کد خبر 461079
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

محققان نوعی باطری خورشیدی برای لباس سربازان استرالیایی طراحی کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد نیروی موردنیاز تجهیزات خود را تأمین کنند.

 لباس هوشمند خورشیدی برای سربازان عرضه شدبه گزارش مشرق،  زمان‌هایی وجود دارد که شارژ باطری تلفن همراه یک نفر تمام می‌شود و هیچ راهی جز رسیدن به خانه برای شارژ دوباره آن وجود ندارد. مطمئناً کسی دوست ندارد در هنگام کار با ابزار هوشمند خود باطری آن تمام شده و او را در شرایط نامطلوبی قرار دهد. این مشکل برای سربازان امروزی که از تجهیزات هوشمند استفاده می‌کنند می‌تواند به معنای مرگ یا زندگی آن سرباز باشد.

البته برای یک سرباز آموزش‌دیده ممکن است این مشکل پیش نیاید؛ اما در هر صورت برای جلوگیری از این اتفاق نیاز به حمل باطری‌های جایگزینی هستند که وزن وسایل آن‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد.

از تجهیزاتی که در جنگ‌ها استفاده می‌شود و تعیین‌کننده‌ی پیروزی یا شکست یک مأموریت هستند می‌توان به عینک‌های دید در شب گوگل، GPS ها، تجهیزات ارتباطی، رادیوها، حس‌گرها و لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد.

از آنجایی که هرکدام از تجهیزات ذکرشده از یک نوع باطری متفاوت با وسایل دیگر استفاده می‌کنند، هر سرباز استرالیایی مجبور است باطری‌های جایگزین مختلفی را با خود حمل کند که درمجموع وزنی معادل 10 تا 20 کیلوگرم دارند.

ارتش استرالیا راه‌حلی را برای رفع این مشکل پیدا کرده است. فناوری "SIPS" یا "Soldier Integrated Power System" (سیستم قدرت یکپارچه‌ی سربازان) یک فناوری هوشمند است که یک منبع انرژی پایدار برای سربازان را فراهم می‌کند. این فناوری با همکاری دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و سازمان پژوهش‌های علمی وابسته به دولت استرالیا (CSIRO) با شرکت استرالیایی تکتونیکا (Techtonica) ساخته شده است.

محققان دانشگاه ملی استرالیا موفق به ساخت باطری‌های خورشیدی سبک و انعطاف‌پذیری شده‌اند که به سربازان کمک می‌کند تا نیروی موردنیاز تجهیزات را خود آن‌ها تولید کنند و در عین حال سرعت عمل آن‌ها کاهش پیدا نکند. ترکیب این باطری‌های خورشیدی با فناوری سازمان CSIRO که "e-textiles" نام دارد، به سربازان کمک می‌کند تا نیروی موردنیاز خود را به‌راحتی تأمین کنند و نیروی به‌دست‌آمده را از طریق کابل‌های دوطرفه از باطری‌های خورشیدی به تجهیزاتشان هدایت کنند.

منبع تأمین انرژی این فناوری در جیب‌های سربازان قرار دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دسترسی راحتی به آن داشته باشند. این موضوع همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانند نیروی به‌دست‌آمده را بین تجهیزاتی که به آن‌ها نیاز دارند تقسیم کنند.

منبع: سایبربان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس