کد خبر 458866
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای مذاکره در مورد شروع بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک و ساخت چند راکتور جدید در ایران به چین سفر کرد.

به گزارش مشرق، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز برای مذاکره در مورد شروع بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک و ساخت چند راکتور جدید در ایران به چین سفر کرد.

دکتر علی اکبر صالحی با بیان اینکه از روز چهارشنبه (امروز) تا جمعه سفر سه روزه‌ای به پکن، پایتخت چین خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در این سفر اولین گام‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک برداشته خواهد شد و مذاکرات در این خصوص با طرف چینی شروع خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه ایران برای ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک با هدف تولید برق و آب شیرین در سواحل جنوبی کشور، تصریح کرد: در این سفر مذاکراتی نیز برای ساخت این نوع نیروگاه ها انجام می دهیم. طبق بندهای 2 تا 8 پیوست اول برجام قرارشده است راکتور آب سنگین اراک ضمن حفظ خاصیت آب سنگینی خود از طریق یک کمیته بین المللی و با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی در این حوزه باز طراحی گردد.

براساس بند 5 مقدمه برجام نیز «اعضای 1+5 و ایران اسنادی را امضا خواهند کرد که در آن تعهد قوی در پروژه مدرن سازی راکتور اراک قبل از "روز اجرای برجام" بیان شده است که متضمن نقشه راه برای مدرن سازی راکتورخواهد بود و مسئولیت اعضای 1+5 را تعریف می‌کند و متعاقبا قراردادهایی براساس آن منعقد می‌شود. اعضای تشکیل دهنده گروه کاری کمک های لازم ایران را برای بازطراحی و بازسازی راکتور، مطابق با قوانین ملی خود، فراهم خواهند کرد به صورتی که ساخت و راه اندازی ایمن و به موقع راکتور مدرن را امکان پذیر سازد.»

روز گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفته بود مذاکرات و گفت‌وگوهای ایران با چین در خصوص بازطراحی راکتور اراک و ساخت راکتورهای کوچک ACP100 انجام می شود.


منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناسx ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    خودمون راکتور مون رو خراب می گنیم تا چینی ها اون رو دوباره واسمون طراحی کنن.واقعا چه مسولینی داریم ما؟اون دنیا چه جوابی میتونید بدید/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس