کد خبر 450483
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در لایحه اصلاحیه قانون مطبوعات توقیف به عنوان آخرین راه حل برخورد با تخلف یک رسانه مطرح شده است، گفت: اخطار، جریمه نقدی و تغییر مدیر مسئول می‌تواند مراحل قبل از توقیف یک رسانه باشد.

به گزارش مشرق، علی جنتی در مراسم روز خبرنگار که در محل تالار وحدت در حال برگزاری است، اظهار داشت: رسانه با سرعت شگفت‌انگیز در حال پیشرفت است و سطح زندگی را دچار تغییر کرده است. اگر نسبت خود را با این تحولات مشخص نکنیم با یکی از دو خطر افراط یا تفریط مواجه می‌شویم. یا با هویت دینی و ملی خودمان دیوانه می‌شویم یا از سر تعصب کور جلوی نقل و انتقال اطلاعات را بسته و منزلی و منحل می‌شویم.

وی ادامه داد: هر دو روش در دنیا پاسخ نمی‌دهد و آنچه ما دنبال می‌کنیم پاسداری از فرهنگ ملی است و اینکه فضا را باز کنیم که خود را همراه با تحولات جهان پیش ببریم. الگوهای سنتی امروز در جهان پر از تعامل پاسخ نمی‌دهد اگر تا چند دهه گذشته تنها ارتباط ملت‌ها با یکدیگر از طریق دولت‌ها صورت می‌گرفت امروز ملت‌ها، سازمان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و شبه دولت‌ها و قدرت‌های غیررسمی حرف اول را می‌زنند و تاثیر میدان‌داری دولت‌ها کاهش پیدا کرده است.

جنتی با بیان اینکه باید از قدرت نرم بهره‌گیری کنیم گفت: یکی از مولفه‌های جنگ نرم و بنیادهای اصلی قدرت نرم رسانه‌ها هستند و به همین جهت دیپلماسی رسانه‌ای اهمیت پیدا می‌کند. میدان دادن به روزنامه‌نگاران گام مهمی است که باید به صورت سیاست جدی مورد توجه دولت باشد در همین ارتباط فضای مجازی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این فضا هر ملت تولیدکننده، پیشرو خواهد بود و در جنگ نرم باید غالب شود. در این فضا کسانی موفق می‌شوند که به اقتضائات روز آشنا باشند و درگیر تحمیل‌های سنتی گذشته نباشند.

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: تمام تجربیات نشان می‌دهد خفقان مطبوعات با استبدادی بودن حکومت‌ها رابطه مستقیم دارد، جامعه‌ای که مطبوعات در آن نشاط نداشته باشند و نتوانند حرف خود را بزنند به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود. ما معتقدیم یکی از بنیادهای اساسی قانون اساسی استقلال و آزادی است. این دولت تلاش می‌کند بتواند این بخش از قانون را به درستی اجرا کند و به آن جامه عمل بپوشاند.

وی تصریح کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در سایه آزادی بیان مفهوم آزادی مسئولانه را مورد توجه قرار دهند، بدون شک رسانه‌ها به دلیل نمایندگی افکار عمومی به رسالت خود آشنایی دارند. ما در قانون اساسی نیز هیچ خط قرمزی برای مطبوعات قائل نیستیم. بجز موازین دینی و اخلاقی، امنیت ملی و رعایت اصول قانون اساسی. یکی از موارد این میثاق ولایت فقیه است که باید مورد رعایت همه روزنامه‌نگاران قرار بگیرد.

جنتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل قوام و پایداری خود حرفی ندارد که مسائل چالش‌برانگیز در مطبوعات مطرح شود. اما جای برخی از مسائل در رسانه‌های عمومی نیست بلکه باید در نشریات تخصصی به آن بپردازند. ما سال گذشته شعار آزادی مسئولانه را برای رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات مطرح کردیم اما یکی از مسائلی که متاسفانه باید به آن اشاره کنم یکی از گم‌گشته‌های ما یعنی اخلاق حرفه‌ای در مطبوعات است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: امروز بی‌توجهی به اصول اخلاق حرفه‌ای در برخی از مطبوعات کاملا دیده می‌شود و این امر برای جامعه مدعی ارزش‌های دینی صحیح نیست و به خصوص برای رسانه‌هایی که مدعی ارزش‌های دینی هستند دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی زشت‌تر است. اگر وضع اینطور باشد چطور به رسالت اصلی مطبوعات برسیم؟

وی با بیان اینکه رسانه یک دانشگاه است و مردم از آن الگو می‌گیرند، خاطر نشان کرد: بسیار دیده شده که حقوق شهروندان و آبروی افراد در برخی رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود. فقط به این دلیل که اعتقادات سیاسی آنها را نمی‌پسندیم و جامعه را دچار سردرگمی می‌کنیم.

جنتی افزود: دخالت دولت در رسانه‌ها مغایر امنیت ملی و امنیت پایدار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ماست و باید به حداقل ممکن برسد. وزارت ارشاد در جهت تامین زیرساخت‌ها و توانمندسازی حرفه‌ای رسانه‌ها تلاش می‌کند و تلاش در جهت امنیت حرفه‌ای و شغلی خبرنگاران مد نظر ماست که نیاز به همکاری دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس دارد.

وزیر ارشاد همچنین گفت: در صحبت‌های آقای انتظامی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره شد که آیین‌نامه آن در دولت به تصویب رسیده است اجرای این قانون امکانی برای اصحاب رسانه است که از نهادهای عمومی و خصوصی اطلاعات مد نظر خود را بگیرند. ما معتقدیم به جای شعارهای تعار‌ف‌گونه و تقدیم هدایای پوپولیستی به خبرنگاران باید در جهت اصلاح ساختارها و مسائلی که این قشر با آن روبروست تلاش کنیم.

وی افزود: دولت خود باید از رسانه‌داری فاصله بگیرد و مبنای ما در هیئت نظارت بر مطبوعات این است که به دستگاه‌های عمومی مجوز انتشار روزنامه داده نشود. در دو سال گذشته 3 هزار مجوز به رسانه‌های مکتوب و الکترونیک داده شده است اما عده‌ای می‌گفتند که این دولت به نشریات منتقد و مخالف دولت مجوز نشریه نمی‌دهد اما به مرور زمان فهمیدند که اینطور نیست و خودشان در عمل شاهد بودند.

جنتی گفت: یک بحث جدی شفافیت در کار است. اطلاعات در مورد پرداخت یارانه‌ها، مراحل صدور مجوز نشریه و اینکه درخواست در چه مرحله‌ای است در سایت موجود است و در مورد یارانه‌ نیز باید بگویم بر طبق ضوابط به نشریات اختصاص داده می‌شود.

وزیر ارشاد افزود: یکی از مسائل در مطبوعات رعایت مقدسات دینی و اسلامی است و برخی از رسانه‌هایی که توقیف شدند به خاطر حساسیت همین مسائل و توهین به مقدسات دینی بوده که به عنوان برادر کوچکتر می‌خواهم که آن را به عنوان خط قرمز مد نظر قرار دهید.

وی در خصوص برخورد با تخلفات حوزه مطبوعات نیز گفت: من با مقامات قوه قضائیه مذاکره کرده‌ام که با توجه به وجودی نهادی مانند هیئت نظارت بر مطبوعات این مسئله به هیئت واگذار شود البته ما منکر حق آنها نیستیم ولی اگر این اتفاق بیفتد برخوردها پخته‌تر خواهد شد.

جنتی تصریح کرد: اگر تخلف رخ داد باید آخرین مرحله توقیف باشد و در لایحه اصلاحیه قانون مطبوعات نیز این موضوع آمده است که هیچ نشریه‌ای بدون طی مراحل قبلی نباید توقیف شود بلکه مواردی از جمله تذکر، اخطار، جریمه نقدی و تغییر مدیر مسئول می‌تواند به عنوان مراحل قبل از توقیف یک رسانه انجام شود.

وزیر ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: بحث امنیت شغلی همین است که در زمان توقیف چند نفر سرگردان می‌شوند و باید این موضوع حل شود که راه حل آن اصلاح قانون مطبوعات است که توقیف را به عنوان آخرین راه در برخورد با تخلف یک رسانه می‌داند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس