کد خبر 450224
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵

برگزاری تجمعات اعتراضی در خصوص وضع خدمات به ویژه برق واکنش مقامات رسمی و شخصیت های دینی عراق را به دنبال داشته است به طوری که خطیب جمعه نجف اشرف، قشرهای مختلف را به هوشیاری در برابر توطئه دشمنان و گروهک تکفیری داعش توصیه کرده است.

به گزارش مشرق، برخی از استان های عراق شاهد برگزاری تجمعاتی است که شماری از فعالان در آن شرکت می کنند. هر چند خواسته های تظاهرات کنندگان به گفته مقامات سیاسی و مذهبی عراق مشروع است و در راستای بهبود اوضاع معیشتی آنها قرار دارد، اما به نظر می رسد برخی رژیم های عربی منطقه که همچنان از تجربه جدید عراق و سرنگونی رژیم صدام عصبانی هستند و برگزاری انتخابات سالم و شفاف و تشکیل دولت مردمی در عراق را برنمی تابندو آن را به زیان تاج و تخت متزلزل خود می دانند، تلاش می کنند از این گونه تجمعات برای پیشبرد مقاصد شوم خود در عراق بهره برداری کرده و با دامن زدن به ناآرامی های اجتماعی و خارج کردن روند تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان عراقی، آن را به خشونت و هرج و مرج سوق دهند.

هشدار درباره توطئه تکفیری ها برای ایجاد هرج و مرج و جلوگیری از شکست نهایی داعش

 "صدرالدین القبانجی" خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه در حسینیه فاطمیه نجف اشرف از عراقی ها خواست در تظاهرات شرکت نکنند، زیرا هدف آن بازگشت به دوران حکومت غیردینی است.

وی از دریافت گزارش هایی پرده برداشت که تصمیم گروه تروریستی تکفیری داعش و حامیانش برای ایجاد هرج ومرج و مشکلات در عراق را با توجه به نزدیک بودن شکست نهایی این گروهک نشان می دهد.

القبانجی اظهار داشت گزارش هایی چند ماه پیش واصل شد مبنی بر این که گروه داعش در شرایطی که به زمان شکستش در عراق نزدیک می شود، برای ایجاد هرج و مرج و مشکلات تلاش می کند. ما امروز شاهد حمله فیسبوکی از سوی طرف های ناشناس برای سرنگون کردن دولت هستیم، این در حالی است که نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای امنیتی به پیروزی های بزرگی بر ضد داعش دست یافته اند.

وی افزود عوامل متعددی سبب خشم مردم می شود که مهمترین آنها بحران خدمات و برق است، همچنان که قانون  اساسی، حق برگزاری تظاهرات را به شهروندان داده است، اما باید امور متعددی را مورد بررسی قرار داد و همه باید طرفی را که خواهان برگزاری تظاهرات شده است، بشناسند تا مسئول باشد و درست نیست که مردم در رکاب کسانی قرار گیرند که نمی دانند آنها را به چه سمتی سوق می دهند.

وی افزود مرجعیت و تریبون های نماز جمعه هیچ گاه از نقد دولت در خصوص کوتاهی در ارائه خدمات دست بر نداشته اند، اما امروز ما در تظاهرات می بینیم که شعارهایی علیه دین و علما سر داده می شود که معنایش این است که هدف از برگزاری این تظاهرات، درخواست برای  اصلاح امور نیست، بلکه بازگشت به حکومت غیر مذهبی است.

بر اساس گزارش الفرات، القبانجی تاکید کرد سازوکارهای صحیح تظاهرات این است که مجوز قانونی داشته باشد، اما اگر روند تخریب و حمله به مراکز دولتی و موسسات آن را به خود بگیرد، دیگر اصلاحات نیست، بلکه هرج و مرج است و ملت عراق هرگز در این تظاهرات شرکت نخواهند کرد، زیرا بسیار هوشیار و تابع علمای دینی و مرجعیت هستند.

علی العلاق از نمایندگان ائتلاف دولت قانون هم روز چهارم آگوست، برخی طرف های لائیک را به تلاش برای ساقط کردن اسلام گراها و پیاده کردن طرح های خود متهم کرد و درباره وجود طرف هایی که سوار موج تظاهرات برای تضعیف دولت شده اند، هشدار داد.

وی از اراده بین المللی و منطقه ای برای جلوگیری از بهبود وضع خدمات رسانی در عراق خبر داد.

مهند الموسوی خطیب جمعه کوفه در خطبه های نماز جمعه خواستار حمایت از تظاهرات کنندگان و برآوردن خواسته هایشان شد و به انتقاد از سیاستمداران عراقی پرداخت.

وزارت کشور عراق روز پنجشنبه از تظاهرات کنندگان خواست سلاح و دیگر وسایل خطرناک به  دست نگیرند و اموال و دارایی های عمومی را حفظ کنند و به آنها متعرض نشوند. وزارت کشور  عراق بر ضرورت اخذ مجوز برای برگزاری هرگونه تظاهرات از طریق کانال های رسمی تاکید کرد.

توصیه نماینده مرجعیت عالی دینی عراق به حیدرالعبادی

نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه های نماز جمعه کربلای معلی در حرم مطهر  امام حسین(ع) از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق خواست در انجام اصلاح امور و بر ملا کردن مفسدان و لغو امتیازات برخی مسئولین جدیت بیشتری از خود نشان دهد.

احمد الصافی به حیدرالعبادی توصیه کرد تصمیمات مهم و تدابیر سختگیرانه ای در زمینه مبارزه با فساد و برخورد آهنین با هر کس که به اموال مردم دست درازی کند، از خود نشان دهد و امتیازات مسئولین فعلی و سابق دولت را لغو کند.

الصافی گفت کشور ما در شرایط دشواری و در سایه بحران های متنوعی به سر می برد که تاثیر جدی بر زندگی شهروندان گذاشته است و پیامدهای فراوانی بر وضع معیشتی بسیاری از آنها داشته است. از یک سور کشور با تروریسم داعشی روبرو است که بر بخش های زیادی از چند استان مسلط شده و همچنان به ارتکاب جنایاتی که لکه ننگی بر پیشانی بشریت است، ادامه می دهد و باعث آواره شدن صدها هزار نفر از شهروندان شده است و بسیاری از آنها از اوضاع فاجعه بار در رنج هستند، اما نیروهای مسلح و همچنین داوطلبان شجاع و عشایر غیرتمند به دفاع از سرزمین و نوامیس و مقدسات خود شتافتند و طی ماه های اخیر به پیروزی های مهمی دست یافتند و جانفشانی و فداکاری از خود نشان دادند و همچنان به مبارزه شجاعانه با دشمنان ادامه می دهند.

الصافی افزود از گروه های سیاسی انتظار می رود مواضع خود را در این نبرد تاریخی که نبرد حیاتی و وجودی برای عراق و آینده آن است، یکپارچه و متحد کنند و دولت هم باید تمام امکانات خود را برای حمایت از نیروهای مسلح و مردمی و عشایر به کار گیرد، و اولویت را در این شرایط به آنها بدهد، مردم سخاوتمند عراق هم نباید از هیچ تلاشی برای حمایت از فرزندان شجاعشان دریغ ورزند.

نماینده مرجعیت عالی دینی عراق خاطر نشان کرد از سوی دیگر، کشور با مشکلات اقتصادی و مالی پیچیده و اشکالات زیادی در زمینه خدمات عمومی روبرو است و دلیل آن، فساد مالی و اداری است که همچنان در ادارات مختلف دولتی و نهادهای آن از سال های گذشته وجود دارد و روز به روز بیشتر می شود و سوء‌مدیریت و برنامه ریزی غلط و نبود راهبرد صحیح برای حل مشکلات را باید به آن اضافه کرد.

الصافی گفت گروه های مختلف سیاسی که همچنان زمام امور را از طریق دولت مرکزی و محلی و پارلمان در دست دارند، بیشترین مسئولیت را برعهده دارند و باید درباره خطر ادامه این وضع و عدم وضع راه حل های ریشه ای برای مشکلات شهروندان برحذر باشند.

وی افزود ملت عراق که مشکلات را تحمل کرده و خودروهای بمب گذاری شده را به چالش کشیده و در انتخابات شرکت کرده است، از گروه های سیاسی ای که برای اداره امور انتخاب کرده، انتظار دارد و البته انتظار بحقی است و این که به طور جدی برای فراهم کردن یک زندگی آبرومندانه برای آنها فعالیت کنند و تمام تلاش های خود را برای مبارزه با فساد و تحقق عدالت اجتماعی به کار گیرند.

وی خاطر نشان کرد از نخست وزیر که مسئول اجرایی نخست در کشور است، هم انتظار می رود به مطالبات ملت اهتمام نشان دهد و برای اجرای آن تلاش کند و در انجام گام های اصلاحی جرات و شجاعت بیشتری از خود نشان دهد و به گام ها و اقداماتی جزئی اکتفا نکند، بلکه دولتش تلاش کند تصمیمات مهمی اتخاذ کرده و تدابیر سختگیرانه ای در زمینه مبارزه با فساد و تحقق عدالت اجتماعی اتخاذ کند.

این در حالی است که یک مسئول عراقی در گفت و گو با المیادین تصریح کرده  است که عراق از مشکل بغرنجی در بخش انرژی برق رنج می برد .

واکنش العبادی به توصیه های نماینده مرجعیت عالی دینی عراق

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از پایبندی کامل به توصیه ها و رهنمودهای ارزشمند مرجعیت عالی دینی عراق خبر داده است که همواره از دغدغه ها و خواسته های مشروع ملت عراق حمایت کرده است.

العبادی تعهد داده است که طرح فراگیری برای اصلاح امور را اجرا کند، وی در عین حال از گروه های سیاسی خواسته است با وی در اجرای این طرح همکاری کنند.

واکنش رئیس پارلمان عراق به تظاهرات

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد مجلس جلسه بعدی را برای بررسی خواسته های تظاهرات کنندگان و وضع سقف زمانی برای تحقق آن اختصاص خواهد داد.

سلیم الجبوری بر اهمیت پایان پدیده مفسدان تاکید کرد و با تمجید از شجاعت نیروهای مسلح و داوطلب مردمی در صحنه های جنگ با داعشی های تروریست، در عین حال از  تظاهرات کنندگان خواست به مسالمت آمیز بودن تظاهرات پایبند بوده و اجازه ایجاد هرج و مرج را ندهند که این وضع به نفع داعش  است.

الجبوری گفت مطالبات تظاهرات کنندگان قانونی و مشروع است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی از تظاهرات کنندگان خواست همچنان حقوق مشروع خود را مطالبه کنند، چرا که قانون اساسی عراق حق تظاهرات و درخواست حقوق را تضمین کرده است، البته آنها باید شرایط اقتصادی دشوار کشورشان را هم در نظر بگیرند
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس