روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که ایران مقامی نسبتا سطح پائین را به استقبال از هاموند فرستاد و آن را نشانگر ماهیت محتاطانه روابط دو کشور خوانده است.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردین روز یکشنبه در گزارشی به موضوع بازگشایی سفارت این کشور در تهران پرداخت.

جولیان بورگر خبرنگار گاردین که همراه با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به تهران سفر کرده، در بخشی از این گزارش نوشته است: «دولت ایران در اقدامی که نشانگر ماهیت محتاطانه تاریخ طولانی و پرمشکل روابط دو طرف است، یک مقام نسبتا سطح پائین، یعنی «ابوالقاسم دلفی» رئیس دپارتمان اروپای غربی وزارت خارجه (به استقبال هاموند) فرستاد.»

در حالی روزنامه گاردین عنوان کرده که ابولقاسم دلفی مدیر کل غرب اروپای وزارت خارجه ایران به استقبال هاموند رفته، اما مقامی که در مراسم استقبال از هاموند در فرودگاه حضور داشته، معاون دلفی یعنی مهدی هنردوست بوده است.

بنا بر این گزارش، هاموند قرار است روز یکشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و روز دوشنبه با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دیدار کند.

هاموند امروز در سفارت این کشور، گفته بود: «ظاهرا اراده برای تعامل در هر دو سو وجود دارد. اما در عین حال نسبت به میراث بی‌اعتمادی گذشته نیز آگاهی وجود دارد و شما از طریق تجربه است که می‌تواند اعتماد را بازسازی کنید.»

گاردین با بیان اینکه ساختمان سفارت متحمل خساراتی شده، نوشته است: «در طول چهار سالی که از آن تهاجم می‌گذرد، ساختمان توسط ایرانی‌ها مراقبت شده است. بازسازی این ساختمان چندین میلیون پوند هزینه برداشته، که تمام این مبلغ توسط بریتانیا پرداخت شده است. هاموند گفت که بریتانیا درخواست دریافت غرامت را مطرح خواهد کرد، اما اجازه نمی‌دهد که این مسئله به مانعی برای بهبود روابط در دیگر حوزه‌ها تبدیل شود.»

در بخش دیگری از این گزارش نیز به نقش لندن در کودتای 28 مرداد اشاره شده و تأکید شده است که انگلیس قصد ندارد مانند آمریکا به نقش خود در آن حادثه اشاره کند.

هاموند در این مورد گفته است: «تاریخ، تاریخ است و هم بریتانیا و هم ایران تاریخی بسیار طولانی و پیچیده دارند و در گذشته اتفاقات متعددی رخ داده است که سد راه مداقه در ارزش‌ها، هنجارها و قوانین امروزی نخواهند بود. تصور می‌کنم که ما باید زیر تمام رخدادهای گذشته که پیش از آنکه ما متولد شویم، رخ داده، خط بکشیم و بر آینده متمرکز شویم.»

به گفته هاموند، دولت ایران به لندن نسبت به امنیت سفارت اطمینان کامل داده است. با این حال وی افزود: «ما پیامی روشن از رئیس‌جمهور در مورد اطمینان‌دهی وی (برای تأمین امنیت) داریم، اما در عین حال ما باید در مورد ماهیت جامعه ایرانی واقع‌بین باشیم. جناح‌های متفاوت با دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارند و کسانی هستند که خوش‌بینی به مراتب کمتری نسبت به احیای روابط میان بریتانیا و ایران دارند.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    پ نه پ انتظار داشتید...! لا الله الا الله...!
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    تازه رسیده درخواست غرامت دارد ما این همه ضرر وزیان ازجانب این روباه و ازکی بگیریم !!!!!!!!!!!!1
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    خداییش خوب کاری کردن !!!یادمه وقتی ریس جمهور افغانستان یا نخست وزیر سوریه اومدن تهران واسشون فرش قرمز پهن کردن وریس جمهور شخصا به استقبال رفت ولی اینو خوب حالشو گرفتن!!! البته نمیتونن کاری کنن چون اونام واسه گرفتن سهم از اقتصاد ایران اومدن واگه علم شنگه کنن خیلیا هستن که جاشون میگیرن!!!یکیش همون رفقای فرانسویشون(بشخصه از انگیلیسیا وروسا بیشتر از امریکا و حتی اسرائیل بدم میاد چون اونا تودشمنی صادقندولی اینا یکیشون روباه پیره اون یکی دوست بدترازدشمن!!!و صدالبته سابقه کیفری جفتشون عریض وطویلتر از امریکا)حداقل امریکا دوستاشو تنها نمیذاره نمونش حمایت از شاه ومبارک حتی بعد سقوط جفتشون از چوبه دار نجات دادن!!
  • میثم ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    به نظرم اصلا روحانی هم نباید باهاش ملاقات میکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس