کد خبر 460926
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

وزارت کار با اعلام برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در بازار کار کشور و صدور ۹۴۰ هزار مجوز برای مشاغل خانگی، اعلام کرد: از نابودی ۸۰۰ هزار شغل جلوگیری شد.

به گزارش مشرق، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در گزارش جدیدی درباره وضعیت بازار کار و اشتغال کشور اعلام کرد: يكي از مهم‌ترين وظايف وزارت تعاون، كار و رفاه تنظيم بازار كار و سياستگذاري در زمينه اشتغال كشور است.

 از ابتداي شروع به كار دولت يازدهم شاخص هاي اقتصادي گوياي بسياري از واقعيت هاي موجود بود به طور مثال بهره وري نيروي کار و نرخ مشاركت اقتصادي پايين بود و عدم تعادل در سطح اشتغال استان‌ها  ديده مي‌شد و مهم‌تر آنكه در شاخص‌هاي سهولت فضاي كسب‌ و كار و حمايت از سرمايه‌گذاري كه هر دو بيانگر عوامل موثري در زمينه اشتغال هستند، كشور داراي رتبه مناسبي نبود.

براساس مطالعات موجود در آن زمان، اهداف طرح بنگاه‌هاي زودبازده محقق نشده بود و همين امر ضمن دشوارتر كردن مسئله اشتغال، بالا بُردن نقدينگي و ايجاد بدهكاران بانكي، به فضاي اعتماد لازم براي كسب ‌و كار نيز ضربه مي‌زد. بهبود آمارهاي اشتغال و ساماندهي اين بنگاه‌ها يكي از ضرورت‌ها و البته چالش‌هاي مهم وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ابتداي شروع به كار دولت يازدهم بود.

بدين منظور در حوزه اشتغال و كارآفريني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي طراحي اوليه برنامه عملياتي آموزش و ترويج كارآفريني صورت گرفت و وظايف و برنامه‌هاي هر دستگاه براي توسعه و ترويج كارآفريني در كشور مشخص شد.

همچنين در راستاي انجام مطالعات تطبيقي قوانين سرمايه‌گذاري در جهان و سياست‌هاي توسعه كارآفريني، دو شيوه تامين مالي مردم نهاد كارآفريني (مبتني بر تامين مالي جمعي و كانون‌هاي محلي) با هدف ايجاد و گسترش بسترهاي مناسب جهت تامين مالي كسب‌ و كارهاي نوپا و كارآفرين از طريق مشاركت‌هاي مردمي و كاهش وابستگي به منابع بانكي در تجاري‌سازي ايده‌ها طراحي شد.

حمايت از اجراي طرح تامين مالي خُرد با رويکرد بانکداري پيوندي در ۱۲ استان آغاز شد. همچنين فعالیت ۷۵۰ مرکز مشاوره شغلي و کاريابي داخلي و بيش از ۶۰ مرکز کاريابي بين المللي به منظور ارائه خدمات شغلي به کارجويان و کارفرمايان، از سال ۱۳۹۲ تاکنون براي بيش از ۳۴۰ هزار نفر از کارجويان با استفاده از مشوق تخفيف بيمه سهم کارفرما در بنگاه هاي کسب و کار نوپا، اشتغال پايدار ايجاد شده است.

احصاء مشاغل سبز، طراحي و تنظيم بسته آموزشي کارآفريني سبز و تدوين بسته جامع مشوق هاي اشتغال سبز، تدوین الگوي جامع توانمندسازي، اشتغال پذيري و کارآفريني دانشجويان (تاک) با همکاري مشترک وزارتخانه هاي تعاون، کار و رفاه اجتماعي، علوم، بهداشت و معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور در کليه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، طراحی سامانه ملي مشاغل به منظور معرفي مشاغل موجود و ايجاد ارتباط بهينه بين کارجويان و کارفرمايان، طراحی بسته جامع مشوق هاي کارآفرينان برتر ملي و استاني در راستاي ترويج و توسعه فرهنگ کار و کارآفريني امسال و تدوین لايحه قانون تاسيس سازمان نظام کارآفريني به عنوان نهاد غيردولتي سياستگذاري، مديريت و اجراي کليه امور کارآفريني؛ از اموری است که به منظور ایجاد رونق در بازار کار پیگیری شد.

همچنین ايجاد ۱۲۴ مراكز مشاوره و اطلاع رساني و خدمات كارآفريني در استان ها، تشكيل ۳۱ كانون كارآفريني در سراسر كشور، تداوم اجراي برنامه ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي و صدور مجوز مشاغل خانگي به تعداد ۹۴۰ هزار و ۳۵۲، پرداخت تسهيلات بانكي به طرح هاي اشتغال جمعا به مبلغ ۲۶ هزار ميليارد و ۳۷۳  ميليون ريال در دو ساله دولت تدبير و اميد و پرداخت ۵۴۳ ميليارد ريال به تسهيلات مشاغل خانگي از محل صندوق کارآفريني اميد و پرداخت بخشودگي سود و جرائم تسهيلات از محل وجوه اداره شده جمعا به مبلغ ۱۵۲ميليارد ريال؛ نیز در راستای توسعه بازار کار کشور انجام شد.

از سویی ساختارسازي ­هاي ­لازم درجهت رشد و توسعه كارآفريني (نظير بانک اطلاعات كارآفرينان، توسعه دفاتر كارآفريني، توسعه كانون هاي كارآفريني و ايجاد سازمان هاي نظام كارآفريني، ايجاد مراكز مشاوره كارآفريني) و ايجاد هماهنگي و هم افزايي با قواي سه ­گانه در موضوع اجراي اسناد توسعه اشتغال و ايجاد تحرک در ظرفيت هاي دستگاهي در راستاي ايجاد فرصت هاي شغلي، توسعه نظام جامع اطلاعات بازار كار به ويژه به عنوان مبناي برنامه ريزي در بخش اشتغال  توسعه كمي و كيفي مراكز خدمات اشتغال غيردولتي از طريق راهبري حمايت، هدايت و نظارت هاي هدفمند و طراحي و راه‌اندازي بانک اطلاعات ايرانيان شاغل در خارج از كشور به نام سامانه صدور و تمديد گواهينامه شغلي، توسعه شبكه ملي بازار كار براي موسسات كاريابي‌هاي خارجي و تهيه پيش‌نويس آئين‌نامه ساماندهي و حمايت از بنگاه‌هاي پشتيبان مشاغل خانگي، خُرد و كوچک؛ نیز از ديگر اقدامات در جهت ايجاد و حمايت از اشتغال بوده است.

از سویی طی یکی دو سال اخیر از نابودی ۸۰۰ هزار شغل جلوگیری شده و مجموعه اقدامات باعث تثبیت ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور شده است. همچنین ۵۴۳ میلیارد ریال نیز از محل صندوق توسعه کارآفرینی امید به طرح های مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس