دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: هر سال 1500 تا 2000 طرح مد و لباس تهیه می شود که در مسیر معرفی قرار می گیرد.

به گزارش مشرق، حمید قبادی گفت: اکنون مؤسسات فعال حوزه مد و لباس فعالیت خود را آغاز کرده اند و جریان ارائه الگوها که به عبارتی مهم ترین هدف قانونگذار است در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختار پیدا کرده است؛ به طوری که هر سال تعداد قابل توجهی طرح - نزدیک به 1500 تا 2000- توسط طراحان تهیه می شود و در مسیر معرفی قرار می گیرد.

وی کاربردی کردن طرح ها و رساندن آن ها به دست آحاد جامعه را به عنوان اقدام مهم بعدی معرفی کرده و معتقد است در این راستا علاوه بر اینکه با مشکلات و موانع متعددی مواجه هستیم، به زمان قابل توجهی هم نیاز داریم.

قبادی با بیان اینکه ظرفیت سنجی، شناسایی و امکان سنجی برای معرفی الگوها به خوبی انجام شده است، افزود: همین که قانونگذار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف کرده که با همکاری سایر نهادها و اعضای پیش بینی شده برای اجرای قانون الگوسازی کند، خود گامی مهم در جهت کاربردی کردن طرح ها است.

وی در ادامه گفت: به دنبال تصویب قانون ساماندهی مد و لباس و آیین نامه های اجرایی مصوب هیئت دولت، کارگروه ساماندهی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کرد و در مدتی کوتاه اقدامات گسترده و متعددی را انجام داد که بسیاری از آن ها زیرساختی است و به زودی شاهد تأثیرشان در جامعه خواهیم بود.
وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه پیش از این زمان های بسیاری را از دست دادیم یا تحقق اهداف قانون در اولویت فعالیت های اجرایی نبوده، طبیعی است که باید توقعات و انتظارات ما با توجه به امکانات و زمانی که از اجرای قانون سپری شده، باشد.

قبادی هویت بخشی به حوزه های فعال در مجموعه های مد و لباس را بحثی مهم دانست و افزود: مجموعه مد و لباس کشور ساختار صدور مجوزهای لازم را برای دست اندرکاران و فعالان این حوزه که به نوعی پیش از این در قالب های غیر رسمی یا پراکنده فعالیت می کردند، فراهم کرده است؛ به عبارت دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر این قانون به تمامی نیازها و درخواست های موضوعی، پاسخ قانونی و لازم را می دهد و مجوزهای لازم را برای واجدین شرایط صادر می کند.

وی تصریح کرد: البته برای رسیدن به همین میزان اقدام، همکاری ها و فعالیت های مشترک گسترده ای صورت گرفت که از مهم ترین آن ها هماهنگی با سایر دستگاه های مسئول به ویژه نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین به جشنواره ها و رویدادهای مهم فرهنگی که در طول سال به همین مناسبت برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: ما شاهد آن هستیم که در نمایشگاه های مد و لباس اسلامی-ایرانی، استقبال قابل توجه است و مردم ظرفیت پذیرش این آثار را دارند؛ در حدی که به برخی از اندیشه های کشور که تصور می کردند مردم کمتر به لباس ایرانی-اسلامی اعتنا دارند، پاسخ داده اند.

قبادی تصریح کرد: البته کاربردی کردن آثار نیاز به یک هم افزایی گسترده دارد؛ و توجه به نیاز مخاطب به عنوان محور اصلی از نکاتی است که باید از سوی تولیدکنندگان و طراحان در اولویت قرار گیرد؛ اما مسیر مشحص کرده که این ظرفیت به خوبی در کشور وجود دارد و با اعتنا و همراهی تولیدکنندگان و توجه به نیاز مخاطب، امکان کاربردی کردن آثار نیز باید فراهم شود.

وی همچنین در این زمینه اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این حوزه تلاش هایی کرده است؛ البته آنان نیز در اجرایی کردن این هدف، مشکلاتی دارند؛ به اصلاح برخی قوانین به ویژه در زمینه واردات و جلوگیری از قاچاق نیاز دارند.

ایجاد اعتماد و فرهنگسازی برای استفاده از محصولات ایرانی، تأمین نیاز مواد اولیه و کاهش هزینه های سربار در جهت توسعه فعالیت ها، و مزیت سازی برای ارج محصولات ایرانی-اسلامی از نکات دیگری بود که دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در جهت کاربردی کردن آثار بر آن ها تأکید داشت.
قبادی ادامه داد: بنابراین هنوز جا دارد که تلاش های وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری و همفکری سایر اعضا سرعت بیشتری پیدا کند؛ به طوری که نقصان یا خلائی که طی سالیان گذشته و پیش از انقلاب شاهد آن بودیم تأمین و جبران شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به فعالیت دیگر این کارگروه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه «عفاف و حجاب» موضوعی جدی و پر اهمیت است کارگروه ساماندهی مد و لباس با نگاه کاربردی کردن آثار عفاف و حجاب و ایجاد دسترسی در میان مردم، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده ؛ به طوری که می توان گفت «عفاف و حجاب» به عنوان یک رکن جدی در حوزه مد و لباس مورد توجه قرار گرفته و با حمایت و همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس مؤسسات فعالی ایجاد شده است.

وی در رابطه با اهمیت موضوع عفاف و حجاب تصریح کرد: در جشنواره های مد و لباس، موضوع عفاف و حجاب به عنوان فعالیتی مستقل در نظر گرفته می شود و در نمایشگاه اختصاصی عفاف و حجاب نیز توجه حرفه ای و خاص به این موضوع شده است؛ به طوری که می توان گفت جریان محصولات عفاف و حجاب به طور سالیانه از مسیر مجموعه فعالیت های مد و لباس کشور سامان پیدا می کند و جریان سازی که شاید وظیفه این کارگروه باشد در حوزه عفاف و حجاب به خوبی صورت می گیرد؛ در حدی که نمایشگاه های عفاف و حجاب یا مراکز عرضه عفاف و حجاب، به عنوان محل اتکا و مراجعه مردم قرار گرفته اند.

فعالیت مؤسسات مد و لباس نکته دیگری بود که قبادی در راستای هویت بخشی به آن اشاره کرد؛ وی در این باره ازعان داشت: این مؤسسات در گرایشات مختلف حدود پنج رشته حرفه ای را در بر می گیرند و هر یک مأموریت خاصی را دنبال می کنند؛ به عنوان مثال بخش عمده ای از این مؤسسات موضوع طراحی و ارائه متدهای جدید را دنبال می کنند؛ و گروهی بحث مدلسازی و فرهنگسازی امر را دنبال می کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار کرد: آموزش موضوعات مرتبط با مد و لباس از مسائلی است که در دستور کار قرار گرفته است؛ برگزاری نمایشگاه ها و نمایش های زنده در جهت الگوسازی در جامعه مورد اعتنا قرار گرفته و طی یکی دو سال گذشته اقدامات گسترده ای در این راستا انجام شده است.

وی بیان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که اقلام تبلیغاتی و لوازم مورد نیاز به طور کامل سامان پیدا کرده اند؛ البته مشروط به اینکه در چارچوب قانونی مؤسسات کار کنند و رعایت اصول را هم داشته باشند.

قبادی همچنین گفت: ما بخش مالکیت معنوی را به عنوان یکی از ارکان جدی مورد توجه قرار گرفته شده در قانون، دنبال کردیم و هر سال شاهد آن هستیم که تعداد بسیاری از آثار واجد این ویژگی هستند و موفق می شوند که امتیاز مالکیت معنوی یا همان کپی رایت ایرانی را دریافت کنند؛ به طوری که حوزه مد و لباس کشور به عنوان یکی از مؤسسات فعال در امر صدور مالکیت معنوی در صدر است و جزو مراکز و اداراتی به شمار می رود که تعداد آثار راه یافته و واجد شرایط دریافت مالکیت معنوی در آن قابل توجه است.

وی در پایان اجرای طرح شیما را هم از فعالیت هایی دانست که توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس از یکی دو سال گذشته آغاز شده و به تعداد قابل توجهی هم آثار مرتبط با مد و لباس مورد تأیید کمیسیون های مربوطه قرار گرفته اند و نشان شیما دریافت کرده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    این لباس هایی که متاسفانه این روز ها بر تن برخی زنان و دختران جامعه دیده میشه از کجا میاد وظیفه برخورد با تولید این لباسها با کی یا چه ارگانی هست برخی از اونها رو حتی نمیشه عنوان لباس بهش داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس