اگر وزیر نفت در یک سال اول دولت به جای آنکه توان اصلی خود را صرف همراهی با خانم ابتکار در هجمه به بنزین تولید صنایع پتروشیمی کند بر وضعیت تولید و صادرات نفت کشور در شرایط ادامه تحریم‌ها متمرکز می‌شد امروز وضع آمارها تا بدین‌حد به ضررش نبود.

گروه اقتصادی مشرق- بر اساس نماگرهای فصلی شاخص‌های اقتصادی کشور که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، تولید نفت کشور بنابر آمارهای اعلامی وزارت نفت در زمستان سال گذشته به 3 میلیون و 15 هزار بشکه رسید.

این در حالی است که در بهار 1392 یعنی در انتهای دولت قبل، تولید نفت کشور بیش از 3 میلیون و 700 هزار بشکه بود.

کاهش 700 هزار بشکه‌ای تولید نفت کشور در دولت یازدهم

نزول شاخص‌های نفتی کشور فقط مربوط به تولید نفت نیست، بلکه صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده هاي نفتي کشور نیز در 2 سال اخیر با افت فاحش مواجه شده است.

مطابق این گزارش، در حالی که در بهار 1392 مجموع صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده هاي نفتي کشور بیش از یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود، آمارهای جدید نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده هاي نفتي کشور حدود یک میلیون و 428 هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به اواخر دولت قبل، نزدیک به 400 هزار بشکه کمتر است.

ژنرال زنگنه؛ از هجمه به بنزین داخلی تا کاهش ۷۰۰هزار بشکه‌ای تولید نفت

کاهش چشمگیر دو شاخص اصلی نفتی کشور (تولید و صادرات نفت) در 2 سال گذشته در حالی رخ داده که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت و حامیان وی، همواره مسئولان نفتی دولت قبل را به سوءمدیریت متهم کرده و آنها را مورد هجمه رسانه‌ای قرار می‌دادند.


به عنوان مثال، زنگنه قبل از تشکیل کابینه دولت یازدهم، با حالتی تمسخرگونه نسبت به وزرای نفت پیشین گفته بود: باید گروهبان‌ها جای خود را به ژنرال ها دهند.

وی 5 تیرماه 1392 در حالی که خودش مهمترین گزینه وزارت نفت دولت یازدهم بود، در مورد ویژگی های وزیر نفت دولت یازدهم اظهار داشت: فردی که قرار است به عنوان وزیر نفت انتخاب شود باید بتواند مشکلات بیرونی نفت را برای توسعه این صنعت به ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز برطرف کند.

کاهش 700 هزار بشکه‌ای تولید نفت کشور در دولت یازدهم

او با تاکید بر این که "افرادی باید وارد وزارت نفت شوند که حرفه‌ای و کار بلد باشند" تصریح کرد: "باید گروهبان‌هایی که الان سر کار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند."

زنگنه در پاسخ به این سوال که این گفته شما به معنی انتخاب وزیر نفت از بدنه صنعت نفت است؟ گفت: نه، الان از بدنه کسی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: فردی که قرار است برای سمت وزارت نفت انتخاب شود باید مدیر ارشدی باشد که بتواند علاوه بر داشتن فهم و توان اجرایی خوب، فهم سیاسی هم داشته باشد.

زنگنه در مورد این که کمتر مدیری در کشور وجود دارد که علاوه بر داشتن توان اجرای و فهم سیاسی با صنعت نفت آشنا باشد تاکید کرد: "اصل مدیریت از شناخت صنعت نفت مهم‌تر است."

وی با اشاره به این که "در حال حاضر برخی از افرادی که برای سمت وزارت نفت مطرح می‌شوند به درد این کار نمی‌خورند" گفت: تعداد خیلی خیلی اندکی هستند که می توانند این کار را انجام دهند.

اما اینک با افت فاحش تولید و صادرات نفت، بهتر می‌توان قضاوت کرد که عملکرد گروهبان‌ها در نفت بهتر بوده یا ژنرال‌ها؟

مطمئنا اگر زنگنه در یک سال اول دولت به جای آن که توان اصلی خود را صرف همراهی با خانم ابتکار در هجمه به بنزین تولید صنایع پتروشیمی و باز کردن دوباره راه واردات انبوه بنزین خارجی به کشور کند، به وضعیت تولید و صادرات نفت کشور در شرایط ادامه تحریم‌ها متمرکز می‌شد، امروز وضعیت آمارها تا بدین حد به ضرر او نبود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • parsa ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    درود بر احمدی نژاد که با مقاومت در مقابل زیاده خواهی غربی ها وضعیت و کارنامش بهتر بوده.ساخت وساز عمران و ابادانی مخصوصا در روستاها و پیشرفت شتابان علمی اتکا به نیروهایداخلی اعتماد به جوانان کشور وتلاش جهت رسیدگی به مستضعفین
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    در انتهای دولت قبل بنا (به فرمایش مردان نفتی دولت قبل )،تولید نفت هشتصد هزار بشکه در روز بود که آنرا هم نمیتوانستند صادر کنند بابک زنجانی برایشان صادر میکرد
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    بنزین داخلی واقعا الوده بود و بحث رو سیاسی نکنید
  • سبحان ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    آمار گویای همه چیز هست ... ها دولت قبل رو متهم میکنند
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 1
    ما اززنگنه راضی هستیم خداهم راضی باشه
  • رضا ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    هوای آلوده شهرها در اثر بنزین داخلی پتروشیمی ها هنوز در یادمان است و افزایش سرطانها اگر جناب زنگنه هیچ کاری جز توقف بنزین آلوده نداشته باشد باید دستشان را بوسید
  • سهامدار بدبخت شده ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    ما سهامداران پالايشي را بدبخت كردند ايشان همان روزهاي اول اعلام كردند مخالف خصوصي سازي در پالايشگاهها هستند شما حرف مفت نزن چرا يه مدير حقوق كلان بگيره ؟ چرا سهام پالايشي بيش از 300درصد كاهش پيدا كرده؟ چرا اجازه فروش محصولات را به پالايشگاهها نميدهند و وزارت نفت قيمت محصولات را ارزانتر از نرخ جهاني ميخره ؟مثلا پالايشگاه لاوان اعلام كرد بخشي از ضررش از استعمار شركت پالايش وپخش بوده كه از مخازن شركت استفاده كرده و..... خيلي چيزهاي ديگه مگر ادم تو ايران قحطيه كه يه ....... بايد سركار بمونه به اميد بركناري هرچي مدير نالايق
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    ببخشید میشه اسم دو تا ازون شهر های توهمی تون رو بگید؟
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    شما نكنه فاميلش هستي يا خوب بهتون رسيده
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    لطف كنيد يك گزارش از ووضعيت اسف بار ميادين مشترك با عربستان بدهيد بخدا ايراني بشنوه گريه ميكنه در شرايطي كه بعضيها زير لتشك خودشون سكه و دلار ميخرند و غايم ميكنند چرا دولت ملت را دعوت به سرمايه گذاري نميكنند
  • پارسا ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    الان با توقف بنزین تولید داخل سرطان متوقف شده و الودگیها برطرف شده ایا؟یا فقط شتابزده بخاطر تخریب احمدی نزاد واردات بنزین سیاسی کاری بوده یا شایدم اقایون منافعی در خصوص واردات بنزین گیرشون اومده.؟هیچ تاثیری بر الودگیها نداشته و الوده بودن بنزین هم ثابت نشده.
  • ناشناس ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    آلودگی بنزین ها کذب محض بود و در هیچ مرجعی تایید نشد .
  • ناشناس ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    خود جناب زنگنه مجددا"بنزین پتروشیمی ها رو بصورت چراغ خاموش وارد چرخه مصرف کرده اند .
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    شما چه کاره ای تو این مملکت که از ایشون راضی هستی؟؟؟؟ ما هم راضی نیستیم...
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    بنزین داخلی، از بنزینی که الآن وارد میشه خیلی هم بهتر بود... بحث رو سیاسیش کردند...
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    چرا آمار دروغ منتشر می کنید؟؟!!! خجالت داره...
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    الان آقایون از روستا فراری اند...
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    بنزین تولید داخل از بنزینی که الآن وارد میشه خیلی هم بهتر بود... تفاوت الآن با دوره ی قبل اینه که قبلا هوا آلوده بود و مسئولین دلشون می سوخت، اما الآن هوا آلوده تر شده ولی کسی چیزی نمیگه و به فکر نیست. آخه احمدی نژاد مثل ... روزنامه و سایت نداره...
  • منتقد مشرق ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    مشرق جهان نیوز خیلی بیشتر از سایت شما از دولت انتقاد می کنه ..... به هر حال اگه سر و سری با دولت ندارید یه خورده ازسایت های اصلاح طلب در 8 سال دولت احمدی نژاد یادبگیرید که از کاه کوه می ساختند .
  • محمدی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    با واردات علی الخصوص بنزین بی کیفیت سودی خوبی تو حساب بعضی ها میره ولی کجاست نظارت، کو حساب و کتاب
  • ناشناس ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    بله شما را راضی هستی، ولی به تولید داخلی و در معامله کرسنت به مملکت ضرر رسانده...................
  • محمدی نسب ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    انتقاد باید منصفانه و بدور از سیاست زدگی باشد. ما برای صلاح مملکت باید انتقاد کنیم نه برای تخریب شخص خاص. برای این از آقای زنگنه انتقاد شد و مردم حمایت کردن چون به تولید داخلی و اعتماد ملی صدمه رساند و با واردات بنزین سرمایه ملی به هدر دادنند انشاء اله ....................
  • علی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    این که گفتی شوخی بود دیگه!!!؟؟؟
  • علی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    گروه اقتصادی عزیز، خود شما بهتر می دانید علت کاهش تولید فروش نفت، عدم توانایی دولت در فروش بوده که خود این مطلب ناشی از کاغذ پاره هایی! بود که در زمان دولت قبل در شورای امنیت صادر شده بود. وقتی دولت قبل بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا رو تبدیل به بزرگترین انبار شناور نفت کرد تا بگه ما هنوز داریم تولید می کنیم، الآن هزینه نگهداری همان نفت چندین برابر قیمتش شده... اگر منصف هستید این آمار رو پایان امسال منتشر کنید تا عملکرد وزارت نفت مشخص شود.
  • شرفی ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    چرا کم کاری و بی توجهی به مسـٔولیت امور مربوطه را به گردن دولت قبل می‌اندازند ؟... حالا خوبه در نمودار جدول بالا قید کردن که اُفت تولید از چه تاریخی بوده
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    موافقم مشرق خیلی احتیاط می کند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس