کد خبر 405406
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد: در صددیم که سازوکاری طراحی کنیم که آثار طراحی شده بتوانند به مرحله تولید جدی برسد؛ این کار البته همین الان هم شروع شده اما باید سرعت بیشتری به خود بگیرد. به هر حال ما وارث ده‌ها سال عقب ماندگی در این حوزه هستیم.

به گزارش مشرق، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های کاری این کارگروه در سال جاری اظهار داشت: در راس سیاست های اجرایی ما در سال جاری، همانند سال گذشته، موضوع هویت بخشی قرار دارد. در همین راستا سال قبل در ارائه مجوز به موسسات تولید کننده و طراح مد و لباس گام های بزرگی برداشته شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸۰ موسسه در حیطه کاری طراحی مد و لباس برای فعالیت در این زمینه در کارگروه تشکیل پرونده داده و ثبت نام کرده اند که از این میان ۶۰ موسسه کارشان به پایان رسیده و در حال فعالیت هستند. گام بعدی ما نیز هویت سازی بوده و هست. در این زمینه در حال حاضر می توانیم با اطمینان اعلام کنیم که در طراحی و ارائه الگوهای ایرانی اسلامی لباس دستمان کاملا پر است و به اصطلاح می توانیم نیازهای حوزه تولید را تامین کنیم.

وارث ده‌ها سال عقب‌ماندگی هستیم

قبادی ادامه داد: برنامه امسال ما با همکای اتحادیه سراسری پوشاک، کاربردی کردن سیاست‌هایی است که در سال قبل تدوین شده است به ویژه در حوزه طراحی مد در صددیم که سازوکاری طراحی کنیم که این آثار طراحی شده بتوانند به مرحله تولید جدی برسد. این کار البته همین الان هم شروع شده اما باید سرعت بیشتری به خود بگیرد. به هر حال ما وارث ده‌ها سال عقب ماندگی در این حوزه هستیم. الان نیز اگر اتفاقی در حال رخ دادن است به واسطه فعالیت بخش خصوصی است با نظارت دولت و هماهنگی و انسجام بخشی میان دستگاه های ذیربط است که امسال جدی‌تر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ضمانت اجرایی تولید طرح‌های خلق شده توسط طراحان داخلی گفت: ضمانت اجرایی ما از جنس ضمانت هایی که همه می‌شناسیم نیست. ضمانت ما جنبه‌ای ترویجی دارد. ما به تولیدکننده اجباری وارد نمی‌کنیم. سعی ما این است که در طراحی‌ها ذائقه مخاطب در نظر گرفته شود. بهترین حمایت ما این است که امکان پیشنهاد طراحی‌های صورت گرفته به تولید کننده را فراهم می‌آوری. با این کار فضای غیر منسجم پیش از این با قبول کردن نقشی واسط و هماهنگ کننده توسط کارگروه سامان می‌گیرد.

سرمایه گذاران حوزه مد را باید مجاب کرد

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تاکید کرد: مد سازی یک فرآیند است و یک بخش خاص ندارد. پس طبیعی است که حاصل کار آن باید توسط چندین دستگاه تامین شود. خوشبختانه در سال های اخیر و به دنبال چندین نمایشگاه مد و لباس این اتفاق رخ داده است. البته قبول داریم کاربردی کردن طرح های تولید شده کار سختی است و باید به نوعی سرمایه گذار را به انجام آن مجاب کرد و نیاز حرفه ای آنها را مد نظر داشت. همه این کارها در حوزه فعایلت های نرم فرهنگی است که با همکاری اتحادیه در حال اجرایی شدن است

قبادی افزود: امسال بحث پیمایش تاثیرگذاری جریان های مد و لباس اسلامی و ایرانی در جامعه را نیز در دست اجرا داریم و میخواهیم درصد و میزان تاثیرگذاری وضع موجود شناسایی و موانع پیش رو را نیز شناسایی کرده و سهم هر دستگاه را تعیین کنیم و بخواهیم عقب ماندگی‌هایشان را جبران کنند. تا پیش از این شاید بسیاری از دستگاه ها این مساله را حتی نمی‌دیدند اما امروز این زاویه دید تغییر کرده و آنها ناچار از توجه به این حوزه هستند. مجموعه تصمیم گیرندگان کشور این مساله را به عنوان یک نیاز امروز دیده‌اند و این یعنی اینکه دیگر مانند سابق به مد و لباس به عنوان یک مساله غیر ضروری نگاه نمی‌شود.

اعطای نشان ملی به ابتکارات و ایده‌های جذاب

وی در پایان در مورد آخرین وضعیت اهدای نشان تولید ملی به تولیدکنندگان و فروشندگان لباس نیز گفت: کار اجرایی اهدای این طرح در سال جاری به مرحله اجرا می‌رسد و بر اساس آن فروشندگان و تولیدکنندگانی که عرضه کننده  طراحی و تولید داخلی باشند از سوی کارگروه شناسایی و تایید شده و این نشان را به دست خواهند آورد.

قبادی تصریح کرد: برنامه ما در این حیطه اهدای نشان های فروشگاهی است که توسط کارگروه به محصولاتی که با ابتکار و ایده‌های جذاب الگوهای ایرانی اسلامی در پوشاک را خلق و اجرا می کنند اهدا می شود. این نشان در نمایشگاه سال گذشته به صورت آزمایشی اهدا شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در پی آن دستورالعملی اجرایی برای اهدای آن تدوین شد که نهایی شده است و امیدواریم که در نیمه نخست امسال کار اهدای این نشان کاملا اجرایی شود.  

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس