مشاور فرهنگی رییس جمهور صفحه فیس بوک خود را با مطلبی درمورد مقایسه دوران جلیلی و ظریف در مذاکرات هسته ای بروز کرد.

گروه فضای مجازی مشرق- حسام الدین آشنا در پست اخیر فیس بوکش نوشت: وقتی به دو دوره اخیر مذاکرات هسته ای فکر می کنید می توانید دوره جلیلی و ظریف را دو دوره مجزا یا دو دوره متصل تلقی کنید. من تصور می کنم این دو دوره را باید در اتصال با هم تحلیل کرد . به قول یک مذاکره کننده آمریکایی:"در دوره ی دکتر جلیلی که برای ایران بسیار با اهمیت بود، ایران به امریکا نشان داد که حقوق هسته ای خود را تسلیم نمی کند. بعلاوه در طول همین دوره بود که سرمایه هایی شکل گرفت که دکتر ظریف ان را بر روی میز مذاکره مستقر کرد تا بتواند به توافقی برسد که حقوق هسته ای ایران را به رسمیت می شناسد." در یک نظرگاه راهبردی دوره جلیلی مظهر جلال نظام و دوره ظریف مظهر جمال نظام بوده است.

آشنا: دوره جلیلی مظهر جلال نظام و دوره ظریف مظهر جمال نظام بود

وی در پست دیگری در توضیح پست قبلی نوشت: نوشته قبلی نیاز به تفصیل و تکمله ای دارد. در تحلیل راهبردی مذاکرات اخیر مفروضاتی وجود دارد ؛اول آن که بپذیریم بازی در دو دوره رفت و برگشت تعریف شده بود ؛ دوم آن که بپذیریم تیم ما در هردو بازی یک سرپرست (نه یک مربی و نه یک کاپیتان) داشت ؛ سوم این که بپذیریم راهبرد بازی عوض نشده بود ولی تاکتیک تغییر کرده بود. این سه مقدمات لازم برای این این است که احتمال بدهیم در کل مسابقات هدف این بوده است که نه فقط بازی را واگذار نکنیم بلکه به جای بازی در لیگ دسته چندم وارد لیگ برتر شویم. در دور اول هدف تاکتیکی این بوده که با یک بازی بسته و دفاعی دروازه خود را بسته نگاه داریم و در دوردوم با یک بازی باز و هجومی دروازه حریف را هدف قرار دهیم ولو آن که دروازه خودی هم بی نصیب نماند. آنچه در فرجام این دوره از بازی ها نصیب ما شده نصاب بالاتر از توان بازی گری و ارتقا به لیگ برتر است .
واقعیت انکار ناپذیر این است که مشکل ایران در دوره ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی نژاد بیش از این که ناشی از مذاکره کنندگان اعم از روحانی، لاريجانی یا جلیلی باشد مربوط به خود رئیس جمهور وقت بود که به علت نگاه خاص به روابط بین الملل و اعمال محاسبات سیاست داخلی در سیاست خارجی با دو بار ایجاد تغییر در سرپرست و ترکیب تیم مذاکراتی و مداخلات نادرست و بی جا در هر مرحله ضربات سختی را به روند مذاکرات وارد آورد و در دو سال آخر نیز از پذیرفتن هر مسئولیتی در قبال مذاکرات هسته ای سرباز زد. اهمیت این دور جدید از مذاکرات هماهنگی درونی میان تیم های حقوقی،اقتصادی، سیاسی و فنی و هماهنگی این چهار تیم با ریاست جمهوری و از طریق ایشان با مقام معظم رهبری بود.روحانی با مسئولیت پذیری کامل اولویت اول خود را رفع تحریم ها قرار داد و با بهره گیری از سوابق قبلی و جمع بندی کل تجارب ملی و با دعوت هوشمندانه از آقای دکتر عراقچی در کنار دکتر ظریف از همه ظرفیت تیم قبلی استفاده و راه عزت ملت را باز کرد.

آشنا: دوره جلیلی مظهر جلال نظام و دوره ظریف مظهر جمال نظام بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس