز تا به امروز به عنوان یکی از امن ترین تانک های عملیاتی در جهان شناخته شده است و در سالهای اشغال نظامی عراق در آمریکا بارها توانست در برابر تله های انفجاری و موشک های ضد زره به خوبی از خود و خدمه اش حفاظت کند.

اما خوب است که بدانید همین تانک پر ادعا و گران قیمت، در یمن تسلیم یک موشک "کونکورس" ساخت دهه 1970 میلادی شده است.

آبرامز؛ پاسخ آمریکا به تهدید زرهی شوروی

تاریخچه تانک آبرامز به نوعی به دهه 1970 میلادی باز می گردد؛ زمانی که ارتش آمریکا با نسل جدیدی از تانک های شوروی سابق مثل تی 64 و تی 72 رو به رو شده و مطالعات آنها نشان داد که تانک اصلی آمریکا در آن زمان یعنی ام 60 شانسی در برابر نیروی جدید زرهی شوروی سابق ندارد.

با توجه به درک این خطر، کمپانی "جنرال دینامیکس" آمریکا طراحی و توسعه تانک جدید ارتش آمریکا را آغاز کرد که نتیجه آن تانک M1 آبرامز بود. این تانک به عنوان یک زره پوش سنگین وزن و به خوبی مسلح شده اولین بار در جریان عملیات طوفان صحرا وارد نبرد شد. این تانک در آن نبرد با موفقیت توانست حجم زیادی از تانک ها و زره پوش های عراقی، از جمله تانک های تی 72 را نابود کند.

وقتی مدافعان یمنی با موشک 40 ساله اسطوره آبرامزهای سعودی را شکستند +عکس (آماده)
تانک آبرامز ارتش آمریکا

در جریان عملیات طوفان صحرا در چندین درگیری تی 72 های عراقی موفق شدند به آبرامز نزدیک شده و به این تانک شلیک کنند اما گلوله های توپ 125 میلی متری تی 72 ها، در زره آبرامز نفوذ نکردند.

در سال 2003 نیز درگیریهایی بین یگان های زرهی عراق و آبرامزها رخ داد و نتیجه دوباره مثل سال 1991 بود. در عین حال در چندین مورد یگان های پیاده عراقی موفق شدند با استفاده از تاکتیک های چریکی در حالیکه که به موشک ضد زره مسلح بودند آبرامزهای عراقی را از کار بیاندازند.

وقتی مدافعان یمنی با موشک 40 ساله اسطوره آبرامزهای سعودی را شکستند +عکس (آماده)
آبرامز منهدم شده آمریکایی در عراق

در چندین مورد در طول سالهای اشغال عراق هم این بمب های کنار جاده ای مخالفین بود که به انهدام این تانک آمریکا و کشته شدن خدمه آن منجر شد. اما به راستی چه عاملی باعث این نفوذ ناپذیری شد و چرا آبرامزهای سعودی توان مقاومت نداشتند؟

زره اورانیومی؛ شاه کلید حفاظتی آبرامز

پاسخ در بخشی از زره این تانک نهفته است. در زره آبرامزهای آمریکایی یک لایه از زره اورانیومی وجود دارد که حفاظت از این تانک را شدیدا افزایش می دهد. اولین بار و در طول دهه 1980 بود که تانکهای مدل M1A1 ارتش امریکا که در آلمان در برابر روسها قرار داشتند به این زره مجهز شدند.

تانک آبرامز به غیر از ارتش آمریکا، به کشورهای مصر، کویت، عربستان سعودی، عراق و استرالیا صادر شده است. قیمت این تانک با توجه به قطعات یدکی و نوع پشتیببانی و بحث آموزش خدمه آن بین 4.5 الی 5 میلیون دلار قیمت دارد. عربستان سعودی در دهه 1990 میلادی تانکهای آبرامز را سفارش داد و مدل های M1A2 این تانک را تحویل گرفت و در نهایت قرار است ناوگان آبرامز عربستان به عدد 442 دستگاه رسیده و به استاندارد M1A2S برسند. این ارتقاء شامل بحث سامانه های اپتیک و شناسایی و همچنین تعمیرات اساسی بدنه است و همچنان خبری از زره اورانیومی نیست.

در سالهای اخیر بحث هایی مبنی بر ضعف آبرامزهای صادراتی در برابر تهدیدات ضد زره امروزی مطرح می شد. اولین بار و در جریان درگیری های ارتش عراق با گروه تروریستی داعش بود که اعضای این گروهک توانستند با استفاده از موشک های پیشرفته تعدادی از آبرامزهای عراقی را هدف قرار دهند که البته این ضعف تسلیحات ارائه شده به ارتش عراق بارها توسط مسئولین عراقی نیز اعلام شده و موجبات نارضایتی شدید آنها را نیز فراهم کرد.

ذلت آبرامز در برابر مبارزان یمنی

اما اوج ضعف این تانک های صادراتی را باید در یمن دید. بر اساس فیلمی که توسط مبارزان یمنی از حمله به یک دستگاه تانک آبرامز ارتش عربستان منتشر شده است نشان می دهد که یک دستگاه تانک بر روی یک موضع مرتفع قرار گرفته است و مبارزان یمنی با موشک روسی "کونکورس" به این تانک شلیک می کنند.

برخورد موشک به تانک همان و انهدام تانک سعودی همان ! البته بعد از انفجار، آنگونه که در فیلم مشخص است یکی از خدمه موفق به فرار از مهلکه می شود. در ادامه هم از نمای نزدیکتری از تانک منهدم شده و در حال سوختن، نشان داده می شود.



 اما بهتر است کمی به این موشک قدیمی که آبرامز سعودی را منهدم کرد بپردازیم. موشک کونکورس که در سازمان ناتو با کد AT-5 شناخته می شود در سال 1974 در شوروی سابق وارد خدمت شد و از سیستم هدف گیری اپتیکی و هدایت سیمی بهره می برد.

وقتی مدافعان یمنی با موشک 40 ساله اسطوره آبرامزهای سعودی را شکستند +عکس (آماده)
آبرامز منهدم شده سعودی در یمن

سر جنگی آن حدود 2 کیلو و 700 گرم و برد آن 4 کیلومتر است. تجربیات تانک آبرامز در خدمت نیروهای آمریکایی نشان داد که با وجود زره اورانیومی این تانک می تواند در برابر تهدیداتی حتی مثل موشک کورنت که امروزه به عنوان یکی از موشک های پیشرفته و نیرومند ضد زره در جهان شناخته می شود مقاومت کند اما تنها با حذف همین زره، آبرامزهای صادراتی به قربانیانی بی دفاع در برابر یک موشک ضد زره با تکنولوژی دهه 1970 میلادی بدل می شوند.

در حال حاضر کشور مصر هم به عنوان یکی دیگر از دارندگان این تانک حدود 1000 دستگاه آبرامز در اختیار داشته و به دنبال سفارش 200 دستگاه دیگر از این تانک است. در نگاه اول 1200 دستگاه آبرامز عدد بسیار چشمگیری محسوب می شود اما با علم به این نکته که یکی از بزرگترین تهدیدات برای ارتش مصر تانک های مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین موشک های ضد تانک اسراییلی هستند و همچنین این مسئله که آبرامزهای مصری نیز فاقد هر گونه زره اورانیومی هستند، تشخیص این که در صورت هر گونه رویارویی چه کسی برنده و چه کسی بازنده خواهد بود سخت نیست.

با تجربه اخیر آبرامز در یمن مشخص شد آنچه که ایالات متحده با قیمت گزاف در سالهای اخیر به چندین کشور جهان از جمله کشورهای خاورمیانه فروخته است نه یک سلاح پیشرفته بلکه یک تابوت متحرک است که حتی از پس تهدیدات ضد زره 40 سال پیش نیز بر نمی آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • صداقت ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    تانکهای آبرامز عربستانی داراری زره اورانیومی نیستند. حالا دست دست کنید تا صنعا را هم بگیرند. باید موشک به ریاض و چاه های نفت عربستان بزنند. اینطوری هم جنگ تمام می شود و هم قیمت نفت بالا می رود.
  • mohammad ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 1
    اگر ما بعد از 8 سال دفاع با دست خالی و با خون خود این مملکت رو نگه داشتیم یمنی ها هم با خون خودشون نگه میدارن اگه حزب الله با امکانات اندک نسبت به اسرائیل در 2006 لبنان رو حفظ کرد یمنی ها هم یمن را حفظ خواهند کرد اگر باریکه ی غزه بعد از 50 روز به خاک و خون کشیده شدن و بمباران های هوایی و نامردانه اسرائیل رو مجبور به آتش بس کرد یمنی ها هم خواهند توانست این سلاح نیست این قومیت نیست این وعده ی الهی است ان تنصرالله ینصرکم .... ملتی که مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا بگوید شکست نخواهد خورد . والسلام دیگه کشش ندین
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 1
    باید از هر راهی که شده انبارهای مهمات مقاومت یمن را پر از موشک ضد زره و موشک زمین به هوا دوش پرتاب کنیم تا فقط تانک و نفربر و خودروی نظامی و آپاچی شکار کنند ، همچنین جنگ چریکی و نامنظم که در آن استادیم را آموزش دهیم ، بهترین فرصته که عربستان را جوری از کتف یعنی یمن بزنیم که دستانش از سوریه و عراق کوتاه شود . مشرق نقشه پیشروی یمنی ها در شمال چی شد پس .
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    1 1
    دوستان عزیز حالا فهمیدید چرا در برجام اجازه تحقیق و توسعه محدود شده و همچنین کار بروی فلز اورانیم که حق مسلم کشور ما نیز می باشد برای همشه از ایران صلب شده یکی از کار برد های فلز اروانیم همین ساختن زره تانک همچنین گلوله های ضد تانک است که در درگیری های زمینه کفه ترازو را به نفع کشور دارنده این تکنولوژی سنگین خواهد کرد
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 1
    یاد جنگ 33روز افتادم حزب الله مرکاوا های شیطان رو زد....یمنی ها هم آبرامز های شیطان بزرگ و سعودی های یهودی رو زدند
  • کاکرو یوگا ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    باید بزنن به مرکز عربستان تا اینا عبرت بگیرن دست از کشتن زنها و بچه ها بردارن
  • سالار ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    تانک فقط ذلفقار 3 خودمون
  • ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    به مهندس های سایت بگین از فرمت های استاندارد برای ویدیو استفاده کنن لطفا
  • علی ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    1 0
    مرگ بر آمریکا و سگ منطقه ای اش،آل سعود
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    خدا قوت رزمندگان یمنی بتازید بر مزدوران آل سعود و آمریکا که لانه آنها از لانه عنکبوت هم سست تر است
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    زره اورانیومی؟!
  • شعبان ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    امریکا بخاطر اسرائیل هم که شده سلاح درست و حسابی به اعراب نمیده!!! در یک کلام: نمیشه هم دوست اعراب بود و هم دوست اسرائیل. کجاست کسی که بفهمد؟
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    عزیز دلم اون اورانیم (هسته ای) ایزوتوپ ناپایداره ، این اورانیوم زره یک فلز مثل همه فلزها، هر گردی که گردو نیست، از کجات این حرف ها رو در میاری؟ شما دانش استفاده از فلز اورانیوم رو داشته باش من مراقبم کسی کاری به کارت نداشته باشه
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    راهکار خلاصی جنگ یمن بالا بردن هزینه های عربستانه بخصوص در تلفات نیروی انسانی و حمله به مراکز راهبردی این سگ وهابی ها است باید مراکز اقتصادی و نفتی و حیاتی عربستان را بزنند یمن دیگه چیزی برای از دست دادن نداره موشک های اسکاد و موشکهای دوربرد بی ام 25 پس کی قراره بصورت راهبردی استفاده بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • میلاد ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مگه امریکا دیوانه است که بیاد به اعراب که هر لحظه تغییر میکنن سلاح قدرتمند بده و بزرگترین متحد خودش یعنی رژیم صهیونیستی رو تئ خطر بندازه.مثل موشک پتریوت که که به دردش نمیخوره و همه موشک هاش.
  • میلاد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    اون اسراییله چیزی که شما میگی چیزی مثله نوکر میشه.یا یه گوسفند که بدوشنش و ولش کنن.
  • ناشناس ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مرگ بر ال سعود ظالم وهم پیمانان این رزیم. درود برشیعیان مظلوم یمن.
  • حسان ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    آمریکا آل سعود و پادشاهان متحجر خلیج فارس را در باطن قبول ندارد اگر هزار بار نوکری شان را ثابت کنند فعلآ چون وجودشان باعث تفرقه در جهان اسلام است و با صهیونیستها هم پیمانند ومنافعش ایجاب می کند و سیاست شوم ایران حراسی سلاح پوسیده به آنان می دهد ولی هیچ وقت صلاح پیشرفته نمی دهد چون ظاهرآ مسلمانند و پایگاه مردمی ندارند و این تسلیحات دور یا زود به دست انقلابیون ضد آمریکایی می افتد مثل زمان شاه در ایران.
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    بهترین موشکهای ضد تانک روی مرکاوا یا ابرامز که کامل تجهیز شده باشه اثری نداره!! با یکی دو تا تانک نتیجه جنگ تغییر نمیکنه
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    چرایمنی ها پالایشگاهها وخطوط نفت رانمی زنند ؟اگرانتحاری هم شده بایدیه کاری بکنن
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    نگران سلاح و امکانات و تجهیزات و اموزش یمنی ها نباشید. فقط به داد مردم بی گناه باید زرسید و اب و غذا و سوخت و دارو به آنها رساند. همین
  • هومن ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    لعنت به امریکای حرومزاذه لعنت بر انگلیس حرومزاده مرگ بر امریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل خدایا منطقه را از سر نجاسات ال سعود و اسرائیل پاک کن
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    1 0
    بازم خوبه مثل تانکهای روسی صفحه چرخان لودرش یه جوری نیست که هنگام اصابت همه نیروهای توشو جزغاله کنه
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    بله زرهی از جنس اورانیوم ضعیف شده
  • ایران ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    در اینکه شیعیان یمنی واقعا ستم دیده و دلاور هستند که با تمام کشورهای مدرن عربی در حال جنگ هستن شکی نیست ولی خدایی چند تانک زدن کار برزگی در نبرد های امروزی حساب نمی شود اگر مسیر حرکت تانک خوب شناسایی و نیرو های مهاجم خنثی نشوند هر تانکی آسیبب پذیر است . بهترین حالت برای یمن صلح و تشکیل دولتی با تمام سلیقه ها می باشد . امیدوارم هرگز انسانی جانش را از دست ندهد .
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    چند جای مهم عربستانو بزنن حساب کار دستش میاد
  • احمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    اون دوستی که میگه حزب الله و غزه با دست خالی و با شهید دادن پیروز شدند واقعیت رو نمی بینه چونکه ما با کمک های تسلیحاتیمان حزب الله و غزه را پیروز کردیم در حالی که مردم مقاوم یمن تسلیحاتی که دارند از مردم غزه کمتره باید مسئولان جمهوری اسلامی در کمک رساندن تسلیحاتی و غذایی به مردم یمن کوتاهی نکنند که اگر کمک نکردند گناه نابخشودنی انجام دادند
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    انشاء الله شيعيان يميني پيروزند و اينها مقدمات ظهور خدا كنه در دوران حيات ما حضرت ظهور كنند و شر همه ظالمان از امريكا گرفته تا عربستان را كم كنند
  • ياور ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ناشناس 02:06 سلام من مخالف برجام كه هيچ، مخالف گفتگو با آمریكا بوده، هستم و خواهم بود. به قول آن شاعر افغان (از دهان تفنگ است بعد از اين سخنم) اما يك چيزي را دقت كنيد. ارانیوم 238 با 235 فرق می‌كند. ما در موشك‌های ضد زره مثل توفان 5 و گلوله توپ‌های چند منظوره (برخی كالیبرها) از اين ارانیوم استفاده می‌كنیم. اين مساله سری نیست، بروید تصاویر خود وزارت دفاع را ببینید. اصولن كسی نمیتواند و قدرت این را ندارد كه توان دفاعی ما را محدود كند. به قول خودمان (سگ كی باشند)
  • khoram ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    زره یه بخشه اما الان دارن روی دفاع فعال کار میکنن و عربستانم مثل بقیه کشور های همسایه ما داره لئوپارد از المان میخره با دفاع فعال و زره قدرتمند همین ابرامز ها هم دارن به این استاندارد ارتقاع داده میشن
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    چیزی که زیاد داره عربستان پول!! پول داشته باشی همه چیز میتونی بخری!! اونا پنج تا استان یمن رو گرفتن اون وقت افتخار شما کشتن 100 نفر از سربازان و ... به علاوه زدن نهایتا 100 تا تانک و ... هست ؟!
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ایزوتوپ 238 اورانیوم هستش که در سلاحهای نفوذی و یا زرهی استفاده میشه. ایزوتوپ 235 هم کاربرد سلاح هسته ای داره
  • محسن ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    به نظرتون عاقلانه است یه موشک در برابر یه تانگ
  • شهرام ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    قابل توجه کسانی که میگن امریکا سلاح های صادراتی را ضعیف نمیکند.
  • تریستان ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    دریافت شد. چشم. باشه. حتمن...
  • تریستان ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    آفرین یاور همیشه مومن... مولا علی(ع) یار و مددکارت... همسنگرتم...
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ولی متاسفانه فعلا انصارالله داره پی در پی عقب نشینی می کنه
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    از اونجایی که اورانیوم قابلیت اشتعال و انفجار در گلوله را افزایش داده و یک گلوله اورانیومی می تواند یک زرهی را که یک گلوله معمولی سوراخ نمی کند سوراخ کند همچنین استحکام فلز اورانیوم بسیار بالاست
  • ولائی ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    در برجام حتی استفاده از معادن اورانیوم هم تا ابد تحت نظارت خواهد بود!!!
  • سید علی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    مرجعی راجع به زره اورانیومی معرفی بفرمایید... یا لطف نموده بدون مدرک خوانندگان را مستفیض نفرمایید
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    4 نمونه مرکاوا داریم مرکاواهای جدید رو تا حالا کسی نزده، امیدوارم این نوع هم زده بشه
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    خخخخ جوک باحالی بود، در ضمن ذلفقار خودمون نیست، مونتاژ خودمونه
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    احسنت، از دست مشرق
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    من فک میکردم فقط در سلاح های نفوذی استفاده میشه ممکنه برای مطالعه در رابطه با زره منبع بدید ممنون
  • افشین تهران ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    جناب ناشناس خخخخخخخخخخ با نمک میشه بگی ذوالفقار رو کدوم کشور میسازه که ما اونو مونتاژ میکنیم؟؟؟میشه بما هم کمی از اطلاعات ذوالفقار رو بدی تا مثل تو خخخخخخخخخخخخخ کنیم.نه پسر جان همون ذوالفقار خودمون درسته و مطمئن باش پروژای که بیست سال روش کار کنن و 3نسل ازش رو بسازن اونم با توجه به دانش و هوش جوانان این کشور که البته شما جزوش نیستی حاصلش بی نظیر خواهد بود.
  • افشین تهران ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    صدام هم پول زیاد داشت و زیاد هم بهش میدادن اما الان کجاست؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    یعنی داشتن اف14 اف4 اف5 و چند هزار تانک شیر و نفربر و نیروی دریایی ادوات کمی محسوب می شد؟؟ دوست عزیز عدم ثبات سیاسی و عدم وسع اقتصادی دست خالی ما بود نه نداشتن ادوات..
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    البته اینجا منظور نمونه صادراتی آن هست که هر کشور سازنده تسلیحات اینکار را انجام می دهد. مثلا اف14 ما هم قابلیتهای کمتری نسبت به نوع آمریکاییش داشت. وگرنه آبرامز تانک بسیار کارآمد و قابلیه.. صد البته که باید در حد همون تانک از آن انتظار داشت..
  • محمدم ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    وقتی کسی که پشت تانک می نشینه از مرگ می ترسه وقتی میبینه یکی از اینها رفت روی هوا ما بقی خودشون را گم می کنند و با پای پیاده فرار می کنند چون احتمال میدهند تانک بعدی که هدف گرفته می شه تانک اونهاست
  • محمدم ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    فکر کنم اشتباه می کنی چون در بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یک جور حرس و ولع یا مسابقه خرید تجهیزات نظامی از غرب وجود داره و رئیس جمهور یا دیکتاتر قبلی یمن نیز ازاین حرث و ولع بی گانه نبوده در حالی که غزه ولبنان در طی 50 سال گذشته شاهد حکومتهایی اینچنینی نبوده اند
  • ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    یک نگاهی به مجلات جنگ افزار بی انداز هم توضیح داده و هم منابع را بخوبی معرفی کرده
  • علی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    ناشناس عزیز / شیعیان یمنی چهار امامی هستند یعنی مقدمات ظهور امام زمان عج را اماده می کنند واقعا لذت می بریم از این مخ
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    باشه بهش میگم
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    شما بیا برو انتحاری انجام بده
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    فیلم زیاد نگاه می کنی
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    سگش اسراییله اشتباه گرفتی
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    اسلحه فقط ژ 3
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    از خاطراتت برامون بگو
  • ارش ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    سپاه راحت همشو میزنه یکی از فشار های تسلیحاتی که امریکایی ها با تحریم دنبالش هستن همین توانایی دفاعی ایران در مقابل تجهیزاتشونه میخوان اینجوری نقطه قوت رو از ایران بگیرن
  • ارش ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    ایران خیلی وقته کارشو کرده تو صنایع دفاعی به تحریم اهمیتی نمیدن مطئن باش تانک ابرامز بیشترین صدمات رو از ایران خورده
  • اصلاحات ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    ناشناس 9:31 نگفت من زدم ، گفت حزب الله زد مقابل حرف درست گزنده و عیب جو و تمسخرگر سخن نگیم . مخصوصا وقتی در جمع مومنین حدیث جبهه ی اسلام و رزمنده های حق می شه .
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    یاد میگ های خودمون میافتم که بچه ها با سلام و صلوات باهاش میپرند
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    یاد میگ های خودمون میافتم که بچه ها با سلام و صلوات باهاش میپرند
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    یمن پیروز میدان خواهد شد انشاالله
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    سلاح زیاد مهم نیست درجنگ ایمان از سلاح پیشرفته وسیاهه لشگر مهمتره در تمام جنگ های صدر اسلام پیامبر ومسلمین با تعداد کمتر نیرو وبخصوص نیروی جنگی وتعداد کمتر اسب وسلاح به جنگ کفار میرفتند وپیروز هم میشدند چرا که مومنین با ایمان بودند
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    چه مفسرایی !!! چه جالب
  • ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    چه مفسرایی !!! چه جالب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس