کد خبر 462026
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

مسجد«جن» از مشهورترین مساجد قدیمی مکه مکرمه است و سوره جن بر پیامبر اکرم(ص) در این مکان نازل شد و با قرائت قرآن پیامبر، جنیان به اسلام ایمان آوردند.

 به گزارش مشرق، مسجد الجن از مشهورترین و مسجدی کهن در مکه مکرمه است. این مسجد پایین کوه حجون به سمت حرم، حدود پنجاه متر بعد از پل حجون و در حاشیه قبرستان حجون قرار دارد. خیابان کوچکی در کنار مسجد با نام «شارع مسجد الجن» وجود دارد که هنوز تابلوی قدیمی آن بر دیوار وجود دارد. از نام های دیگر این مسجد «مسجد الحرس» است. این نام از آن جهت است صاحب الحرس که در مکه گشت شبانه داشت، به این محل می آمد و در آنجا با عرفا، چهره های شناخته شده و برگزیده قبائل و حراس دیگر، از شعب عامر و ثنیة المدنیین، دیدار می کرد.
مسجدی که جنیان در آن به اسلام ایمان آوردند+ عکس
نامگذاری آن به مسجد جن به جهت رابطه ای است که با سوره جن دارد. می دانیم که سوره جن یکی از سوره های قرآن است. خداوند در این سوره فرموده است:«جن ها آیات الهی را شنیده و به آنها ایمان آوردند» گویا این آیات در محلی که به نام مسجد جن شهرت دارد، نازل شده است. برخی نامیده شدن آن را به مسجد البیعه، به دلیل بیعت جن با پیامبر اکرم(صل الله و علیه و آله و سلم) دانسته اند. حضرت محمد (صل الله و علیه و آله و سلم) در حال بازگشت از طائف، پس از طى مسیرى طولانى با قلبى شکسته و ناامید در مکان این مسجد که به نخله معروف بود، کنار نخل خرمایى نشست و نیمه شب به عبادت و تلاوت قرآن پرداخت. در این حال هفت نفر از جنیان با شنیدن صداى قرآن متوقف شده و آیات آن را به گوش ‍ سایر جنیان رساندند.
مسجدی که جنیان در آن به اسلام ایمان آوردند+ عکس
پیامبر(صل الله و علیه و آله و سلم) بعدها نیز چندین بار همراه عبدالله بن مسعود به این مکان آمد و آیات قرآن را بر جنیان خواند. در شبى سوره جن بر پیامبر نازل شد و خداوند آن حضرت را از اسلام آوردن جنیان با خبر کرد. آیات اول سوره جن به این موضوع یعنی ایمان آوردن جنیان اشاره کرده است. برخی روایات تاریخی به این نکته اشاره کرده اند که رسول خدا (صل الله و علیه و آله و سلم) محل مسجد را برای عبد الله بن مسعود مشخص و معین فرمود. این مسجد در اوائل قرن سوم هجری قمری ساخته شده  و بارها در عصرهای مختلف تجدید بنا شده است و آخرین بار در زمان ملک فهد بن عبدالعزیز تجدید بنا شده است.
مسجدی که جنیان در آن به اسلام ایمان آوردند+ عکس
این مسجد از آثار تاریخی زیبا به شمار می رود و با وجود توسعه آن همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است.

محل فعلی مسجد دقیقا در محل قبلی آن است و در بازسازی جدید، مساحت آن به 600 متر مربع رسیده است. بنای مسجد محکم و مناره ای در رکن شمال شرقی آن قرار دارد.
مسجدی که جنیان در آن به اسلام ایمان آوردند+ عکس
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    2 0
    چندین سال قبل که باتفاق کاروان زیارتیمان بدیدار این مسجدرفتیم متاسفانه خاطره خوبی از آن در ذهنم باقی نمانده است اولا که متولی وهابی ریش دراز آن تا مدتی در رابسته بود واجازه ورود به ما ایرانیها ونمازخواندن به بهانه هایی نمیداد پس از مدتی که در را بازکرد و بدرون مسجد رفتیم به یک از بستگانم گفتم این مسجد را بقدری با سنگ مرمرو مصالح شیک واسرافی پوشانده اند که هیچ حسی از بوی اسلام مکی و صدر اسلام یا معنویتی که تشنه بدنبال بوی وعطراین مکانهای مقدس هستیم را درآن نمی یابم اگر چشمهایت را می بستی وفراموش میکردی که مثلا در یکی از مکانهای مقدس صدر اسلام بنام مسجد جن نشسته ای !!!، آن مکان میتوانست با آن شیکی تصنعی واسرافبارانه اش هرجای دیگری در دنیا باشد مسجدی شیک درلندن یا نیویورک یا فلان آباد.....بربریت وهابیت ونگاه بدوی عربستانیها مرا نسبت به آنها بشدت متنفرکرد ظاهرا تعمدا هرجا که رنگ وبویی از اسلام ونبی مکرم(ص) واهل بیت یا یادآور قدمت ودیرینگی اسلام هست را ببهانه فرسودگی وکهنگی نه تعمیر که از ریشه نابود ومشتی سنگ ومصالح گران وشیک اما کم ارزش از نظر تاریخی ومعنوی بجایش میسازند خدا لعنتشان کند........
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 0
    موافقم بازسازی شان طوری هست که هیچ خاطره ای از وجهه تاریخی مذهبی مسجد وسایر اماکن مذهبی در حجاز باقی نماند البته باید درمورد مرمت وبازسازی آثار باستانی کشور خودمان هم این موضوع را مدنظرقرارداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس