کد خبر 468755
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۳

دبیر کارگروه بهداشت، سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان ریاست جمهوری گفت: آلاینده های زیست محیطی در روند ناباروری بی تاثیر نیستنند و می توانند باعث سقط جنین و زایمان زودرس شوند.

به گزارش مشرق، ناهید خداکرمی درباره برنامه های معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره سیاست های افزایش جمعیتی، اظهارداشت: عمده سیاست گذاری معاونت زنان انطباق فعالیت های ارگان های مختلف با سیاست های موجود است و این امر یکی از اقداماتی است که تلاش شده در دو سال اخیر به شکلی مناسب انجام شود.

وی افزود: اگر سیاست های کلی نظام مانند سیاست های جمعیتی و یا سیاست های سلامت راه را نشان داده باشد، معاونت زنان و خانواره  تلاش کرده است این مسیر را برای سازمان ها مشخص کند. همچنین معاونت زنان فعالیت سازمان ها را رصد می کند که این اقدامات منطبق با سیاست ها و حقوق زنان و خانواده باشد.

خداکرمی با اشاره به اینکه مطالعات پایه در حوزه زنان و خانواده درباره پیشبرد سیاست های جمعیتی صورت گرفته است، بیان کرد: بعد از اینکه نظرات کارشناسی حوزه ها را در زمینه چالش های موجود و استفاده از تجربیات گذشته برای حل چالش ها مدنظر قرار دادیم ، به این نتیجه رسیدیم که جلسات هم اندیشی و همایش هایی در این راستا برگزار کنیم تا بتوانیم مسائل را مطرح و به بحث بگذاریم .

دبیر کارگروه بهداشت، سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: اولین همایش سلامت خانواده ، جمعیت و توسعه پایدار ۱۷ و ۱۸ شهریور برگزار شد و برنامه های جمعیتی و خانواده از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این همایش مشکلات زوج های نابارور مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد : در این راستا موضوعات مختلف در این زمینه از جمله مسائل زیست محیطی، آلودگی هوا و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خداکرمی خاطرنشان کرد: باید برای بهبود سلامت باروری مداخله صورت گیرد، باید در مدارس دخترانه و پسرانه مسائل مربوط به سلامت باروری به نوجوانان آموزش داده شود. آنها می توانند در آینده و سلامت کشور نقش اصلی را ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در آموزش و پروش نیازمند مداخله علمی است، اظهار داشت: نباید عده ای دور هم بنشینند و چند موضوع را به یک کتاب درسی بیافزایند بلکه باید این موضوعات در برنامه های فوق برنامه گنجانده شود و آموزش های لازم داده شود.

خداکرمی خاظرنشان کرد: وزارت بهداشت نیز در حوزه سلامت بهداشت می تواند خیلی تأثیر گذار باشد. اگر سلامت باروری را به عنوان حوزه مهم مدنظر قرار دهیم، در معاونت بهداشت وزارت بهداشت طرح هایی همچون طرح تحول بهداشت در حاشیه شهرها و پزشک خانواده می توانند در این راستا بسیار کمک کننده باشند.

وی تأکید کرد: متأسفانه معاونت بهداشت وزارت بهداشت در بخش توسعه شبکه و گسترش آموزش عالی کمترین ارتباط را با سلامت باروری دارند و باید تلاش کنیم که در حوزه سلامت ارتباط بدنه کارشناسی با حوزه تصمیم گیری بهبود پیدا کند و از پتانسیل انجمن های مرتبط در این حوزه استفاده شود تا زنان بتوانند به صورت مستقیم خدمات باروری دریافت کنند. حتی دختران جوان نیز باید بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

خداکرمی تصریح کرد: موضوع دیگری که مورد توجه معاونت زنان در این حوزه است حمایت از ظرح تحول سلامت در حوزه زایمان طبیعی است. در این راستا مداخله در دوران زایمان خیلی دیر است و باید از قبل این اقدام صورت گیرذ. امیدواریم با وزارت بهداشت چالش های موجود را حل کنیم.

وضعیت ناباروی و سقط جنین

دبیر کارگروه بهداشت، سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی درباره نتیجه تحقیقات در خصوص عوامل ناباروری و سقط جنین، بیان کرد: هم شرایط زیست محیطی و هم موضوعات دیگر در این باره تأثیرگذارند که باید به منظور افزایش جمعیت بهینه سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه آلاینده های زیست محیطی در روند ناباروری بی تأثیر نیستنند و می توانند باعث سقط جنین و زایمان زودرس شوند، اظهار داشت: آمارهای موجود در این باره نگران کننده است و امیدواریم بزودی مطالعات میدانی خوبی صورت گیرد.

خداکرمی با بیان اینکه باید از بدو تولد به کودکان خود یاد بدهیم که به محیط زیست احترام بگذارند، افزود: همه سازمان ها و نهادهایی که آلاینده ها از جمله امواج و تشعشعات را ایجاد می کنند و هم کسانی که آلاینده های شخصی ایجاد می کنند که در کیفیت هوا اثر می گذارد، در این باره باید پاسخگو باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس