کد خبر 460475
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

مسجد خیف در منا از مساجدی است که تنها در ایام وقوف حاجیان در منا باز است. در این مسجد هفتاد پیامبر از جمله حضرت عیسی و حضرت موسی(علیهم السلام) نماز خوانده اند و این مکان شاهد خطبه مهم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در حجة الوداع بوده است.

 به گزارش مشرق، مسجد خیف، یکی از مساجد تاریخی و مهم در منا است. خیف به محلى گویند که در آنجا از شدت کوهستانى بودن منطقه کاسته شده اما هنوز به صورت دشت در نیامده است. چنین منطقه ‏اى در دامنه کوه صفا قرار گرفته و مسجد نیز در همین ناحیه ساخته شده است. مسلمانان معتقدند که ۷۰ نفر از پیامبران در آنجا نماز خوانده‌اند، که از جمله آنان حضرت موسی و حضرت عیسی(علیهم السلام)  هستند و نماز خواندن در آنجا بسیار تاکید شده است.
مسجدی که ۷۰ پیامبر در آن نماز خوانده اند+ عکس
محل نماز پیامبر اسلام در این مسجد، جلوی مناره کنونی است. در گذشته گنبد بزرگی بر فراز آن بوده که اکنون وجود ندارد. همچنین مسجد خیف شاهد خطبه مهم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حجة الوداع بوده که در روایات متن آن خطبه نقل شده است. به علاوه در روایات پیشوایان معصوم(علیهم السلام) آمده است کسى که در منا است تا مى ‏تواند نمازهایش را در مسجد خیف بخواند؛ چرا که در آن هفتاد پیامبر(صلی الله علیه و آله) نماز خوانده‏ اند. در نقلى هم آمده است که مسجد خیف مدفن حضرت آدم(علیه السلام) است.
مسجدی که ۷۰ پیامبر در آن نماز خوانده اند+ عکس
مسجد خیف از نخستین مساجد است و بر اساس روایات، نخستین مشاهدات تاریخى از آن را از قرن سوم در دست داریم. در سال 240 هجری قمری سیل آن را تخریب کرد. سپس بر جاى آن مسجدى بنا شد و سیل بندى نیز ساخته شد تا حفاظى براى مسجد باشد. مساحت مسجد در آن زمان 1500 متر مربع بوده است. در اطراف مسجد خیف، رواق هاى کوچکى نیز بوده است. این مسجد در سال 556 هجری قمری بازسازى شد. مسجد خیف در قرن نهم هجرى بناى باشکوهى داشته است. مسجد خیف تا پیش از این بازسازى، یک چهار دیوارى داشت. وسط آن بقعه‏اى بوده که مناره هم داشته و مشهور به مقام ابراهیم بوده است.
مسجدی که ۷۰ پیامبر در آن نماز خوانده اند+ عکس
آخرین بازسازى مسجد در سال 1392 هجری قمری به دست دولت ‏سعودى با بناى نسبتا بزرگ و رواق هاى متعدد و مساحتى در حدود 23660 متر مربع انجام گرفته است. طول این مسجد 182 و عرض آن 130 متر است. این مسجد تنها در ایام وقوف حاجیان در منا باز است و در طول سال بسته است، متاسفانه در آن ایام هم، محل استراحت افراد بى سرپناه بوده و هیچ جاى عبادت در آن نیست. تنها در وقت نماز امکان خواندن نماز در آن است.
مسجدی که ۷۰ پیامبر در آن نماز خوانده اند+ عکس
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیین ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    حضرت عیسی که تو فلسطین بود و حضرت موسی تو مصر
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    یه جور میگی عیسی و موسی انگار پسر خاله هاتن. به تو ادب احترام به بزرگان رو یاد ندادن؟
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    متاسفانه در ایام حج خوابگاه برخی حجاج کشورهاست و نمی توان در ان نماز خواند
  • رضا ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام؛ حضرت موسی و حضرت عیسی (علیهما السلام) با آن همه معجزاتی که داشتند طی مسافت تا مکه برای آنها کار آسانی می باشد همانطور که حضرت ابراهیم علیه السلام نیز با معجزه حضرت اسماعیل و حضرت هاجر (علیهما السلام) را به مکه آوردند.
  • حسام بهجت نیا ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    کاش سرزمین حجاز دست شیعیان بود الهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    دکتر کوچک زاده در آخرین بروزرسانی وبلاگش نوشت : دوستي داشتم كه مهندس پروژه برج ميلاد بود. او تعریف میکرد : يه گروه ژاپني اومده بودن براي بازديد از برج میلاد . حدودا ١٤ يا ١٥ نفر بودن ، من هم با دو نفرشون رفتم و شروع به توضيح دادن كردم واينكه حدود ٤٥٠ تا ٥٠٠ ميليون دلار هم هزينه ساخت برج شده به اضافه اينكه ٨ سال هم از موقع شروع تا پايانش طول كشيده ،بعد هم رفتيم توي اسانسور كه قسمتهاي كلاهك و pinnacle رو بهشون نشون بدم كه توي اسانسور يكيشون پرسيد از اين قسمتshaft چه استفاده اي ميشه؟؟؟ من هم نيشخندي زدم و گفتم كه خوب معلومه ديگه اين قسمت كلاهك ٢٥٠٠٠ تني رو كه بزرگترين كلاهك برج مخابراتي در دنيا هست رو نگه ميداره. اون گفت نه منظورم اين نيست، يعني اينكه اينجا مسكوني هست يا اداري ؟؟ من گفتم نه اين قسمت خاليه و راه پله و اسانسور اينجاست. اون هم ديگه چيزي نگفت و رسيديم به بالاي برج. ... روي تراس كه بوديم ژاپني اولي ازم سوال كرد كه اين كوهها مال كشور شماست؟؟؟ من هم بادي در غبغب انداختم و گفتم بله تمام اونها مال كشور ماست. گفت ارتفاعشون چقدره ؟؟ گفتم ٤٠٠٠ متر حدودا . گفت چقدر از اينجا فاصله داره ؟؟؟؟ گفتم حدودا ٨ كيلومتر. گفت تله كابين هم داره؟؟ گفتم بله داره ، ميخواين ببرمتون اونجا؟ گفتن نه احتياجي نيست. اون اولي از من پرسيد كه شما مسوول پروژه هستين؟؟؟ و من هم كه خيلي جو گرفته بودم گفتم بله خودم هستم ( البته نبودم و فقط مسوول يه قسمت كوچيكش بودم) بعد يه چيزي به ژاپني به هم گفتن و شونه هاشون رو بالا انداختن، اولیه رو به من كرد و گفت شما گفتين اين برج shaft اش خاليه يعني استفاده اداري ومسكوني نداره؟؟ گفتم بله براي مخابرات ساخته شده. گفت شما گفتين اون كوهها هم مال شماست و كمتر از ١٠ كيلومتر با اينجافاصله داره؟؟؟؟ گفتم بله گفت خوب اگه شما مسوول اين پروژه بودين چرا اين برج رو روي اون كوهها نساختين؟؟؟ گفتم اخه اين كه خيلي واضحه توي اون شرايط جوي اين همه مصالح براي ساختن برج اونجا رو چه جوري ببريم؟؟ گفت خوب من و دوستم هم همينو داشتيم بحث ميكرديم شما اصلا احتياجي به ساختن برج نداشتين يه دكل اونجا ميذاشتين. يه دكل مخابرات در ارتفاع ٤٠٠٠ متري بهتر از يه دكل روي يك برج ٤٠٠ متري عمل ميكنه. Shaft اين برج كه خاليه كاري انجام نميده. گفتم شوخي ميكنين، خوب اگه اينطوريه شما چرا خودتون بلندترين برج مخابراتي دنيا رو دارين ميسازيد؟؟؟ گفت توكيو يه شهريه كه در كنار اب هاي ازاده. بلندترين منطقه اون ١٠٠ متر ارتفاع نداره . در ضمن تا ٦٥ كيلومتريش هم هیچ كوهی نيست. گفتم اين همه برج مخابراتي تو دنيا هست... حرفم تموم نشده بود كه گفت برج رو كه براي رقابت نميسازن ، براي نياز ميسازن. تمام اونهاي ديگه هم از اين قاعده مستثني نيستن. ..... يك كم فكر كردم .. برج مسكو ، تيانشان، تورنتو، كوالالامپور .. راست ميگفت!!!! همه اينها در زمينهاي flat land ساخته شدن و حتي تا فاصله ده ها يا صد ها كيلومتر اصلا يك تپه ٤٠٠ يا ٥٠٠ متري هم نيست!!!!!!!! گفتم اخه ما نياز به يك سمبل ملي داشتيم ،،،، گفت شما ميتونستين يه سمبل ملي با ١٠ يا١٥ ميليون دلار درست كنين نه يك برج ٥٠٠ ميليون دلاري !!! دیدم هیچ کاری بجز سکوت نمیتوان کرد، سکوتی سنگین و غم انگیز...... سکوتی به وسعت ۳۰ سال حماقت حماقتی که هیچ پشتوانه علمی‌ای نداره و هرگوشه‌‌ی ایران پروژه ای سر باز میکنه از کمبود گروه مطالعاتی و عدم طرح جامع تفصیلی سکوت.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس