کد خبر 457801
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

یکی از معترضان لبنانی که در تظاهرات شب گذشته بیروت زخمی شد، به دلیل وخامت جراحت وارد شده، جان باخت.

به گزارش مشرق، شبکه خبری «ال.بی.سی» لبنان نوشت: از مرگ یکی از معترضان لبنانی خبر داد که شب گذشته در تظاهرات علیه دولت این کشور شرکت کرده بود.

بر اساس این گزارش، یکی از معترضان و هواداران کمپین «بویتان درآمد» (کمپین معترضان لبنانی به بحران انباشت زباله» به نام «ر. طالب» که شب گذشته از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفته بود، بر اثر شدت جراحت جان باخت.

حمله نیروهای امنیتی به منظور متفرق ساختن تجمع معترضان در میدان «ریاض الصلح» در مرکز بیروت ده‌ها زخمی برجای گذاشت. رسانه‌های لبنانی از زخمی شدن بیش از 60 نفر طی دو شب گذشته خبر دادند.


دانلود

از طرفی وبگاه خبری «النشره» اعلام کرد: کمپین معترضان لبنانی تظاهرات امروز را که قرار بود ساعت 18:00 از سر گفته شود، را بنا به دلایلی به تاخیر انداخت. قرار است برگزار کنندگان این کمپین بعد از ظهر امروز با حضور در نشستی مطبوعاتی دلایل این موضوع را تشریح کنند.

بر اساس این گزازش «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان با انتقاد از عدم همکاری گروه‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان برای حل پرونده‌های داخلی، گفت: این حق مردم است که صدای خد را به اعتراض بلند کنند. هر آنچه روی می‌دهد یک تحرک مشروع است ولی در همان حال باید بدانیم که جایگزینی برای دولت وجود ندارد بویژه اینکه در خلأ سیاسی بسر می‌بریم.

درگیری‌های شب گذشته با توسل نیروهای امنیتی به ماشین‌های آب پاش جهت متفرق ساختن تظاهرات روند تشدیدی به خود گرفته و سپس به پرتاب سنگ بین دو طرف کشیده شد. با شلیک گازهای اشک آور ده‌ها تن از معترضان دچا تنگی تنفس شدند. رسانه‌های لبنانی شب گذشته از شنیده شدن صدای تیراندازی‌های گسترده گزارش داده بودند.

رسانه‌های لبنانی شمار مجروحان درگیری‌های شب گذشته بین معترضان و نیروهای امنیتی را بیش از 50 تن اعلام کردند. دو شب گذشته نیز بیش از 30 نفر دیگر زخمی شده بودند.

کشته و زخمی در تظاهرات شب گذشته لبنان +فیلم و عکس

بر اساس این گزارش، معترضان لبنانی قبل از اعلام پایان تظاهرات شب گذشته؛ آزادی همه افرادی که در جریان تظاهرات کمپین «بویتان درآمد» توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند را خواستار شده و بر لزوم مجازات عاملان خشونت در تظاهرات تاکیدکردند.

معترضان لبنانی شعار تظاهرات عصر دیروز را «ارحل»‌ (به معنی از قدرت کنار برو) اعلام کرده و استعفای نخست وزیر را خواستار شدند. تظاهرات کنندگان طی دو شب گذشته شعار «ملت خواستار سرنگونی نظام است» را سر دادند.

کشته و زخمی در تظاهرات شب گذشته لبنان +فیلم و عکس

روزنامه الجمهوریه با اشاره به تهدید «تمام سلام» رئیس شورای وزریران به استعفا، از تماس سفرای برخی کشورهای عربی و غربی با نخست وزیر جهت قانع ساختن وی به عدم استعفا خبر داد.

به گفته ناظران سیاسی کنفرانس مطبوعاتی ظهر دیروز تمام سلام نخست وزیر جریان 14 مارسی لبنان، خشم و عصبانیت مردم را برانگیخته است.

نخست وزیر لبنان بدون اشاره به مسئولیتش در زمینه عدم حل بحران انباشت زباله‌، مجازات عاملان حمله به تظاهرات کنندگان را خواستار شد. جریان «المستقبل» به ریاست «سعد حریری» با صدور بیانیه‌ حمایت خود از عملکرد تمام سلام را اعلام کرد.

حزب الله لبنان و حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» که تا کنون چندین بار حل بحران انباشت زباله را خواستار شده بودند، بر زبان شماری از مسئولانشان، حمایت خود از اقدامات مردمی را اعلام کردند.

بسیاری از نهادها و انجمن‌های غیر دولتی لبنان با تظاهرات کنندگان اعلام همبستگی کرده‌اند.

به گزارش وبگاه خبری «العهد» یکی از شهروندان لبنانی ساکن شهر «صیدا» به نام «عبدالرحمن الجویدی» در اعتراض به شرایط سختی که کشورش در آن به سر می‌برد، خود را آتش زد که با حضور فوری نیروهای صلیب سرخ، آتش خاموش و قربانی به بیمارستان انتقال داده شد.

کشته و زخمی در تظاهرات شب گذشته لبنان +فیلم و عکس

الجویدی قبل از اینکه خود را آتش بزند گفت: آزادی می‌خواهیم. می‌خواهیم زندگی کنیم.

شبکه تلویزیونی الجزیره صبح دوشنبه در خبری از استقرار نیروهای ارتش لبنان در خیابان‌های بیروت خبر داد و تاکید کرد در پی برگزاری تظاهرات، نیروهای ارتش از شامگاه یک‌شنبه در خیابان‌های اصلی مستقر شدند.

کشته و زخمی در تظاهرات شب گذشته لبنان +فیلم و عکس
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس