کد خبر 455045
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲

كتاب استطاعت جسمي در حج به قلم قدرت اله هادي با هدف تأمين‌ و ارتقاي سطح سلامت زائران از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.

 به گزارش مشرق، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتاب استطاعت جسمي در حج را به قلم قدرت اله هادي در سه بخش مسائل بهداشتي، بدن انسان و بيماريهاي شايع در حج با تدوين پژوهشكده حج و زيارت منتشر كرد.

اين اثر كه در قطع رقعي، 172 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قيمت 7800 تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است، تلاش مي‌كند تا با بيان ساده و پرمحتوا نكات بهداشتي و بيماري‌هاي شايع در حج و زيارت را در راستاي تأمين و ارتقاي سطح سلامت و همچنين بالا بردن ميزان آگاهي‌هاي عمومي زائران در قالب مجموعه‌اي نوشتاري و تصويري ارائه دهد.
كتاب «استطاعت جسمي حج» منتشر شد
نويسنده اثر در بخشي از مقدمه آن آورده است: با توجه به تجربياتي كه در سال‌هاي حضور خود در حج و در خدمت درمان كارگزاران و ضيوف الرحمان بوده‌ام، خلأ وجود كتابي مدون و مصور براي تأمين و ارتقاي سطح سلامت و افزوندن آگاهي‌هاي بهداشتي زائران را در سبد كالاي همراه حجاج، احساس كردم.

وي تكرار مطالب مهم سلامتي و بهداشت را لازم و ضروري دانسته و تصريح مي‌كند: با توجه به آماده‌سازي زيرساخت‌ها و زحمات زيادي كه در بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت و مركز پزشكي هلال احمر براي سلامتي روحي و رواني و جسمي زائران عزيز كشيده مي‌شود، چنانجچه خود زائران آگاهي‌هاي لازم بهداشتي و مراقبتي را نداشته باشند، اماكن ابتلا به بيماري‌ها و انتقال بيماري‌هاي مسري وجود دارد.

بخش اول كتاب استطاعت جسمي در حج، درباره بايدها و نبايدهاي بهداشتي براي سلامتي زائران در سه مقطع قبل، حين و بعد از تشرف است. يادآوري بعضي نكات كليدي و مواردي كه قبل از تشرف بايد توسط عزيزان زائر انجام گيرد و همچنين همراه داشتن لوازم مورد نياز بهداشتي و سلامتي فردي در اين بخش مورد تأكيد قرار گرفته است.

در مسائل بهداشتي كه حين تشرف بايد توسط حجاج عزيز رعايت گردد در ابتدا سر مراحل تشرف و اعمالي را كه در هر يك از اين مراحل انجام مي‌گيرد به طور خلاصه به زائران توضيح داده شده و سپس در هر مرحله نكاتي را كه بايد توسط حجاج براي حفظ سلامتي انجام گيرد، به صورت جداگانه در اين بخش شرح داده شده است.

در بخش دوم براي آگاهي حجاج از بيماري‌هايي كه در ايام حج امكان ابتلا به آنها وجود دارد در ابتدا دستگاه‌هاي بدن را به صورت ساده همراه با تصاوير براي اطلاعات عمومي زائران، چه در ايام حج و چه در طول زندگيشان توضيح داده شده است.

دانستن پيچيدگي‌هاي خلقت بدن انسان و نوع كاركرد آن به ما در رابطه با نوع نگاه به حفظ سلامتي خود بسيار كمك مي‌كند بنابراين دستگاه‌هاي اصلي بدن در اين بخش به صورت مختصر و ساده توضيح داده شده است.

با توجه به آمارهاي ارائه شده از طرف مركز پزشكي هلال احمر و دستگاه‌هاي مرتبط ديگر در رابطه با درصد شيوع بيماري‌هاي شايع و واگيردار در حج به تفكيك، اين بيماري‌هاي شايع در بخش سوم توضيح داده شده و سپس راه‌هاي پيشگيري از ابتلا و نحوه جلوگيري از سرايت آن به ديگران در هر يك از بيماري‌ها شرح داده شده است.

حجاج بيت الله الحرام در صورت ابتلا به بيماري‌هاي شايع با آگاهي كامل از نوع بيماري‌ها و با استفاده از مواردي كه در درمان و مراقبت توضيح داده شده است مي‌توانند نسبت به بهبودي خود موارد لازم را رعايت كنند.

نويسنده اثر در پايان بخش سوم با توجه به بروز اشكال جديدي از بيماري‌هاي خطرناك و كشنده و امكان ابتلا و شيوع آنها در موسم حج مانند: بيماري كرونا و ابولا، لازم ديده است با توجه به اطلاعات موجود، اين بيماري‌هاي جديد را توضيح داده و راه‌هاي پيشگيري و مقابله با آن را به حجاج گوشزد كند.

منبع: منبع: پايگاه اطلاع‌رساني حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس