کد خبر 452301
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

شبکه خبری الجزیره این روزها تظاهرات مردم در اعتراض به فساد اداری و مالی و همچنین قطع برق را به صورت گسترده و با هدف تضعیف مرجعیت نجف و دولت عراق پوشش می‌دهد.

به گزارش مشرق، بغداد و سایر شهرهای عراق این روزها شاهد برگزاری تظاهراتی مردمی در اعتراض به فساد اداری و قطع برق هستند. این تظاهرات که در هفته گذشته موج جدیدی را در عرصه سیاسی عراق ایجاد کرد، با واکنش مرجعیت نجف مواجه شد.

 

حجت الاسلام سید احمد الصافی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس کربلا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، را به اجرای شجاعانه اصلاحات فراخواند و افزود: نخست وزیر عراق به عنوان مسؤول اجرایی این کشور باید برای حل مشکلات مردم تلاش بیشتر انجام دهد. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز فورا به درخواست‌های مردمی و مراجع نجف پاسخ داد و برنامه اصلاحاتی گسترده ای ارائه کرد که از مهم‌ترین شاخص های آن می‌توان به حذف مناصب معاونان رییس جمهور و نخست وزیر، کوچک سازی وزارت خانه ها و نهادهای دولتی، حذف حقوق‌ها و دسمتزدهای ویژه در سه قوه و دستگاه های دولتی و کاهش تعداد محافظان امنیتی اشاره کرد. پارلمان عراق نیز روز گذشته طرح اطلاحات را تصویب کرد.

 

 

 

 


در میان شبکه های برجسته جهان عرب، شبکه ماهواره ای الجزیره در روزهای اخیر به پوشش گسترده تظاهرات مردمی عراق پرداخت. این شبکه در برنامه های مختلف خبری و همچنین گفت‌وگوهای ویژه به بررسی ابعاد این تظاهرات و واکنش دولت عراق نسبت به آن پرداخته است. الجزیره که در چند سال گذشته و پس از توهین به حضرت آیت الله سیستانی فعالیتش را محدود می‌بیند، بار دیگر فرصت را برای دنباله روی اهدف خود با سوء استفاده از این تظاهرات مهیا دیده است.

الجزیره: حیدری العبادی گوش به فرمان مرجعیت نجف است/ تبعیض بین اهل سنت و شیعیان عراق

 
شبکه خبری الجزیره در یکی از گزارش‌های خبری خود با اشاره به اینکه تظاهرات اخیر در مرکز و جنوب عراق که از مناطق شیعه نشین به شمار می‌روند در حال برگزاری است، می‌افزاید: مرجعیت نجف با مشاهده تظاهراتی که از دو هفته پیش تا کنون ادامه داشته، به ماجرای فساد اداری ورود کرد. نخست وزیر عراق نیز پس از دقایقی به مطالبات مراجع پاسخ داد و گوش فرمایی خود را به حضرت آیت الله سیستانی نشان داد.


گزارش الجزیره در ادامه مدعی وجود سیاست دوگانه در برخورد با مناطق مختلف شد و خاطرنشان کرد: حکومت عراق درحالی تظاهرات اخیر را مشروع می‌داند که در قبال تظاهرات سال‌های پیش در الانبار و سایر مناطق سنی نشین عراق از خشونت استفاده کرد.
  این شبکه نوری المالکی را نیز به فساد اقتصادی متهم می‌کند و می‌گوید: نورالمالکی نه تنها مورد بازخواست قرار نگرفت بلکه به سمت معاون ریاست جمهوری عراق گماشته شد.

 

در همین گزارش کوتاه به خوبی شاهد هستیم که شبکه الجزیره به دنبال برانگیختن احساسات طایفه ای و مذهبی اهل سنت عراق است. الجزیره که در مهم‌ترین برنامه‌های خود از قبیل الاتجاه المعاکس، حدیث  همواره مدعی نفوذ ایران در عراق و سرکوب اهل سنت این کشور از سوی شیعیان است، مرجعیت نجف اشرف را هدف قرار داده و به گونه ای القا می‌کند که حکومت عراق هیچ استقلالی از خود ندارد و همه تصمیم‌های دولتی از سوی مرجعیت گرفته می‌شود. تضعیف نخست وزیران سابق و کنونی عراق نیز در دستور کار الجزیره است، این شبکه که مانند بسیاری از شبکه‌های عربی دشمنی خاصی با نوری المالکی دارند از هر فرصتی برای اتهام وی به فساد و ضعیف جلوه دادن حیدر العبادی استفاده می‌کند.


مقایسه تظاهرات الانبار و سایر مناطق سنی نشین با تظاهرات اخیر نیز در نوع خود تعجب برانگیز است. این درحالی است که بسیاری از شخصیت‌های شیعی عراق در زمان تظاهرات مناطق سنی نشین از آن حمایت کرده و دولت را به اجابت خواسته های مشروع آنان فراخوندند. دولت مالکی نیز همه تلاش خود را برای همکاری با تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و همچنین عشایر اهل سنت عراق به کار گرفت اما زمانی این تلاش به بن بست خورد که تظاهرات اهل سنت عراق محل تجمع تروریست‌های داعشی و حزب بعث عراق شد.

مردم خواستار اصلاحات، الجزیره خواستار سرنگونی نظام سیاسی

برنامه حدیث الثوره نیز روز شنبه به بحث فساد اداری و اقتصادی  پرداخت. همه کارشناسان این برنامه نیز متفق القول تأکید کرد که نظام سیاسی عراق به صورت کامل فاسد است. مصطفی سعدون، مدیر دیده بان حقوق بشر در عراق با ادعای اینکه همه سیاستمداران حاضر در قوه مقننه و مجریه عراق فاسد هستند، خاطرنشان کرد: فضای سیاسی عراق پس از سال 2003 فضای فاسدی است که هیچ یک از کشورهای منطقه به آن شباهت ندارد.


لقاء مکی، نویسنده و پژوهشگر عراقی نیز انتخابات دوره قبل عراق را انتخاباتی فاسد توصیف و تأکید کرد: اگرچه این دولت حاصل یک روند دموکراتیک است اما فضای دموکراسی در کشوری مانند عراق گاها فریب دهنده است. برای مثال برخی احزاب با استفاده از منابع مالی دولت رأهای زیادی را خریدند.
وی مدعی شد که بسیاری از سیاستمداران حزب الدعوه عراق در فساد غرق شده اند و حیدر العبادی اگر می‌خواهد اصلاحات خود را واقعا اجرایی کند باید از دوستان خود شروع کند. عراق باید تحت اشراف سازمان ملل قرار بگیرد تا با اجرای همه پرسی قانون اساسی جدیدی را در آن به تصویب رساند.

 


این برنامه به خوبی نشان می‌دهد که شبکه الجزیره خواستی فراتر از خواست مردم عراق دارد. هدف عراقی‌ها از تظاهرات اخیر تغییر نظامی سیاسی نیست بلکه همه خواست آنها مبارزه با فساد اقتصادی و اداری است. الجزیره اما اهمیتی به این خواست نمی‌دهد و با استفاده از آن به دنبال رسیدن به اهداف خود است. این شبکه در گذشته نیز ارتش و دولت عراق را به بهانه های مختلف در مبارزه با داعش تضعیف کرده است.


جریان سازی شبکه‌های ماهواره ای عرب زبان از جمله الجزیره این شک را در اذهان متبادر می‌کند که برخی کشورها و گروه‌های سیاسی در منطقه  به دنبال تکرار سناریوی لیبی و یمن در عراق هستند. این کشورها با استفاده از ابزار رسانه به دنبال آن هستند که تظاهرات مردمی را به ایجاد خلاء در روند سیاسی عراق منتهی کنند.

 
باید تأکید کرد مشارکت گسترده احزاب شیعی در دولت و پارلمان عراق با توجه به نسبت بالای شیعیان این کشور هیچگاه به مذاق الجزیره و سایر هم قطاران رسانه ای اش خوش نیامده است و به همین دلیل این شبکه از هر چالش سیاسی برای ناکام نشان دادن روند سیاسی پس از سرنگونی صدام حسین استفاده می‌کند. جالب اینجاست که الجزیره حتی از تظاهرات اعتراضی به قطع برق و پس رفت خدمات اداری و اجتماعی برای تخریب وجهه مرجعیت نجف استفاده می‌کند.

 
در پایان باید به این نکته اشاره کرد ساختار سیاسی امروز عراق که رهاورد تجاوز آمریکا و انگلیس به این کشور است بدون شک مشکلات و معضلات بسیاری را همراه خود دارد که سهم بالایی از مشکلات امروز را به بار آورده است. این نظام که براساس سهم خواهی طایفه ای و سیاسی است به نوبه خود برای کشور عراق تنش ساز است. حال به این مشکل بزرگ، حضور داعش در عراق را نیز اضافه کنید. اصلاح ساختار سیاسی عراق امری الزامی است که نیازمند عزمی راسخ از سوی مردم و دلسوزان عراقی است اما حل این مشکلات باید به صورتی منطقی دنبال شود تا عراق به باتلاق درگیری و خشونت گرفتار نشود. این دقیقا همان چیزی است که الجزیره و کشورهای حامی آن نمی‌خواهند.

منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس