کد خبر 453255
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

پس از انصراف سوئیس از واردات گاز ایران به نظر می رسد برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله یونان و ایتالیا نیز به دنبال یافتن جایگزین برای گاز ایران هستند.

به گزارش مشرق، روز گذشته برخی از رسانه های خارجی به نقل از شرکت سوئیسی آکسپو، اعلام کردند این شرکت دیگر برای تأمین نیاز خود روی گاز ایران حساب نمی کند و تمام گاز خود را از آذربایجان تأمین خواهد کرد.

آکسپو در راستای لغو قرار داد منعقد شده با ایران نیز سهمی 5 درصدی را در پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک خریداری کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2020 انتقال گاز آذربایجان را به این کشور آغاز خواهد کرد.

بنا به گفته سخنگوی این شرکت، در حال حاضر این شرکت برای تمام ظرفیت مورد نیاز گاز خود با آذربایجان قرارداد بسته است و دیگر نیازی به گاز ایران برای تأمین نیاز خود ندارد.

انتظار 7 ساله سوئیس برای گاز ایران

اوایل سال 2008 میلادی بود که شرکت EGL سوئیس، قراردادی را برای دریافت سالانه 5.5 میلیارد متر مکعب گاز به مدت 25 سال با مسئولان وقت شرکت ملی گاز ایران به امضا رسانید.

در آن زمان مسئولان شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بودند قصد دارند علاوه بر سوئیس گاز ایران را نیز به یونان و ایتالیا نیز برسانند و به همین دلیل به دنبال احداث مسیرهای جدید صادرات گاز به اروپا بودند.

پس از آنکه در سال های 90 و 91 نفت‌وگاز ایران مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت، مشکلاتی بر مسیر صادرات گاز ایران به اروپا ایجاد شد به طوری که به نظر می‌رسید ممکن است صادرات گاز ایران به اروپا به طور کلی متوقف شود،اما همواره از گوشه و کنار وزارت نفت خبرهایی از پابرجا بودن قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس به گوش می رسید.

بسته پیشنهادی ایران برای صادرات گاز به سوئیس

اردیبشهت ماه سال جاری بود که هیئت اقتصادی سوئیس به رهبری سفیر سابق این کشور در ایران برای انجام مذاکرات به تهران سفر کردند.

یکی از محورهای مذاکره این هیئت اقتصادی با مسئولان ایرانی صادرات گاز به این کشور بود به طوری که یک منبع آگاه در همان روزها به خبرنگار فارس گفت"بسته پیشنهادی ایران برای انتقال گاز به سوئیس با سرمایه گذاری این کشور آماده شده است و قرار است به هیئت تجاری سوئیس تحویل داده شود."

زنگنه: اروپایی ها به دنبال مفت خری گاز هستند!

پس از رفت و آمد هیئت اقتصادی سوئیس و چند کشور اروپایی به ایران وزیر نفت در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد اروپایی ها به دنبال مفت خری گاز ایران هستند.

این صحبت وزیر نفت کافی بود که دیگر مسئولان صنعت نفت نسبت به صادرات گاز ایران به اروپا واکنش نشان داده و اعلام کنند صادرات گاز ایران به خط لوله به اروپا صرفه اقتصادی ندارد.

در همین رابطه سید محسن قمصری مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح می کند اولویت ایران برای صادرات گاز کشورهای همسایه است و اگر قرار باشد گاز ایران به اروپا صادر شود باید به دنبال صادرات گاز از طریق ال ان جی باشیم زیرا صادرات گاز به ارپا از طریق خط لوله صرفه اقتصادی ندارد.

یونان و ایتالیا از واردات گاز از ایران منصرف می شوند؟

با کنار کشیدن سوئیس از واردات گاز از ایران به نظر می رسد یونان و ایتالیا نیز از جمله دیگر کشورهایی اروپایی هستند،که علی‌رغم مذاکرات صورت گرفته، گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد نخواهند کرد.

زیرا پس از صحبت های وزیر و مسئولان صنعت نفت ایران برخی از مقامات یونانی و ایتالیایی اعلام کردند واردات گاز از ایران دشوار تر از آن چیزی که تصور می شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    به درک
  • ریتا ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    اقا چه اصراریه .بگدارید زمستون بهتان میگم .برای نسل آینده ذخیره کنیم
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    چی شد میگفتید غربی ها برای نفت ایران صف کشیدن انها فقط می خواستند ما توافق نامه را قبول کنیم تا انها برای فشارهای بیشتر اقدام کنند فقط در باغ سبز نشان دادند شما هم از هول حلیم افتادید تو دیگ
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    جناب مهماندار هوابيما اومدي سايتو به كند كشيدي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس