نگرانی اصلاح طلبان برای عدم همراهی طیف حامی دولت در انتخابات مجلس با آنان افزایش یافته است و «هشدار» های از سوی عارف به هردوجریان سیاسی داده شده است و راهکار برون‌رفت از معضل فعلی را استمرار الگوی انتخابات 92 می‌دانند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز چهارشنبه را با تمرکز بر دادگاه علی مطهری در حوادث شیراز و سخنان حجت‌الاسلام هاشمی آغاز کردند.

از سوی دیگر نگرانی اصلاح طلبان برای عدم همراهی طیف حامی دولت در انتخابات مجلس با آنان افزایش یافته است و «هشدار» های از سوی عارف به هردوجریان سیاسی داده شده است و راهکار برون‌رفت از معضل فعلی را استمرار الگوی انتخابات 92 می‌دانند که با برتری اعتدال‌طلبان بر اصلاح‌طلبان ختم خواهد شد اما طیف تندرو اصلاحات از این مدل تبعیت نخواهد کرد.

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای«بازگشت‌پذیری تحریم‌ها طولانی‌تر از بازگشت‌پذیری برنامه هسته‌ای» و «مصلحت ما در برخورد با معلمان نیست» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· حقوق مرتضوی چقدر بود؟

«اصرار» مرتضوی، «انکار» شاکیان. داستان ناتمام دادگاه‌های مرتضوی کماکان ادامه دارد؛ مرتضوی اصرار بر بی‌گناهی در پرونده‌های مختلف مانند کهریزک و تامین اجتماعی دارد ولی شاکیان وی را نفر اول اتهامات معرفی می‌کند. جدال که فرجام آن در راهروهای دادگاه همچنان ادامه دارد.

گروه سیاسی روزنامه مردم سالاری در همین راستا نوشت: «وکيل سازمان تأمين اجتماعي گفت: سعيد مرتضوي تا آخرين روزي که در تامين اجتماعي بوده، ماهيانه 7 ميليون و 590 هزار تومان حقوق دريافت کرده است. مجتبي نظري در گفت‌وگو با تسنيم در پاسخ به اين که گفته مي‌شود امکان دارد جلسه ديگري در ارتباط با پرونده تامين اجتماعي برگزار شود اظهار کرد: گرچه آقاي مرتضوي اصرار دارد دوباره لايحه بدهد و حتي جلسه ديگري برگزار شود اما قاضي دادگاه، آخرين جلسه را اعلام کرده است. خود قاضي پرونده نيز قبول دارد که اين پرونده بايد در يک يا دو جلسه تمام مي‌شد. وکيل مدافع سازمان تامين اجتماعي در پرونده شکايت از مرتضوي مبني بر اينکه آيا تامين اجتماعي در پاسخ به استعلام دادگاه ميزان حقوق دريافتي مرتضوي را که مدعي است جلوي حقوقش توسط وزير تعاون گرفته شده است، مشخص شده يا خير افزود: آقاي مرتضوي تا آخرين روزي که در تامين اجتماعي بوده، ماهيانه 7 ميليون و 590 هزار تومان حقوق دريافت کرده است. خودش مي‌گويد اين مبلغ علي‌الحساب است. اگر اين مبلغ علي‌الحساب است پس 90 هزار تومان چيست؟

نظري با بيان اينکه، گرفته شدن جلوي حقوق مرتضوي با نامه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي صحت ندارد گفت: مرتضوي تا روز آخر حقوق گرفته و آقاي ربيعي و نوربخش با روي کار آمدن دولت روحاني در وزارت تعاون و تامين اجتماعي مستقر شدند بنابراين نمي‌توانستند جلوي حقوق وي را بگيرند. وکيل تامين اجتماعي در خصوص حاضر نشدن وزير تعاون و مديرعامل تامين اجتماعي در جلسه دادگاه به رغم احضار از سوي قاضي گفت: واقعيت اين است که رئيس دادگاه از اينکه جواب استعلام‌ها را به موقع ندادند يک مقدار مکدر شد و فکر کرد که به وي بي‌توجهي شده است و به همين خاطر دستور احضار داد. هدف دادگاه اين بود که جواب استعلام زودتر داده شد. وکيل مدافع تامين اجتماعي افزود: مدير کل امور مالي تامين اجتماعي در دادگاه حاضر شد و اعلام کرد که حقوق مرتضوي به حساب شخصي وي واريز شده و اينگونه که وي مدعي است حقوقش به حساب دادگستري ريخته مي‌شده نيست. فيش 11 ماه آخر نيز موجود است که بر اساس آن مرتضوي هر ماه حقوق گرفته است. متاسفانه مرتضوي قصد دارد جلسه را عقب بيندازد و پرونده را مشمول مرور زمان کند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌چهار‌شنبه را به تیترهای «عاقبت یک جدایی» و «مشروطه برآمده از آموزه‌های اسلام شیعی یا مدرنیسم غربی؟» اختصاص داد.

· دلواپسی برای جدایی اعتدال از اصلاحات

«هشدارهای» انتخاباتی آغاز شده است؛ ابتدا علی اکبر ناطق‌نوری و سپس محمد رضا عارف از واگرایی در جریان اصلاحات و اعتدال‌طلبان خبر می‌دهند. گویا حامیان دولت ائتلاف با طیف حامی رییس مجلس را در اولویت قرار داده اند. زعمای قوم راهکار برون‌رفت از معضل فعلی را استمرار الگوی انتخابات 92 می‌دانند یعنی برتری اعتدال‌طلبان بر اصلاح‌طلبان.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه ابتکار در تحلیل برون‌رفت از وضعیت واگرایی نوشت: «در شرایط موجود، همراهی اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان به ویژه اگر با حضور برخی چهره‌های معتدل اصولگرا مثل علی لاریجانی و علی مطهری همراه شود، می‌تواند تضمین کننده موفقیت این جریان‌ها در انتخابات مجلس باشد. اما در غیر این صورت دو حالت خارج از تصور نیست؛ در حالت اول اصولگرایان و در میان اصولگرایان نیز گروه‌های تندرو که از انسجام بیشتری برخوردارند حاصل این انسجام در عملکرد نیروهای معدود تندرو بر عملکرد مجلس مشهود است با عدد بیشتری پارلمان را در دست خواهند گرفت و مشکلات دولت برای دو سال آینده در پیچ بهارستان بیشتر خواهد شد. در حالت دوم نیز مجلسی متکثر شکل خواهد گرفت که نیروهای آن برای تقویت خود دست به ائتلاف‌های فراکسیونی می‌زنند.

با این حال تجربه این چنین ائتلاف‌های پس از انتخابات در فراکسیونی مثل فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم نشان می‌دهد که عملکرد آن‌ها موثر نخواهد بود و باز هم نیروهای منسجم‌تر جریان‌های تندرو می‌توانند حتی علی‌رغم در اقلیت قرار گرفتن، بر روند کلی مجلس به ویژه در ارتباط با دولت تاثیر بگذارند. در نهایت به نظر می‌رسد الگوی موفق همراهی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، الگویی است که نه تنها در انتخابات پیش روی مجلس، بلکه در سایر انتخابات پیش رو از جمله مجلس خبرگان رهبری در سال جاری و ریاست جمهوری و شوراها در دو سال آینده موفق باشد و برهم زدن آن کاری عقلانی به حساب نمی‌آید و حتی چه بسا بهتر باشد که این جریان‌ها به تقویت ساختار تشکیلاتی و حزبی خود اقدام کنند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «گروه فشار شیراز در دادگاه» و «از روزگار «تعلیق» تا عصر«توافق»» اختصاص داده است.

· انتخابات مجلس خبرگان؛ نگراني دوم اصولگرايان

اصلاح‌طلبان در انتخابات خبرگان مدل «دو حسن» را برای جذب «جناح راست سنتی و حوزوی» اتخاذ کرده اند؛ مثلث «هاشمی، روحانی،‌ سید حسن خمینی» لیست نهایی اصلاح‌طلبان را برای مجلس پنجم خبرگان مهیا می کنند.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد از نگرانی در اردوگاه اصولگرایان خبر می‌دهد و مدعی است که آنان به انتخابات خبرگان رنگ سیاسی داده‌اند و در همین راستا نوشت: «در اين ميان هر چند بيشتر قيام و قعودشان مرتبط با انتخابات پارلمان است اما از اهميت انتخابات خبرگان هم غافل نيستند. حرف‌هايشان درباره انتخابات خبرگان رنگ و بوي هشدارهاي انتخابات مجلس را دارد. اگر يكي از چهره‌هاي ارشدشان به ديگر همكيشان سياسي خود هشدار مي‌دهد بايد با هم ائتلاف كنيم تا مجلس ششم تكرار نشود، كارگردان‌شان هم هشدار مي‌دهد كه برخي براي انتخابات مجلس خبرگان خواب‌هاي آشفته‌اي ديده‌اند. چند روز بعد هم فردي ديگر گفت جناح اصلاح‌طلب براي تصرف خبرگان برنامه دارد. آخر سر هم يكي ديگر از اعضاي اين جناح آمد و اعلام كرد: «براي مجلس خبرگان آينده نقشه‌هاي خطرناك زيادي دارند از اين‌رو بايد هوشيار باشيم.»‌ اين هوشياري هم چيزي نيست جز نگراني از تلاش هاشمي‌رفسنجاني و فقهاي اصلاح‌طلب براي حضور در مجلس خبرگان.

اين نگراني‌ها در حالي است كه مجلس خبرگان رهبري برخلاف مجلس شوراي اسلامي و رياست‌جمهوري، مجلس فقهاست؛ فقهايي كه بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسي مسووليت تعيين و نظارت بر ولي فقيه را دارد. اصولگرايان اما با نگاهي جناحي به مجلس فقها مي‌نگرند و براي آن نقشه مي‌كشند و درباره‌اش هشدار مي‌دهند، گويي مجلس خبرگان، مجلس خبرگان اصولگرايان است.

مجموعه نگراني‌ها و هشدارهاي راستگرايان سياسي ايران درباره تلاش يك جناح ديگر براي حضور در مجلس خبرگان بيش از آنكه با نگاهي ملي باشد نگاهي جناحي را زير پوست خود دارد. اصولگرايان انتخابات مجلس خبرگان را سياسي كرده‌اند. نه تنها انتخابات را كه انتخابات هيات رييسه آن را. اصولگرايان بي‌توجه به تبعات صف‌كشي سياسي به مجلس غيرسياسي خبرگان گامي معكوس را برداشته‌اند. همين كنش راست‌كيشان سياسي است كه باعث شده تا بلوك‌بندي جناحي به مجلس خبرگان سرايت كند و گويا قرار است موافقان و مخالفان دولت علاوه بر مجلس در اين ميدان نيز مقابل هم قرار بگيرند. همين رويكرد درصدد دو قطبي‌سازي انتخابات خبرگان است تا بگويد يك سوي آن روحاني، هاشمي‌رفسنجاني و سيد حسن خميني قرار دارد و سوي ديگرش آيات مصباح‌يزدي، احمد جنتي و محمد يزدي. هر چه هست به دلايلي انتخابات اين دوره مجلس خبرگان از اهميت بالايي برخوردار است.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«امضای مرتضوی پای سند زنجانی» و«افشارگر نارمک‌نشین» اختصاص داد.

· امضای مرتضوی پای سند زنجانی

« ارتباطم با بابک زنجانی دروغ است» ترجیع‌بند کلام سعید مرتضوی در چندسال اخیر است گرچه مخالفان وی آن را کتمان واقعیت می‌دانند.

گروه سیاسی روزنامه شرق معتقد است که امضای مرتضوی پای سند زنجانی بوده است و در همین راستا نوشت: «از مرتضوی انکار و از نمایندگان اصرار. دادستان سابق تهران درباره ارتباطش با زنجانی گفته: «این مسئله را تأیید نمی‌کنم٬ ارتباطم با بابک زنجانی دروغ و افتراست». بااین‌حال نمایندگان نه‌تنها آن را افترا نمی‌دانند بلکه به‌درستی به امضای رسمی قراردادهای فی‌مابین مرتضوی و زنجانی اشاره دارند و به شوخی می‌گویند: «شاید آقای مرتضوی آلزایمر زودهنگام گرفته». حسین دهدشتی، کیف چرمی به‌دست به سمت کازیه‌اش می‌رود. نماینده آبادان است و سال‌هاست در کنار مسائل حوزه انتخابیه، درگیر پرونده بابک زنجانی است. درباره روابط تجاری و اقتصادی زنجانی و مرتضوی به اسناد مندرج در ویژه‌نامه «خورشید» اشاره دارد؛ همان ویژه‌نامه آبی‌رنگی که اسناد متعددی از دوره مدیریت سعید مرتضوی را در قالب سند در اختیار همگان قرار داد و به گفته برخی نمایندگان، «سوتی بزرگ مرتضوی‌بود».

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «نشست سران اصلاحات با هاشمی» و «فرمانداران غیر همسو برکنار می‌شوند» اختصاص داد.

· روحانی فاقد گفتمان مجزا است

علی شکوری‌راد از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان تندرو مجلس ششم معتقد است که روحانی باید مدیران خود را تغییر بدهد زیرا زیر فشار مجلسی‌ها از مدیران درجه چندم استفاده کرده است. این فعال اصلاح‌طلب پیرامون تیم رسانه‌ای روحانی اظهار داشت: «به نظر من تیم رسانه‌ای دولت كاملا معمولی است و كارآیی خاصی ندارد. تیم رسانه‌ای دولت در حد امور جاری كشور مسائل را دنبال می‌كند و خلاقیت و تحرك خاصی از خود نشان نمی‌دهد كه این مساله به نوعی یك نقطه ضعف برای دولت به‌شمار می‌رود. با این وجود شخص آقای روحانی به نوعی دارای خلاقیت‌های رسانه‌ای است كه تا حدودی ضعف تیم رسانه‌ای دولت را پوشش داده است.»

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که دولت اصلاحات دارای یك گفتمان خاص بود كه به مرور زمان دارای پشتوانه اجتماعی قوی شد. با این حال دولت آقای روحانی هنوز موفق نشده یك گفتمان فراگیر و جاری را تولید كند. به نظر شما آیا آقای روحانی در گفتمان‌سازی موفق عمل كرده است؛ اظهار داشت: «آقای روحانی فاقد یگ گفتمان مخصوص به خود است. اگر بخواهیم اعتدال را نوعی گفتمان معرفی كنیم باید این گفتمان را به آقای هاشمی نسبت بدهیم. با این وجود آقای روحانی دارای یك روش است كه این روش را می‌توان اعتدالی نامید. آقای روحانی تلاش می‌كند مدیران خود را از هر دو جریان سیاسی انتخاب كند تا برچسب جناحی و جریانی به دولتش نخورد. روش اعتدالی در مقطع زمانی كنونی روش مناسبی است و سبب كارآیی بیشتری برای دولت شده است. آقای روحانی باید این نكته را در نظر داشته باشد كه بخش عمده مناسبات قدرت خارج از حیطه نفوذ دولت است و دولت تنها بخش اندكی از قدرت را در اختیار دارد. آقای روحانی اگر بخواهد در آینده موفق‌تر باشد باید تشخص بیشتری از نظر برنامه‌ریزی و گفتمانی از خود بروز بدهد و به بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب خود و ارتباط با آنها توجه بیشتری نشان بدهد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «چرخش نگاه اعراب به توافق هسته‌ای» و «روزهای رونق دیپلماسی تهران» اختصاص داد.

· واکنش دختر «کری» به خبر پسر ظریف

روزنامه دولتی ایران در ستون«دیگه چه‌خبر؟!» صفحه سیاسی نوشت: «دختر جان کری وزیر خارجه امریکا، برخی گزارش‌ها در رسانه‌های این کشور مبنی بر حضور فرزند محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مراسم عروسی اش را تکذیب کرد. به گزارش «مشرق»، «ونسا کری» در صفحه خود در شبکه اجتماعی «توییتر» نوشت: «زمانی که ما ازدواج کردیم، هیچ میهمانی برگزار نشد و پسر ظریف هم حضور نداشت». یکشنبه گذشته نیز یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادعای یک سایت امریکایی در مورد حضور فرزند وزیر خارجه ایران در مراسم ازدواج فرزند وزیر خارجه امریکا را «خبر‌سازی محض» دانست. گفتنی است همسر «ونسا کری»، بهروز (برایان) والا ناهید یک ایرانی- امریکایی است که از دانشگاه «هاروارد» فارغ التحصیل شده و در سال ۲۰۰۹ با دختر «جان کری» ازدواج کرده است.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس