کد خبر 455809
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با بیان اینکه قانون اساسی نسبت به تصویب برجام در مجلس صراحت دارد، گفت: توصیه من به دولت و مسئولان آن این است که به قانون تمکین کنند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافق هسته‌ای گفت: کمیسیون مشترک با وحدتی که بین دو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و اصولگرایان انجام شد تشکیل و نمایندگان با توجه به اینکه می‌خواستند این توافقنامه در آرامش و وحدت مورد بررسی قرار گیرد با یکدیگر وحدت کردند.

وی با اشاره به فرایند تشکیل کمیسیون بررسی برجام گفت: فرایند انتخاب و وحدت فراکسیون‌های اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت بر سر اعضای کمیسیون برجام این گونه بود که 5 نفر از اصولگرایان و 5 نفر از فراکسیون رهروان ولایت تصمیم گیری کردند و قرار شد از 15 نفر عضو برجام 5 نفر به صورت اختصاصی از فراکسیون اصولگرایان ، 5 نفر بخصوص اختصاصی از فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و 5 نفر نیز به صورت اشتراکی از بین این دو فراکسیون به عنوان کاندیداهای عضویت در کمیسیون ویژه انتخاب شوند.

نبویان ادامه داد: البته در این میان افرادی نیز به صورت مستقل کاندیدا شدند که اتفاقا رای هم آوردند که حجت الاسلام احمدی جزو همین افراد است و به صورت مستقل وارد کمیسیون برجام شد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در پاسخ به سوالی درباره نظر کمیسیون برجام درباره توافق وین گفت: به این سوال دو پاسخ می‌توان داد یکی اینکه نظر کمیسیون در مورد برجام چیست و دوم اینکه نظر اختصاصی هر فرد درباره برجام چگونه است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در این زمینه که نظر اختصاصی افراد چیست باید بگویم که ممکن است هر کسی به نتیجه‌ خاصی پس از بررسی برجام رسیده باشد که البته باید بتواند پیش خدای خود پاسخگو باشد اما درباره اینکه نظر کمیسیون ویژه چیست؟ باید گفت که کمیسیون هنوز جلسه‌ای نداشته ولی امیدواریم یکشنبه هفته آینده بعد از جلسه علنی مجلس از ساعت 12 الی 1 جلسه‌ای را داشته باشیم و سازوکارهای بررسی برجام را مشخص و هیات رئیسه و سخنگو را انتخاب کنیم.

نبویان در پاسخ به سوالی درباره لزوم تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده من توافق ژنو و لوزان نیز باید در مجلس به تصویب می‌رسید.

وی اضافه کرد: من تقاضا می‌کنم که دولت مردان و شخص سخنگوی دولت سعی کنند که به قانون تمکین داشته باشند و اگر قانون چیزی می‌گوید خلاف آن عمل نکنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ممکن است مسئله‌ای خلاف قانون مطرح شود و چند روز به نفع اهداف سیاسی ما باشد ولی در نهایت به ضرر ملت و همه خواص تمام خواهد شد.

نبویان تصریح کرد: اگر اقدامات خلاف قانون از طرف دولت باب شود دیگر نمی‌توان آن را محدود کرد و هر کسی می‌تواند برای اهداف خود قانون را نقض کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت علنا اعلام می‌کند که اهداف سیاسی را در پشت سر توافق در نظر دارد اظهار داشت: برخی دولتمردان درباره توافق که موضوع منافع کل ملت ایران است با صراحت تمام می‌گویند که ما می‌خواهیم این توافق را اهرمی برای به نتیجه رسیدن انتخابات قرار دهیم.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با طرح این سوال که آیا منافع ملت را می‌توان دستمایه‌ای برای رسیدن به قدرت قرار داد، اظهار داشت: اصل 77 قانون اساسی تصریح دارد که هرگونه قرارداد باید در مجلس تصویب شود و اصل 25 قانون اساسی نیز بر همین مسئله تاکید دارد.

نبویان با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه گفته می‌شود در وین مباحث مورد توافق توافقنامه محسوب نمی‌شود و عنوان آن برنامه جامع برای اقدام مشترک است، گفت: این اسم دلیل بر این نیست که این متن تعهدی را برای ایران ایجاد نمی‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تفسیر قانون اساسی تنها برعهده شورای نگهبان است نه دولت و مجلس، تصریح کرد: شورای نگهبان در برخی تفاسیر خود به صراحت آورده که اسم در این زمینه مهم نیست و ملاک این است که ‌آیا یک توافقنامه تعهدی را برای ملت و کشور ایران ایجاد می‌کند یا نه و در صورت ایجاد تعهد باید این توافقنامه در مجلس تصویب شود.

عضو کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه دولت از زمان توافقنامه ژنو و عدم تصویب آن در مجلس قانون را زیر پا گذاشته افزود: ما در برجام تعهداتی را داریم که 10 تا 15 سال طول می‌کشد و برخی از این تعهدات نیز دائمی خواهد بود.

نبویان با اشاره به برخی بندهای برجام که در مغایرت با اصول قانون اساسی و استقلال کشور است، تصریح کرد: براساس برجام تمام کشورهای مهم و غیر مهم جهان می‌توانند ایران را مورد بازرسی و راستی‌آزمایی قرار دهند و به کل کشورهای دنیا این اجازه داده شده که در زمینه بررسی اقلام دوگانه ایران را مورد بازرسی قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در ضمیمه 4 برجام نوشته شده که به همه کشورهای صادر کننده تجهیزات با کاربرد دوگانه اجازه داده می‌شود که بررسی کنند که جنس فروخته شده به ایران در همان نقطه‌ای که این کشور ادعا می‌کند استفاده شده است یا نه.

وی افزود: این مسئله به این معنی است که نه تنها کشورهایی مانند امریکا از همه چیز ما مطلع می‌شوند بلکه بسیاری از کشورهای جهان نیز می‌توانند ما را راستی‌آزمایی کنند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس ادامه داد: نظر شخصی من این است که این توافق نامه با اصول مختلف قانون اساسی در تعارض است و با تعهداتی که در آن داده شده منافع ملت ایران از دست رفته و چیز جدی نیز به دست نیامده است.

نبویان در پایان با تاکید بر اینکه قانون اساسی نسبت به تصویب برجام در مجلس صراحت دارد، خاطرنشان کرد: توصیه من به دولت و مسئولان آن این است که به قانون تمکین کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    احسنت احسنت احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس