کد خبر 453066
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

یافته‌های حاصل از یک پژوهش در موسسه رویان و جنین‌شناسی نیویورک، خدمت جدیدی برای باروری زنان مسن ارائه کرده است.

 به گزارش مشرق، مدیکال نیوز تودی اعلام کرد: زمانی که زنان به سن 40 سالگی می‌رسند، احتمال باروری آنان از طریق لقاح آزمایشگاهی(IVF) به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در حال حاضر، پژوهشگران بر این باورند که بتوانند با فناوری‌های نوین دریچه‌ای تازه به روی درمان ناباروری زنان مسن‌تر بگشایند.

بر این اساس، پژوهشی تحت عنوان «بازیابی زود هنگام تخمک در روش IVF شانس باروری زنان مسن را افزایش می‌دهد»، توسط دکتر Yanguang Wu جنین شناس مرکز تولید مثل انسانی و همکارانش در موسسه رویان و جنین شناسی نیویورک انجام شد.

در این مطالعه دکتر Yanguang Wu و همکارانش احتمال موفقیت بارداری در زنان زیر 40 سال که میانگین سنی 38 تا 39 سال قرار دارند 23.6 درصد و زنان 44 سال به بالا را تنها 1.3 درصد اعلام کرده‌اند.

نتایج پژوهش‌هایی که پیش از این نیز انجام شده بود نشان می‌دهد، با افزایش سن، کیفیت تخمک‌ها کاهش و از احتمال باروری خانم‌ها کاسته می‌شود، با این حال تیم‌های پژوهشی در مرکز مطالعات انسانی در حال بررسی دقیق‌تری در خصوص عواملی هستند که منجر به کاهش کیفیت تخمک در سنین بالا می‌شود.

پژوهشگران طی بررسی‌های متعدد، بافت‌های تولید مثل را در اهدا کنندگان تخمک با میانگین سنی 21 تا 29 سال، 30 تا 37 سال و 43 تا 47 سال، مورد بررسی و مقایسه قرار دادند. در این بررسی‌ها مشخص شد که با افزایش سن زنان، رشد و تکثیر سلول‌های گرانولوزا که از رشد تخمک در درون تخمدان حمایت می‌کنند، کاهش می‌یابد.

تحقیقات بیشتر در این خصوص نشان داد، سلول‌های گرانولوزا در زنان مسن‌تر، گیرنده‌های سلولی کمتری برای هورمون محرک فولیکول (FSH) تولید می‌کنند و بالعکس گیرنده‌های بیشتری برای هورمون جسم زرد (LH) و پروژسترون تولید می‌شود.

پژوهشگران این مطالعه بر این باورند که تغییرات هورمونی در زنان مسن منجر به لوتئینه شدن زود هنگام، مانع از بلوغ تخمک و کاهش بارداری می‌شود. باید توجه داشت که لوتئینه شدن معمولا پس از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد، فرآیندی که در آن افزایش سطح LH منجر به کاهش سطح FSH و افزایش سطح پروژسترون می‌شود. به همین دلیل است که وقتی لوتئینه شدن قبل از تخمک گذاری صورت پذیرد، شانس لقاح کاهش می‌یابد.

دکتر Yanguang Wu می‌گوید: احتمال کاهش باروری تخمک به دلیل سن تخمک نیست بلکه به عوامل محیطی بستگی دارد که تخمک در آن زندگی می‌کند به همین جهت برداشت زودهنگام تخمک شانس موفقیت IVF را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر پزشکان برای انجام IVF، منتظر تخمکی با اندازه 19 تا 21 میلی‌متر می‌مانند و سپس اقدام به تزریق گنادوتروپین جفتی یا HCG برای به رشد رساندن تخمک می‌کنند ولی در این مطالعه دکتر Wu و همکارانش با تزریق HCG به تخمک 16 میلی متری، باعث کاهش فرآیند لوتئینه شدن تخمک و امکان بازیابی و رسیدن به دوران بلوغ را برای تخمک‌های نابالغ فراهم کردند. مقایسه نتایج حاصل از باروری با هر دو روش IVF نشان داد که تزریق HCG به تخمک 16 میلی متری منجر به افزایش شانس باروری و ایجاد جنینی با کیفیت خوب می‌گردد.

دکتر Wu می‌گوید: تیم پژوهشی تحت مدیریت وی امیدهای زیادی برای باروری زنان مسن به ارمغان آورده است.

وی یکی از دستاوردهای این مطالعه را بازیابی تخمک‌های کوچک‌تر برای کاهش اثرات جانبی لوتئینه شدن به منظور افزایش باروری در زنان مسن عنوان می‌کند و امیدوار است موفقیت IVF را نیز در زنان جوان بهبود بخشد.

بر اساس این گزارش، یافته های حاصل از این پژوهش در مجله «Endocrinology» منتشر شد.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس