رئیس جمهوری آمریکا با حضور در «دانشگاه آمریکن» در حمایت از توافق هسته‌ای سخنرانی کرد اما تأکید کرد که این توافق تمام مشکلات ما با ایران را حل نمی‌کند.

به گزارش مشرق، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با حضور در «دانشگاه آمریکن» به تشریح توافق هسته‌ای گروه 1+5 و ایران پرداخت و در حمایت از آن سخنرانی کرد.

اوباما در این سخنرانی بار دیگر ادعا کرد: توافق با ایران مانع از این می‌شود که ایران به بمب هسته‌ای دست یابد. این توافق براساس سنت مستحکم دیپلماسی به دست آمده است. این توافق تمام مسیرهای ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای را می‌بندد. این توافق تمام مشکلات ما با ایران را حل نمی‌کند اما یک توافق خوب است.

با وجود تریلیون‌ها دلار خرج جنگ عراق، ایران از آن نفع برد

وی تأکید کرد که میلیون‌ها دلار به سوی کارزارهای مخالفت با توافق با ایران جریان دارد همانند آنچه پیش از جنگ عراق جریان داشت. آنهایی که خواهان جنگ با عراق بودند خود را به صورت مستحکم نشان داده و آن‌ها که با آن مخالفت می‌کردند ضعیف جلوه می‌کردند. تریلیون‌ها دلار در جنگ عراق خرج شد اما نفع‌برنده اصلی این جنگ ایران بود. زمانی که بوش که به ریاست جمهوری رسید ایران هیچ سانتریفیوژی نداشت، اما زمانی که این پست را ترک کرد ایران هزاران عدد از آن‌ها را داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: پرسش این نیست که آیا ما باید مانع از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شویم، بلکه این است که چگونه این کار را انجام دهیم. آنچه که رویکرد ما را مؤثرتر کرده است این نکته است که ما قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را داشتیم و به صورت چندجانبه با متحدان خود همکاری کردیم. ما متحدان خود را قانع کردیم که بدون تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به جنگ روی آوریم و این فشار را بر روی ایران به شدت افزایش داد.

حتی با وجود مخالفت ایران بازرسان میتوانند از مکان‌های مشکوک بازدید کنند

وی گفت: زمانی که توافق موقت اعلام شد، انتقادات مشابهی شنیده شد که آن را یک اشتباه تاریخی نامیدند. انتقاداها از توافق موقت نادرست بود. منتقدان حتی خواهان این بودند که ما این توافق موقت را ادامه دهیم و یک توافق جامع را امضا نکنیم. براساس مفاد توافق، ایران هرگز اجازه نخواهد یافت به بمب هسته‌ای دست یابد. بازرسی‌های 24 ساعته در طول تمام روزها از تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران وجود خواهد شد. بازرسان بین المللی این توانایی را دارند که حتی در صورت مخالفت ایران از مکان‌های مشکوک بازدید کنند.

اوباما افزود: تمام کشورهای دنیا به غیر از اسرائیل از توافق حمایت کردند. مواد هسته‌ای چیزی نیز که شما بتوانید در کمد آن را مخفی کنید. اگر ایران تقلب کند، ما آن را آشکار خواهیم کرد. اگر از هم‌اکنون تا 15 یا 20 سال دیگر ایران تلاش کند و یک بمب (هسته‌ای) بسازد، ما نسبت به اکنون در موقعیت بهتری قرار خواهیم داشت تا آن‌ها را متوقف کنیم. آوردن استدلال علیه کاهش تحریم‌ها استدلالی بر علیه راه حل دیپلماتیک است.

وی در ادامه عنوان کرد: تحلیلگران ما انتظار دارند که بیشتر پولی که ایران به دست خواهد آورد خرج اقتصاد ایران شود. ایران با وعده کاهش تحریم‌ها انتظارات مردم را بالا برده است. ما هیچ توهمی در مورد دولت ایران نداریم. آن‌ها از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند و بخش از پول به آن‌جا خواهد رفت. ایران برای سال‌ها در حمایت از تروریسم فعال بوده است - حتی پیش از توافقو حتی طی جنگ عراق-ایران.

آمریکا متعهد به امنیت اسرائیل است

اوباما گفت: تبر اساس توافق هسته ای 56 میلیارد دلار از دارائی های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد. تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از تروریسم این کشور در منطقه باقی خواهند ماند. بودجه دفاعی ایران هشت برابر کمتر از بودجه نظامی کشورهای متحد آمریکا در منطقه خلیج (فارس) است. توانایی‌های نظامی متعارف ایران هرگز با آنچه که در اختیار اسرائیل است قابل مقایسه نخواهد بود و ما به امنیت اسرائیل پایبند خواهیم بود.

در صورت رد توافق از سوی کنگره، ممکن است جنگی دیگر در خاورمیانه رخ دهد

به غیر از حمایت از این توافق به سختی می‌توان بدترین رویکرد را برای متوقف کردن رفتار منطقه‌ای ایران تصور کرد. افرادی می‌گویند که ما باید یک توافق بهتر را به دست بیاوریم. آن‌ها درباره ایران نا آگاه هستند و حقیقت را به مردم آمریکا نمی‌گویند. آن‌هایی که می‌گویند ما باید از توافق کنار بکشیم و تحریم‌های بیشتری را اعمال کنیم، تنها دچار توهم شده‌اند. برای اعمال تحریم‌های بیشتر ما باید رابطه اقتصادی خود با چین را قطع کنیم. اگر این توافق رد شد ما در خطر یک جنگ دیگر در خاورمیانه قرار خواهیم گرفت. گزینه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم (انتخاب) بین دیپلماسی و نوعی از جنگ است. حتی کارشناسان اسرائیلی نیز می‌گویند که یک حمله نظامی در بهترین حالت تنها می‌تواند برای چند سال برنامه ایران را به عقب براند. من اگر یک چیز از (جنگ) عراق آموختم این است که جنگ‌ها در خاورمیانه هر چیزی هستند جز یک امر ساده. ما چگونه می‌توانیم که برای نیروهای نظامی خود و جهان این امر را توجیه کنیم که برای اجتناب از جنگ تلاشی نکنند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: حتی اگر تندروها در ایران شعار مرگ بر آمریکا بگویند این به معنای آن نیست که بیشتر ایرانی‌ها به آن باور داشته باشند. اگر ایران این توافق را نقض کند ما راه‌هایی برای پاسخگویی خواهیم داشت. زمانی که اسرائیل با چیزی مخالفت کند، مردم در ایالات متحده به آن توجه می‌کنند. ما باید نگرانی‌های اسرائیل به صورت جدی در نظر بگیریم. این توافق بر اساس آنچه که در ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای به دست بیاورد مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

به صداقت نتانیاهو شک ندارم

وی در ادامه تأکید کرد: من آماده‌ام که در مورد ارتقاء قابلیت‌های دفاعی اسرائیل گفتگو کنم. من به اسرائیلی‌ها این را می‌گویم - ایران مسلح به سلاح هسته‌ای خیلی خطرناک‌تر از ایرانی است که بابت کاهش تحریم‌ها سود برده است. من به صداقت نتانیاهو شکی ندارم اما فکر می‌کنم او اشتباه می‌کند.

اوباما گفت: اگر کنگره این توافق را از بین ببرد، ما اعتبار آمریکا در عرصه دیپلماسی بین‌المللی را از دست می‌دهیم.

بیش از نیمی از خبرنگاران حاضر در سخنرانی اوباما در دانشگاه آمریکن، اسرائیلی بودند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا به محض آدم شدن آمریکا و رعایت حقوق برابر و دست برداشتن از تهدید و ظلم ما هم از این شعار دست بر میداریم و در غیر این صورت هر انسان آزاده ای می گوید: مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    شعار ملت ما مرگ بر آمریکا شعار ارتش ما مرگ بر آمریکا شعار دولت ما مرگ بر آمریکا آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. آقای اوباما آرزوی تسلیم ملت ایران را به گور خواهی برد.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    به نظر شما چنین اظهارنظرهایی درباره شعار مرگ بر آمریکا را چه کسی به انها القاء کرده؟ همیشه گفتیم باز هم میگوییم و با تمام وجود باور داریم: مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    افرین
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    من مذهبی نیستم اما تکرار میکنم بر آمریکا و دوستانش لعنت. ایران و ایرانی باج به شغال نخوابد داد
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    آبی چی فکر کرده. خونهایی که به دست شما ریخته شد فراموش نخوابد شد. مرگ بر ستم و استعمار و استکبار . مرگ بر آمریکا و دوستانش
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    مردم فریب نخورید. سلام گرگ بر طمع نیست. امریکا هیچ وقت به ما خوبی نکرده. لعنت و هزار لعنت بر آمریکا
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    همه مر م ایران یکصدهزار یکصدهزار نفر از دست شما آمریکایی ها ستم و زورگو دیده اند
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    حتی با وجود مخالفت ایران بازرسان میتوانند از مکان‌های مشکوک بازدید کنند آقای روحانی آقای ظریف چیکار کردید با این مملکت و این ملت
  • 666 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    آمریکای عزیز هرچیزی تو بخواهی میدهیم. همه چیز تسلیم توسط. فقط تحریم نکن. ایران حاضر است هرچیزی خواستی بدهد تا تو راضی باشی.
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    تک نیستم اما تنها هستیم. فقط خدا با ماست لذا از آمریکا هم نمیترسم. ترسوها در انگلیس یک منزل دارند و در ایران یک منزل . فرزندان شکن هم گرین کارت دارند برای همین مجبور مملکت را به بیگانه بفروشند
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • محسن محبوبی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    رئیس جمهور امریکا در نطق خود در دانشگاه آمریکن حرفهای پوچ وتوخالی ودروغین زیادی زده و در واقع در میان افراد شرکت کننده تحت تأثیر واقع شده ودر آنجا خواسته قدرت خود را به اثبات برساند لکن اینها حرفها بی اساس وواهی است . ایران با آخرین نشست خود در وین نتیجه را مشخص کرد وبه همه جهانیان حسن نیت خود را نشان داد و گفت که ایران در صدد ساخت سلاح اتمی نیست واز انرژی به نحو مطلوب وبهینه می خواهد استفاده کند ، ما سر جنگ با هیچ کشوری نداشته ونداریم بلکه اسایش وامنیت وثبات را در منطقه خواستاریم وبر سر حرفمان نیز خواهیم بود . لذا این سنگ اندازی از سوی دولت امریکا است آنها به خودشان وسایه ی خودشان مظنون هستند وشک دارند تا چه رسد به ایران در حال توسعه 0
  • طلبه حوزه علیمه قم عباس مهدی زاده ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    آقا امیر المومنین علی (ع) در یکی از غزوات رو به روی دشمن ایستاد وفرمود اگر تمام شما عزم جزم کردید تا بجنگید ولله قسم هرگز به شما پشت نخواهم کرد تا شما را نابود سازم وشمشیرم کج از کشتن بیشمار شما کج گردد . لذا ما ایرانیان الگویمان حضرت علی (ع) است ، حال امریکا وتمام جهان هم که در مقابل ما بایستند چنین خواهیم بود 0

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس