در جدال کنگره و کاخ سفید در خصوص توافق هسته‌ای ایران، نقش غول‌های مالی آمریکا به اندازه‌ای پررنگ شده که با پول‌های عظیم خود تلاش می‌کنند تا نمایندگان مردد کنگره درباره برجام را به نفع سیاست‌های خود پیش ببرند .

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به نقش پول‌هایی اشاره کرد که صرف ترغیب نمایندگان مردد کنگره می‌شود تا با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به مخالفت یا موافقت بپردازند.

طبق این گزارش، چندین هفته قبل از آنکه سناتور «چاک شومر» دموکرات برجسته سنا از ایالت نیویورک تصمیم به مخالفت با توافق هسته‌ای ایران بگیرد، «جان شاپیرو» سرمایه‌گذار اهل نیویورک و رهبر کمیته یهودیان آمریکا که مورد اعتماد شومر بود، دلایلی برای او ارائه کرد تا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کند.

شاپیرو که برای مدت‌ها به عنوان حامی مالی شومر و دیگر دموکرات‌ها فعالیت کرده است، تقریباً تنها نیست. برخی از ثروتمند‌ترین و قدرتمندترین کمک‌کنندگان مالی در سیاست‌ آمریکا، که برخی موافق و برخی مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند، تلاش کردند تا نظر در شومر اعمال نفوذ کنند.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که هم‌اکنون که رأی گیری درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در کنگره نزدیک می‌شود، مبارزه در این خصوص در حال گسترش است به طوریکه دهها ملیون دلار صرف کمپین‌های تبلیغاتی می‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران و حامیان مالی، دسترسی خود را به دموکرات‌های مردد درباره توافق هسته‌ای ایران افزایش داده‌اند.

طبق این گزارش، «دانیل آبراهام» یک میلیاردر یهودی، ایمیل‌هایی را به دموکرات‌های سنا فرستاده و خواستار حمایت از توافق هسته‌ای ایران شده است.

با اینحال، شومر روز چهارشنبه (دیروز) تأکید کرد که اعتقادی نداره که حامیان مالی بر تصمیم‌گیری او در خصوص مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 تأثیری گذاشته باشد.

نقش غول‌های مالی آمریکا در تعیین سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در کنگره آمریکا در حالی برجسته شده است که رقابت‌های میان‌دوره‌ای سنا در سال آینده میلادی، نیازمند سرمایه‌های عظیم حامیان مالی آمریکا از جمله لابی‌های صهیونیستی در آمریکا (ایپک) است.

در بین این حامیان بزرگ مالی، «جورج سوروس» و «هیم سابان» در یک طرف قرار دارند و در مقابل آنها «پائول سینگر» و «شلدون آدلسون» میلیاردر یهودی آمریکا قرار دارد که سرمایه‌ زیادی را علیه توافق هسته‌ای ایران هزینه کرده است.

رهبران جمهوری‌خواه کنگره قول داده‌اند که علیه توافق هسته‌ای ایران در کنگره رأی دهند. تا بحال، شومر تنها دموکرات سنا بوده است که رسماً مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده است.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای ایران را در صورت تصویب در کنگره وتو می‌کند. او برای حفظ حق وتو خود به حمایت 34 سناتور یا 146 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس