«واقعیت امر این است که مسلماً حضور آمریکا و انگلیس به هر شکلی در قالب یک سفارت در تهران، به معنای دخالت‌های این کشورها در امور داخلی ایران است. هم‌چنین می‌توانید مطمئن باشید که از طریق این سفارت‌ها، شنود و دست‌کاری ایمیل‌ها و ارتباطات الکترونیکی درون ایران صورت خواهد گرفت.»

مردم ایران نقش دولت انگلیس را بعد از انتخابات 88 فراموش نکنند/ شنود و جاسوسی قطعا در دستور کار سفارت انگلیس در تهران است/خوش قلبی مردم ایران دلیل نمی شود رفتار گذشته انگلیس را فراموش کنندگروه بین‌الملل مشرق- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز یک‌شنبه به عنوان اولین وزیر خارجه این کشور که از سال 2003 وارد ایران می‌شود، در محل سفارت انگلیس در تهران حاضر شد و در مراسمی رسمی آن را بازگشایی کرد. هاموند در این مراسم گفت محدودیتی در روابط ایران و انگلیس وجود ندارد، هرچند ممکن است دو طرف در همه موضوعات، اشتراک نظر نداشته باشند. وی تأکید کرد که بازگشایی سفارت، نقطه عطفی برای بهبود روابط دو کشور است.

سفارت انگلیس در سال 2011 و پس از اعتراضات مردمی، تعطیل شد و سطح روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح خود رسید. با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، در اولین گام دو طرف در سال 2013 کاردار غیرمقیم تعیین کردند. بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به صورت کاملاً چراغ خاموش میان دولت‌مردان دو کشور پیگیری شد، به صورتی که حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از روند مذاکرات خبر نداشتند.

"رودنی شکسپیر" فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج انگلیس، اقتصاددان، استاد دانشگاه، مؤلف کتاب‌ها و رساله‌های علمی- دانشگاهی در زمینه اقتصاد و... است. وی نخستین کتاب اقتصادی خود را در سال 1976 منتشر کرد. «شکسپیر» مؤلف چند رساله معتبر و مطرح در زمینه تئوری اقتصادهای دوگانه و از منتقدین هر دو نوع نظام کاپیتالیستی و سوسیالیستی به شمار می‌رود. وی همچنین رساله‌ای با عنوان «هفت قدم تا عدالت» دارد که در سال 2003 منتشر شد. وی در حال حاضر در دانشگاه «تریساکتی» اندونزی (شهر جاکارتا) مشغول تدریس اقتصاد اسلامی و اقتصادهای دوگانه و مباحث مربوط به امور مالی است.

این کارشناس سیاسی انگلیسی در گفتگو با خبرنگار مشرق درباره بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در تهران می‌گوید:‌ "دنیا خیلی سریع پیش می‌رود و حرکتش هم علیه انگلیس، آمریکا، صهیونیست‌ها و عربستان سعودی است. محور شرارت که شامل این چهار کشور است، از تحولات دنیا عقب مانده است، اما اکنون جنبشی مبنی بر افزایش هم‌کاری، بهبود روابط بین‌المللی به راه افتاده و راهی جدید به سوی خاورمیانه باز شده است. ایران، رهبری این حوزه را به دست دارد و سیاست خارجیِ باثبات این کشور، الگویی برای کشورهای دیگر شده است. همین مسئله یکی از دلایلی است که آمریکا و انگلیس اکنون مجبور شده‌اند با ایران به توافق برسند. به این خاطر که ایران، مسیر حرکت به سوی آینده است."

زمانی که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند حاضر شد، خبرنگار رویترز از وی سؤال کرد: "در حال حاضر سفارت‌خانه انگلیس در ایران بازگشایی شد، آیا می‌توان امیدوار بود که آمریکا هم سفارتش را در تهران بازگشایی کند؟" ظریف در پاسخ به این سؤال گفت: "ما با انگلستان روابط سیاسی داشتیم و مدتی این روابط با مشکل روبه‌رو شده بود و امروز با باز کردن سفارت‌خانه‌ها در دو کشور، به وضع قبلی برگشتیم." ظریف ادامه داد: "وضعیت ما با آمریکا متفاوت است و مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا، نگرانی‌های قابل توجهی دارند. برای توقف روش‌های غیرمعقولی که از سوی آمریکا درباره ایران اعمال شده، نیاز به تغییر در این کشور است."

رودنی شکسپیر در گفتگو با مشرق می‌گوید: "صرف‌نظر از روابط میان انگلیس و ایران، ایرانی‌ها ملتی ذاتاً مهربان هستند، اما هیچ دلیلی ندارد که رفتارهای گذشته انگلیس را ببخشند. طی صد سال گذشته، انگلیس دائماً در امور ایران دخالت کرده و منابع این کشور را به غارت برده است. سال 1953، انگلیس تعمداً دموکراسی در ایران را سرکوب کرد. 26 سال از شاه و شکنجه‌گران ساواک حمایت کرد. با انقلاب اسلامی ایران مخالف بود. انگلیس یکی از کشورهایی بود که طی جنگ 8 ساله، به عراق سلاح شیمیایی و گازهای اولیه برای تولید این سلاح‌ها را می‌داد.

انگلیس در کنار آمریکا بدترین سابقه برخورد با ملت ایران را دارد." شکسپیر می‌گوید: "سال 2011 انگلیس با کمال وقاحت، تحریم‌های مالی علیه ایران وضع کرد، آن هم به خاطر سلاح‌های هسته‌ای که می‌دانست ایران به دنبال ساخت آن‌ها نیست؛ حتی آژانس‌های اطلاعاتی خود انگلیس هم می‌گفتند ایران به دنبال بمب نیست. انگلیس رفتار نفرت‌انگیزی با ملت ایران داشته است. بنابراین به نظر من به جای این‌که دولت جدید ایران برای سفر وزیر خارجه انگلیس به این کشور تصمیم بگیرد، این تصمیم باید به عهده مردم گذاشته می‌شد."

شکسپیر معتقد است دلیل دیگری که انگلیس به خاطر آن به دنبال بازگشایی سفارت خود در تهران بوده است، جنبه‌های اقتصادی بوده است: "انگلیسی‌ها می‌خواهند وارد بازار تجارت در ایران شوند. ایران، بازار عظیمی برای تجارت است و انگلیس ممکن است به خاطر رفتارهایی که داشته، اکنون نتواند از این بازار بهره‌مند شود، که کسی جز خود انگلیس را نمی‌توان در این رابطه مقصر دانست."

رودنی شکسپیر خطاب به مردم ایران می‌گوید: "آمریکا و انگلیس همیشه در امور داخلی ایران دخالت کرده‌اند. اتفاقات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 را در نظر بگیرید. من یک هفته قبل از انتخابات، در ایران بودم. خیلی واضح بود که در آن انتخابات، احمدی‌نژاد پیروز شده است، اما آمریکا مبالغ هنگفتی پرداخته بود تا تظاهرات در ایران برگزار شود. شاید حتی پشت پرده تیراندازی‌ها و کشته شدن برخی شهروندان در ایران هم واشنگتن بود. در حالی که برای حمایت رسانه‌ای از اقدامات آمریکا، بی‌بی‌سی در این‌باره دروغ‌پردازی می‌کرد."

وی در پایان به خبرنگار مشرق می‌گوید: "واقعیت امر این است که مسلماً حضور آمریکا و انگلیس به هر شکلی در قالب یک سفارت در تهران، به معنای دخالت‌های این کشورها در امور داخلی ایران است. هم‌چنین می‌توانید مطمئن باشید که از طریق این سفارت‌ها، شنود و دست‌کاری ایمیل‌ها و ارتباطات الکترونیکی درون ایران صورت خواهد گرفت. ایران به هیچ عنوان نباید به انگلیس اعتماد کند."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • اهوازی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    1 0
    مرگ بر شغال انگلیسی
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    1 0
    خب ماهم درآنجا سفارت میزنیم و شنود میکنیم.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    آشغال انگلیسی
  • حافظ ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    افرین بر ایرانی های خوب و باهوش
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    مگه قراره شغال از انگلیس وارد کنیم؟
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    چشمم روشن.
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    با امکانات الکترونیک هواپیماهای ما را برفراز آسمان، ساقط می کنند و بعد گفته خواهد شد که اشکال فنی هواپیمابوده.
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    باش تا بذارن!
  • دریجانی ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    همه دیگه ذات این ساکسونا رو خوب فهمیدن بعد ما با این همه دخالتایی که تو مملکت کرده هنوز گیجیم......
  • Uاحمد ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    رؤياه تجهيزات شنود را چگجونه وارد تهران شده است
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    بوسیله بسته های دیپلماتیک که از بازرسی مصون می باشند
  • مسعود کامنت ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    به نظرم کثافت تر از دولت انگلیس در دنیا وجود نداره.
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    آره کلی شغال انگلیسی وارد کرده ایم که ردپایشان در 88 کاملا آشکار بود
  • دریجانی ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    همه دیگه ذات این ساکسونا رو خوب فهمیدن بعد ما با این همه دخالتایی که تو مملکت کرده هنوز گیجیم......
  • محمود ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    فکر کرده حفاظت اطلاعات ایران میذاره شنودکنن هنوز اینگلیس خیلی مونده بتونه کاری کنه تاشماره کفششون رو درمی ارن
  • قریشی ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    آی بدم میاد از حرفای خاله زنکی! گفته خواهد شد...!
  • حسین ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    برخی گروههای اسلامی در بعضی کشورها جای دوست و دشمن را اشتباه گرفتند و ضربه اش را خوردند
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    کی باز بریزیم تو باغ قلهک جوج بزنیم
  • حسین ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اینا رو باید مثل خودشون به طور قانونی تحت فشار گذاشت. ۱-دستگاههای جمر و اختلال الکترونیک مستقر بشه در اطراف جاسوسخونه انگلیس که سیستمهای شنود و به قول خودشون اینترسپتشون حتی المقدور مسدود بشه. ۲-به هر وسیله ای که شده تونلهای زیر جاسوسخونه به خیابانهای اطراف کشف و مسدود بشه، عالم و آدم فهمیدند چه خبره ولی یک عده به بهانه اینکه اینا شایعه هست ! مانع این کار شدند .شایعه یک سال، دوسال ،سی سال ،پنجاه سال ،صد سال شایعه؟ ۳-به شدت روی برخورد و احترام به اتباع ایرانی توسط کارکنان کنسولی و کنسول انگلیس نظارت کرد چون اینا خودشون را از ایرانی بالاتر میدونند و تحقیر ایرانی ها براشون عادیه و تحقیر چند نفر از مردم نمونه ای از تحقیر یک ملت هست.
  • آرش ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    "ایران به هیچ عنوان نباید به انگلیس اعتماد کند" چشم خوب شد شما بهمون یادآوری کردی. برو داداش ما ایرانی‌ها به صدتا مثل تو درس می‌دیم. خودمون بهتر می دونیم چطور کشورمون رو اداره کنیم نیازی به توصیه شما نداریم. شما در مورد کشور خودت اظهار نظر کن لطفا. مگه با بچه حرف می‌زنی. خیال کردی ما خوابیم تو می‌خوای ما رو بیدار کنی. مطمئن باش ایرانی‌ها سالهاست از اون دورانی که مفتی به کسی کولی بدن رد شدن. ما تا چیزی نگیریم چیزی به خارجی‌ها نخواهیم داد. خیالت تخت.
  • نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    باید وزیر امور خارجه ی کشورمان و مسئولین دیگر کشور به سفیر انگلیس در تهران گوشزد کرده وهشدار را از قبل بدهند در ایران استفاده از دستگاه های شنود ممنوع است وجزء قانون این کشور محسوب می گردد وهر سفارتخانه ای که در ایران هست مجاز به استفاده از اینگونه وسایل نیستند وما نیز با توجه به اینگونه شروطها اجازه ی باز شدن سفارتخانه را می دهیم . مسئولین کشور ایران اسلامی این مسائل را حتماً جدی بگیرند وبه این پیر کفتار انگلیس حرامزاده که تخم وترکه ی امریکا است اجازه ندهند از اینگونه افعال استفاده نماید ( مسئولین مراقب باشید) ( آقای وزیر مراقب باش) اگر خدای ناکرده غیر از این باشد و دولت انگلیس سوء استفاده از فضای ایران نماید ملت ایران طاقت این حرکات را ندارند آنوقت کاری می کنند کارستان 0
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    احمد جون ، شما مطالعاتت رو بيشتر كني متوجه ميشي ، اين دولت از ابتدا دنبال بازگشايي سفارت انگليس بود (البته اصلا به اين موضوع ربطي نداره كه اكثر دولتمردان ما در انگليس تحصيل كردند !)ولي عامل بازدارنده اصلي اصرار دولت انگلستان براي ورود تجهيزات كامپيوتري (شما بخونيد همون جاسوسي) جديد بود كه با مخالفت دستگاههاي امنيتي مواجه شد و ميگفتند هرچي لازم داريد ميتونيد از بازار ايران تهيه كنيد ...
  • حاج داود ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    آفرین بر شما هموطن عزیز چقدر خوب وحسابی گفتی ف واقعاً حظ کردم حقیقت هم همین است تمام مسئولین باید بیدار باشند و مراقب باشند.
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    بفرما!! حتیاستاد خارجی هم حرف ما را می زند: " به جای این‌که دولت جدید ایران برای سفر وزیر خارجه انگلیس به این کشور تصمیم بگیرد، این تصمیم باید به عهده مردم گذاشته می‌شد." خب حالا نکند این استاد هم بی سواد است؟!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس