کد خبر 450667
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

روزنامه "الحیات" چاپ لندن به نقل از مسؤولان ارشد سعودی تأکید کرد، عربستان در هفتم ژوئیه گذشته میزبان سرلشکر "علی مملوک" رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در جده بود؛ ملاقاتی که چند روز پس از دیدار محمد بن سلمان و ولادمیر پوتین صورت گرفت.

به گزارش مشرق، الحیات روز شنبه در مطلبی تأکید کرد که این ملاقات حدود 20 روز پس از دیدار "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه و "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد وزیر دفاع و فرزند پادشاه عربستان در "سن‌پترزبورگ" انجام شد.

الحیات خاطرنشان کرد، عربستان سعودی سرنوشت "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه را به فرایند سیاسی در این کشور مشروط کرده است؛ شرط اول عربستان "خروج ایران و حزب الله" از سوریه در مقابل توقف حمایت (عربستان) از مخالفان (گروه‌ها و باندهای مسلح) است تا بدین ترتیب، حل بحران سوریه فقط به عهده مردم این کشور گذاشته شود؛ و این امر زمینه ساز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تحت نظارت سازمان ملل متحد خواهد شد.

به گفته این منابع، دلیل این ملاقات "تردید روسیه در پایان دادن به اقدامات نظام سوریه است؛ و آن دیدار موجب تقویت دیدگاه آنان (روسها) مبنی بر نقش عربستان در تشدید تروریسم در سوریه به دلیل حمایت این کشور از مخالفان سوریه شد. روسها عقیده دارند که ریاض به دلیل حمایت از مخالفان مانع از راه حل سیاسی در سوریه می شود؛ ولی عربستان تأکید کرد که آماده است هر کاری را برای توقف خون ریزی در سوریه انجام دهد، به همین دلیل از مسکو خواست طرح دیگری را به عنوان جایگزین توافق ژنو ارائه دهد."

به گفته این منابع، روسها در مقابل هیچ پاسخی ندادند، شاید توقع چنین طرحی را نداشتند. عربستان هم فرصت را غنیمت شمرد و طرحی را برای ایجاد صلح مورد قبول سوری ها ارائه، و پیشنهاد کرد با ارکان نظام سوریه دیدار کند.

این منابع سعودی خاطرنشان کردند: "اقدامات لازم برای دیدار از طریق روسیه انجام شد؛ و مملوک به همراه دو مسؤول ارشد سوری که یکی از آنها از وزارت اطلاعات و دیگری از وزارت خارجه سوریه بود، وارد جده شد."

بر اساس گزارش روزنامه الحیات، مسائل مطرح شده در این دیدار از این قرار است: "توقف حمایت (عربستان) از مخالفان (گروه های مسلح) در مقابل خروج عناصر حزب الله و دیگر گروه‌های شیعه، تا راه حل این کشور سوری – سوری باشد. به گفته این منابع، عربستان از نظام سوریه نخواسته است که در مقابل برقراری روابط با بشار اسد، از ایران دور شود. زیرا روابط سوریه و ایران مشکل سعودی ها نیست. مملوک هم خواستار فرصتی برای فکر کردن شد."

این منابع سعودی، خبرهای منتشر شده مبنی بر پیشنهاد ایجاد ائتلاف چهار جانبه "عربستان، اسد، ترکیه و اردن" برای مبارزه با تروریسم را مورد تمسخر قرار داده و تأکید کردند چنین موضوعی در این دیدار مطرح نشد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس