"انتشارات صهبا" انتشاراتی است که با چاپ کتاب‌هایی نظیر "قرارگاه‌های فرهنگی"، "مسیح در شب قدر"، " گفتار قیام حسینی" و "خانواده" اتفاقی جدید در بازار نشر را رقم زده است.

به گزارش مشرق، انتشارات صهبا وابسته به موسسه ایمان جهادی صهبا اواخر سال 1389 و یا بهتر بگوییم سال 90 کار خود را به طور رسمی آغاز کرد و در طول 3 سال فعالیت خود 20 عنوان کتاب را منتشر کرده است. کتاب هایی که جز 2 عنوان آن همگی درباره منویات و سخنان مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ است. این ناشر با هدف گسترش و ترویج منویات رهبر انقلاب وارد بازار نشر کشور شده استبنسیم و تاکنون نیز در این حوزه موفق عمل کرده است. صهبا تاکنون بیش از 730 هزار نسخه از کتاب های چاپ شده خود را از طرق مختلف مانند فروش اینترنتی، فروش از طریق دفاتر نمایندگی خود در مرکز استان های کشور و بعضا فروش به ارگان ها و نهادهای دولتی در اختیار کتابخوان های جامعه قرار داده است؛ البته باید گفت که بیشتر فروش آثار این انتشارات از طریق فروش اینترنتی و فروش در دفاتر نمایندگی های خود در سطح کشور بوده است و علاوه بر آن شرکت و همکاری این انتشارات در برگزاری دو دوره مسابقه «کتاب و زندگی» توانسته رکورد خوبی را برای فروش آثار این انتشارات به همراه داشته باشد.

انتشارات صهبا از ابتدای فعالیت خود تاکنون کتاب های متعددی از جمله «قرارگاه های فرهنگی»، «استغفار و توبه»، «مسیح در شب قدر»، « گفتار قیام حسینی»، «گفتار آرزوی شهادت»،«میزبانی از بهشت»، «خانواده»، «دغدغه های فرهنگی»، «گفتار آیت الکرسی» و .... را منتشر کرده است که در این میان برخی از آثار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

در این گزارش نگاهی داریم به پرفروش و پرمخاطب انتشارات صهبا در سال جاری:

«خانواده» اولین کتاب پرفروش انتشارات صهبا به شمار می رود. این کتاب در سال 1392 منتشر شد و تاکنون بیشت از 253 هزار نسخه از این کتاب در بیست و دو نوبت چاپ منتشر شده است.

«خانواده» به ارائه سخنان مقام معظم رهبری پیرامون تشکیل خانواده و نحوه همسرداری می پردازد. در این کتاب که به سبک ساخت یک جلسه مطول مطوی در محضر مقام معظم رهبری تنظیم شده، بیش از ۱۰۰ جلسه ایشان که اکثرا در مراسم عقد بیان کرده اند، درج شده است.

«خانواده» حاوی مباحث مختلفی همچون فلسفه ازدواج، تفاوت نظر غرب و اسلام درباره ازدواج، راه های ایجاد آرامش در خانواده، معیارهای اسلام برای انتخاب همسر، محبت و راه های حفظ آن است؛ این کتاب اغلب شامل سخنرانی ها مربوط به جلسه خطبه خوانی عقد، نشست اندیشه های راهبردی با موضوع زن و خانواده، دیدار مداحان در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام علیها و جلسات با بانوان نخبه است. البته برای تنظیم این سخنرانی ها، از سبک «ساخت یک جلسه مطول مطوی در محضر مقام معطم رهبری» استفاده شده است.

«انسان 250 ساله» دومین کتابی است که عنوان پرفروش این انتشارات را یدک می کشد. این اثر که اولین بار درسال 1390 منتشر شد تاکنون به چاپ چهل و هشتم رسیده است و بیش از 171 هزار نسخه از این کتاب به دست علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی رسیده است.

«انسان 250 ساله» شامل 17 فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها، به صورت ترتیب تاریخی زندگی ائمه(ع)، از دوران پیامبر اعظم(ص) تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری(ع) را شامل شده و بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. در خلال متن، آیات و روایات متعددی مشاهده می‌شود که عبارات عربی آنها توسط مقام معظم رهبری آورده شده است.

محتوای این کتاب به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه(ع) است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل‌گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند، ارائه می‌دهد و آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه، تنفس در فضای انسان 250 ساله را دلنشین تر می کند.

«دغدغه‌های فرهنگی» با فروش بیش از 98 هزار نسخه ای خود در رده سوم کتاب های پرفروش انتشارات صهبا قرار دارد. این اثر شرح مزجی یکی از بیانات محوری رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۳ است که در اردیبهشت سال 90 منتشر شد.

متن محوری کتاب، مربوط به دیدار رهبر انقلاب اسلامی با عناصر جبهه خودی در حوزه فرهنگ در ۲۲ تیر سال ۱۳۷۳ است که به روش «مزجی»، با دیگر بیانات مقام معظم رهبری شرح و بسط داده شده است؛ «مزجی» به معنای ترکیب و آمیختگی است و وقتی متن با شرح متن، به گونه‌ای در هم بیامیزند که متنی جدید به وجود بیاید، به این‎گونه شرح، «مزجی» می‌گویند.

این کتاب شامل 9 فصل است که فصل اول آن با «طرح دغدغه» مطرح می‌شود، و بعد از آن، سه فصل به عنوان پیش‌نیاز ادامه بحث، آمده است. سه فصلِ «منشأ انقلاب اسلامی»، «فرهنگ و هنر ایران و انقلاب» و «جریان روشنفکری بیمار» در مجموع به شرح تاریخچه جریان فرهنگی ایران بعد از ورود اسلام تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» از دیگر کتاب های پرفروش این انتشارات محسوب می شود. این کتاب در 6۷۰ صفحه در سال 92 منتشر شده و تاکنون به چاپ پنجم رسیده است. این کتاب نیز تاکنون بیش از 20 هزار نسخه فروش داشته است.

ماجرای کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» به رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی باز می‌گردد. پس از تعطیلی جلسات آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت مشهد در اسفند سال ۱۳۵۲ به‌وسیله‌ی ساواک، ایشان جسته و گریخته در میعادگاه‌های مختلفی به سخنرانی و تبلیغ می‌پرداختند. با این حال ایشان از همان روز نخست بعد از تعطیلی مسجد کرامت، اقامه‌ی نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبی علیه‌السلام را به‌عهده گرفتند. البته هنوز امکان ارائه‌ی یک برنامه‌ی منسجم وجود نداشت و تنها شب‌های شنبه بود که آیت‌الله خامنه‌ای به سخنرانی می‌پرداختند.

پس از وقوع انقلاب اسلامی، باز هم تا مدت‌ها انتشار متن کامل سخنرانی‌ها ممکن نشد. البته بخش‌هایی از آن، در قالب جزوه‌ها و کتابچه‌هایی در دسترس قرار می‌گرفت که نمونه‌ی آن، جزوه و کتابچه‌ «ولایت»، محصول حزب جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی است که مطالب فصل ولایت از سخنرانی‌ها را در بر می‌گرفت. با این حال پس از مدتی که حتی همین کتابچه‌ها هم نایاب شده بودند، مجموعه‌ی سخنرانی‌ها در سال ۱۳۹۲ در قالب کتابی با همان نام «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» از سوی «مرکز صهبا» منتشر شد.

«قرارگاه فرهنگی» نیز که امسال از سوی انتشارات صهبا منتشر شده جزو آثار پرفروش این انتشارات قرار دارد. این کتاب که در نوبت اول چاپ در 10000 نسخه منتشر شده بود در فاصله کمی چاپ دوم رسید و تاکنون 20 هزار نسخه از این اثر راهی بازار کتاب شده است.

درباره کتاب «قرارگاه های فرهنگی» باید گفت که در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مجموعه‌ای از فعّالان پشتیبانی و حمایت از تشکّل‌های فرهنگی به محضر مقام معظم رهبری می روند که در آن جلسه حرف‌های مهمی ردّ و بدل و گزارش‌های متعددی داده و رهنمودها و توصیه‌های مهمی شنیده می‌شود که عموم صحبت‌ها ناظر به کلیّت یک تشکّل فرهنگی است که باید به آن توجه ویژه داشت و به همین دلیل کتابی با محوریت سخنان آن جلسه و مطالب مکمل سال‌های قبل، همراه با توصیف مصادیقی از شهدای انقلاب به سبک: شرح مکمل بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۹۲/۲/۲ با موضوع «پشتیبانی و حمایت از تشکّل‌های فرهنگی» با دیگر بیانات معظم‌له» تدوین شد. البته سخنرانی اصلی، محور کتاب و به‌صورت برجسته و پررنگ نمایش داده شده و سایر متون که با قلم ریزتر در کتاب هستند، به‌عنوان شرح سخنرانی اصلی در کتاب جای دارند.

این کتاب از مواردی همچون پی‌نوشت، نمایه و فهرست تفصیلی و… خالی نگه‌داشته شده تا حجم کتاب به‌صورت عملیاتی حفظ شود که بتواند همراهِ همیشگی باشد.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس