یک تیم تحقیقات بین المللی با استفاده از پوشش دهی الیاف با گرافن موفق به ساخت الیافی شدند که می توان از آن در بافت منسوجات الکترونیکی استفاده کرد.

 به گزارش مشرق،  نانو، مونیکا کراسیون ازدانشگاه اکستر از محققان طرح ساخت الیاف حاوی گرافن گفت: الیاف پلی پروپیلن حاوی گرافن می‌تواند در بافت منسوجات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد،این یافته نقش محوری در ساخت ادوات الکترونیکی پوشیدنی در آینده دارد.

وی بیان کرد: این فناوری طی سال های آتی کاربردهای متعددی دارد به طوری که می تواند جایگزین الکترودهای شفاف مورد استفاده در ادوات الکترونیکی شود، دامنه کاربردهای این فناوری بسیار وسیع است، از سیستم های GPS موجود در منسوجات گرفته تا رصد زیست پزشکی و مخابرات می توانند از این فناوری استفاده کنند.

وی اظهارکرد: در این پژوهش، گرافن با استفاده از روش لایه نشانی شیمیایی از فاز بخار روی فویل مسی ایجاد شده ، سپس گرافن از روی فویل مسی به الیاف پلی پروپیلن منتقل شدن این پلیمر، از مواد رایج مورد استفاده در صنعت نساجی است.

هلنا آلوز از دیگر محققان این پروژه گفت: مفهوم فناوری پوشیدنی بسیار نوظهور است و هنوز راه زیادی برای وارد شدن این نوع منسوجات به بازار باقی مانده است، بنابراین ادغام گرافن در نساجی می تواند کاربردهای تازه ای در صنعت داشته باشد.

وی افزود: اطراف ما را محصولات صنعت نساجی محاصره کرده اند. لباس ها، پرده ها و روکش های صندلی خودرو، جملگی از محصولات نساجی هستند، ادغام ادوات الکترنیکی در این الیاف می تواند نقش مهمی در توسعه نسل جدیدی از محصولات ایفا کند، همه ادوات الکترونیکی به سیم نیاز دارند، در این فناوری گرافن روی سطح الیاف پوشش داده شده تا الیاف رسانای شفاف به دست آید.

در سال 2012 این گروه تحقیقاتی موفق به قرار دادن مولکول های ساندویچی از کلرید آهن میان دو لایه گرافنی شده که در نهایت ماده شفافی به دست آمد که رسانای الکتریکی بود.

نتایج این پژوهش در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس