کد خبر 456626
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر عدم رعایت خطوط قرمز مقام معظم رهبری در توافقنامه موجود گفت: چرا آقایان اصرار دارند که خطوط قرمز مدنظر رهبری را رعایت کرده‌اند؟

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان جمعه شب در جمع مردم کاشان، با اشاره به بندها و ضمائم متعدد توافقنامه هسته‌ای اظهار کرد: در ضمیمه چهارم این توافقنامه با بدعت تازه‌ای به نام «کمیسیون مشترک» مواجه می‌شویم که در مجموع به ضرر ماست.
 
وی به حضور هشت عضو در کمیسیون مشترک مورد نظر توافقنامه خاطرنشان کرد: هرگاه قرار باشد این کمیسیون رأیی به سود کشورمان بدهد نیازمند اجماع هشت کشور است و هرگاه بنا باشد محدودیت و یا رأیی علیه ما صادر کند نظر پنج عضو آن کفایت می‌کند.
 
این نماینده مجلس با تأکید بر عدم رعایت خطوط قرمز مقام معظم رهبری در توافقنامه موجود گفت: یکی از خط قرمزهای رهبری لغو همه تحریم‌ها در روز توافق بود حال آنکه با متن موجود نباید تا یک سال آینده منتظر کنار گذاشته شدن تحریم‌ها بود و پس از آن نیز در مرحله اجرا پس از انجام تمام تعهدات توسط جمهوری اسلامی و راستی‌آزمایی آژانس نوبت به طرف مقابل می‌رسد.
 
نبویان، سپس به مقایسه امتیازات داده شده در دولت قبل و سه مرحله مذاکرات ژنو، لوزان و وین پرداخت و گفت: به عنوان نمونه در مورد نطنز، علاوه بر اینکه این مکان به عنوان مرکز غنی‌سازی فعالیت می‌کرد تصمیم به ایجاد 10 مرکز دیگر مشابه نیز گرفته شد که دلیل آن لزوم تولید برق حداقل مورد نیاز کشور بود، حال آنکه در لوزان نظنز به عنوان تنها مرکز غنی‌سازی مطرح شده و تا 15 سال، ایجاد مرکز جدید غنی‌سازی ممنوع است تعهدی که در توافق وین نیز تأیید شد.
 
نبویان همچنین در مورد میزان غنی‌سازی نیز بیان کرد: در حالی که در دولت قبل علاوه بر غنی‌سازی 3.5 تا پنج درصد شاهد غنی‌سازی 20 درصد نیز بودیم اما در مرحله نخست در توافق ژنو تعهد به عدم غنی‌سازی بیش از پنج درصد دادیم و در لوزان و وین عقب‌نشینی بیشتری انجام داده و تا 15 سال متعهد به عدم غنی‌سازی بیش از 3.67 شده‌ایم.
 
وی، همچنین با اشاره به موقعیت خاص فردو و عدم نفوذپذیری آن عنوان کرد: در حالی که این مکان در دولت گذشته به عنوان یک مرکز غنی‌سازی به همراه ذخیره‌سازی مواد غنی بود اما پس از عقب‌نشینی‌های مکرر در ژنو، لوزان و وین در نهایت نه تنها مرکز غنی‌سازی نبوده بلکه حتی به عنوان مرکز تحقیق و توسعه نیز فعال نخواهد بود.
 
این مسئول، با یادآوری غنی‌سازی پنج و 20 درصد در دولت قبل در فردو گفت: پس از آنکه در توافق ژنو حاضر به عدم غنی‌سازی بیش از 5 درصد در فردو شدیم در وین به عدم غنی‌سازی به طور کامل در فردو تعهد دادیم.
 
نبویان، با اشاره به بازرسی از هر محل در توافق وین تصریح کرد: با توجه به نوع عبارت به کار رفته در این توافق، این نظارت محدود به مکان خاصی نمی‌شود و می‌توانند از هر جایی حتی منزل مراجع نیز بازرسی کنند.
 
وی تأکید کرد: تحقیرآمیزترین نکته‌ای که در این توافقنامه مشاهده می‌شود آن است که تمام آنچه به عنوان محدودیت و نظارت‌های وسیع در توافقنامه آمده است، مختص کشور ایران بوده و نباید به عنوان یک رویه یا قانون بین‌المللی و پادمان نسبت به کشور دیگری اعمال شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس