کد خبر 450218
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰

رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به خبرنگاران گفت: شما می‌توانید جلوی نشر فساد را بگیرید.

به گزارش مشرق، علی اکبر صالحی در نخستین نشست روزنامه نگاران، نیازهای حرفه‌ای، مسائل اجتماعی، اظهار کرد: ما در سرزمین شهدا زندگی می‌کنیم و آنچه از عزت و اقتدار بهره‌مند هستیم حاصل همت این عزیزان است.

وی ادامه داد: اگر نبود خون شهدای بزرگوار و عزیزان ایثارگر یقیناً در عرصه بین‌المللی نمی‌توانستیم عرض‌اندام کنیم.وقتی برای حضور در این جلسه دعوت شدم با خود گفتم راجع به چه چیز سخن بگویم اگر بخواهم از مذاکرات هسته‌ای بگویم که شما به عنوان خبرنگار بیشتر شنیده‌اید. با خود گفتم به عنوان شاگردی در خدمت اساتید درسی پس دهم و مختصری بر خبرنگاری مرور کردم و به این سوال رسیدم که چرا به خبرنگاران خبرنگاران می‌گویند و چرا نمی‌گویند خبرنوشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: خبرنگار بحث صورت و نوشتن توأم است یعنی خبرنگار آنچه را می‌بیند و می‌شنود باید بازتاب دهد و به نگارش دربیاورد.

 صالحی تصریح کرد: اولین بحث خبرنگاری در مفهوم «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ» آورده شده است. خداوند به همان « ن و قلم» و آنچه  نوشته می‌شود اشاره می‌کند همه جا می‌گویند معلمی شغل انبیاست اما من با خود اندیشیدم که پیام رسانی نیز شغل انبیاست و رسول به معنی پیام‌رسان اولین پیام‌رسان از آسمان به زمین بود. گویی خبررسانی همزاد با انسان است و اولین پیام از آسمان معنای زندگی را برای او تبیین کرد.

وی افزود: بعد از آن در بین آحاد جامعه پیام رسانی شروع شد و در طول تاریخ پادشاهان برای تبلیغ جایگاه خود کتیبه‌ها نوشتند. چنانچه سلطان محمود غزنوی نشریه ایام را در قرن پنجم هجری برای اطلاع‌رسانی منتشر کرد و قدیمی‌ترین روزنامه‌ها در استانبول به نام تقویم وقایع انتشار یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در زمان امیرکبیر نیز وقایع اتفاقیه منتشر شد اما اولین نشریه به صورت ماهنامه توسط میرزاصالح شیرازی در زمان محمدشاه قاجار انتشار یافت و اوج گیری مرهون همین نشریات است.

صالحی گفت: یک خبرنگار باید دارای ابعاد گوناگون بوده و به نوعی یک روانشناس، تاریخ‌دان، ادیب و جامعه‌شناس باشد تا متولی موفق رسانه باشد.خبرنگاری امری جدی است همانگونه که یک گوینده صدا و سیما کاری جدی انجام می‌دهد و خبر که می‌خواند باید آن را بشناسد. ما به جنبه حرفه‌ای بودن این شغل باید توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاری قبل از اینکه یک حرفه اکتسابی باشد امری ذاتی است، افزود: تا علاقه نباشد یک خبرنگار نمی‌تواند موفق عمل کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با پیدایش انقلاب اسلامی رسانه‌ها با زمان قبل از آن توافقت بسیار کردند، گفت: بدون غلو این دو زمان با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. امروز با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی با انفجار اطلاعات روبرو هستیم و رسانه همانند قدرت نظامی کشور است. کشوری که دارای قدرت نظامی باشد کشورهای دیگر حواسشان را به آن جمع می‌کنند.

صالحی تصریح کرد: رسانه در داخل می‌تواند انسجام را تضمین کند و اگر بعد بین المللی داشته باشد می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند. مدیران رسانه‌ها پادشاهان بی تاج و تخت دنیای جدید هستند و خبرنگاران پیش‌قراولان مسیر آزادی‌های مشروع.

وی خطاب به خبرنگاران و روزنامه نگاران، گفت: شما می‌توانید جلوی نشر فساد را بگیرید. دشمنان داخلی و خارجی نمی‌خواهند ملت انسجام لازم را داشته باشد تا از مقدمات کشور قدرتمند برخوردار شود. این شما هستید که می‌توانید جلوی شایعات غرب را بگیرید، شما می‌توانید اساس شایسته‌سالاری را در جامعه جاری کنید و جلوی شیادان، چاپلوسان و دقلکاران را با مشاهده سابقه آنها بگیرید. خیلی‌ها با شیادی و دقلکاری بالا می‌آیند وقتی کسی خودستایی می‌کند یعنی ریگی به کفش دارد و شما می‌توانید سریع به دنبالش بروید و سوابق وی را دربیاورید.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: متأسفانه برخی اوقات از بسترهای اخلاقی فاصله می‌گیریم شما می‌توانید اخلاق را به جامعه تزریق کنید. شما می‌توانید تذکر و توجه بدهید تا راه درست پیگیری شود.

صالحی در پایان گفت: اگر فساد و تباهی را مانند برف درنظر بگیریم گردش آزاد اطلاعات مانند آفتاب تاستان است که باید در چارچوب قوانین به دنبال آن باشیم. شما خبرنگاران و روزنامه نگاران در حراست از منافع ملی و مالکیت یکی از عناصر شایسته، مقتدر و توانمند هستید.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس