زنجیره‌ای‌ها به انعکاس سخنان اسحاق جهانگیری پرداختند و سنت «بگم بگم‌ها» به معاون اول دولت یازدهم رسیده است؛ گویا تنها میراث دولت قبلی است که دولت یازدهم با آغوشی باز از آن استقبال کرده است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز خبری بر حضور مجدد هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری پس از ناکامی‌های پیاپی در انتخابات‌ها آغاز کردند.

از سوی دیگر این روزنامه‌ها به انعکاس سخنان اسحاق جهانگیری پرداختند و سنت «بگم بگم‌ها» به معاون اول دولت یازدهم رسیده است؛ گویا تنها میراث دولت قبلی است که دولت یازدهم با آغوشی باز از آن استقبال کرده است.

روزنامه مردم‌سالاری

هاشمی و داستان سریالی شکست در انتخابات/ چنگ زدن اسحاق دولت به میراث بگم‌بگم احمدی‌نژادارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «درخواست همکاری با ایران از سوی شورای همکاری خلیج فارس» و «شایعه تغییرات گسترده در بغداد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

روزهای سخت منتقدان هسته‌ای

«توقیف» و «تذکر». روزهای سخت منقدان به توافق هسته‌ای فرا رسیده است. ناظران سیاسی چنین رفتارهای را آستانه پایین تحمل توصیف می‌کنند.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس واکنش رسایی به توقیف هفته‌نامه نه دی پرداخت و نوشت: «حمید رسایی نماینده مردم تهران در واکنش به توقیف هفته‌نامه 9 دی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: شنیدن خبر توقیف هفته‌نامه 9 دی در دولت آقای روحانی، خبر عجیبی نیست، این دولت نشان داده که بسیار کم تحمل‌تر از تراز یک دولت مدعی انتقادپذیری است. وی افزود: 9 دی پیش از این یک بار در دولت دهم وقتی انتقادات صریح و محکمی از مشایی و برخی رفتارهای احمدی‌نژاد نسبت به چند نفر از حلقه اطراف وی کرده بود، توقیف شد. آن روز معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد کسی بود که این روزها با حکم علی جنتی، رئیس روابط عمومی و شورای اطلاع رسانی وزارت ارشاد دولت یازدهم شده است که بعدها مطلع شدیم وی با تلفن رحیم مشایی، سازوکار توقیف 9 دی را فراهم کرده بود. عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه ترکیب اصلی هیات نظارت بر مطبوعات همواره در اختیار دولت و چند تن از ارادتمندان آقای لاریجانی است تأکید کرد: آن روز دو جریان مقابل هم مانند دو لبه قیچی برای بریدن 9 دی توافق کردند و امروز آن دو جریان دست در دست هم هستند. بنابراین توقیف سه باره عجیب نیست. خصوصاً که هر دو جریان (دولت و علی لاریجانی) در توافق هسته‌ای باهم یک نظر دارند. رسایی با بیان اینکه هفته نامه 9 دی سومین بار است که در دولت یازدهم توقیف می‌شود، تصریح کرد: هر سه بار، دلیل اصلی توقیف روشنگری صریح، مستند و مستدل این هفته‌نامه درباره توافقات هسته‌ای بوده است.»

روزنامه ابتکار

هاشمی و داستان سریالی شکست در انتخابات/ چنگ زدن اسحاق دولت به میراث بگم‌بگم احمدی‌نژادروزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «افشاگری معاون اول» و «آیت‌الله آمد» اختصاص داد.

بگم بگم‌های معاون اول

سنت «بگم بگم» ها به معاون اول دولت یازدهم رسیده است؛ گویا تنها میراث دولت قبلی است که دولت یازدهم با آغوشی باز از آن استقبال کرده است. اسحاق جهانگیری هم‌حزبی کرباسچی، شهردار سابق تهران، اظهار داشت: «تا این لحظه چیزی نگفته‌ایم و در این سینه حرف‌های زیادی برای گفتن است که به وقتش می‌گویم.»

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا به انعکاس سخنان معاون اول پرداخت و نوشت: «بنده لحظه‌ای در این راه تردید ندارم و معتقدم باید هزینه مبارزه را با فساد را پرداخت کرد و می‌دانم که این راه دشواری است و راهی نیست که ساده باشد و فکر کنیم که با 4 تا شعار دادن بتوانیم آن را حل کنیم. اگر شعار دهیم مثل گذشته می‌شود و شعار می‌دهیم و کسانی می‌دانند که این‌ها آدم‌های این کاره نیستند و شعارهای ما را تکرار می‌کنند و فسادهایشان را نیز انجام می‌دهند. ما باید برای مبارزه با فساد با برنامه و دقت حرکت کنیم. فسادهای بزرگ به دلیل اینکه منابع کشور را برباد داده است مورد توجه قرار دارد و عده‌ای نیز که بانی این کار بوده‌اند، همچنان نشسته‌اند و مدعی هستند. وی افزود: طرف امضا کرده که 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول نفت کشور در اختیار آقایی قرار بگیرد اما به جای اینکه شرمنده ملت باشد و از ملت عذرخواهی کند و بگوید که اشتباه کرده‌ام، البته نمی‌گوییم که سوءنیت داشته است، تازه طلبکار هم است و جوری حرف می‌زند که انگار دیگران بدهکار هستند که این شرایط ایجاد شده است. گفته می‌شود دو میلیارد و 700 میلیون دلار در تاریخ بی‌سابقه است که واقعاً بی‌سابقه است.

بنده در جایی گفته‌ام که اگر کسی را پیدا کردید که دو میلیارد و 700 میلیون و یک دلار برده باشد بگویید که من از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم از او دزد بزرگ‌تری نیز بوده است. در دنیا می‌گویند که با 10 میلیون دلار فیفا به هم ریخته و پول جابه‌جا شده است که ضمانتنامه پولی نیست و پول است که دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول جابه‌جا شده است به این آقا می‌گویند که ما نمی‌توانیم این پول را توزیع کنیم و شما آن را توزیع کن، بخشی از آن نیز پول نفت بوده و به مردم تعلق دارد. مگر می‌شود این مبلغ را با چمدان جابه‌جا کرد. ما که در این تحریم‌ها بوده‌ایم و می‌دانیم که چقدر سخت است. معاون اول رئیس‌جمهوری در همین زمینه تصریح کرد: من از همین‌جا می‌گویم نه در این دولت بلکه در دوران گذشته تصمیماتی گرفته شده و عده‌ای سودجو دست به کارهایی بزنند و برخی از پول‌های کشور دستشان است. البته تا این لحظه چیزی نگفته‌ایم و در این سینه حرف‌های زیادی برای گفتن است که به وقتش می‌گویم.»

روزنامه اعتماد

هاشمی و داستان سریالی شکست در انتخابات/ چنگ زدن اسحاق دولت به میراث بگم‌بگم احمدی‌نژادروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «بازگشت رقبای 92» و «آیت‌الله می‌آید» اختصاص داده است.

خروج رسمی آیت‌الله یزدی از ائتلاف جامعتین

«محور وحدت انتخاباتی اصولگرایان از بین رفت» گزاره همیشگی روزنامه اعتماد برای القای ناکامی پروژه همگرایی در بدنه اصولگرایان است و این بار آیت‌الله یزدی قربانی رویه سیاسی این روزنامه شده است.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت: «راه پر پیچ و خم اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد انتخاباتی هنوز ادامه دارد و آن‌ها هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده‌اند. اصولگرایان پس از آنکه توانستند جبهه پایداری را راضی به داوری جامعتین کنند و آیت‌الله مصباح را نیز زیر پرچم جامعه روحانیت و جامعه مدرسین ببرند، با یک اتفاق تلخ مواجه شدند. اختلاف میان علما موضوعی بود که مهره‌های عملیاتی اصولگرا اعم از باهنر، دبیرکل جبهه پیروان و حبیبی، دبیرکل موتلفه به آن ورود نکردند اما در نهایت رایزنی‌ها به نتیجه مطلوب نرسید و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد در انتخابات مجلس ورودی نخواهد داشت و تنها به مساله خبرگان رهبری می‌پردازد.

این اتفاق از آن رو برای اصولگرایان سنتی تلخ بود که تازه موفق شده بودند تک‌روی احتمالی آیت‌الله مصباح را در جریان جامعتین حل و فصل کنند. اما با وضعیتی مواجه شدند که یک رکن وحدت جامعتین از انتخابات کنار کشید. این نکته از آن رو حائز اهمیت بود که آیت‌الله مصباح به عنوان یکی از اعضای جامعه مدرسین قبول کرده بود در همان جایگاه نقش آفرینی کند، حالا با کنار رفتن جامعه مدرسین اعضای این نهاد روحانی از جمله آیت‌الله مصباح می‌توانند با هویت فردی خود وارد انتخابات شوند. حالا جبهه پایداری در حالی وارد مذاکرات وحدت با سایر گروه‌های اصولگرا می‌شود که دیگر قیدی مانند پیروی بی‌چون و چرا از جامعتین را پیش روی خود نمی‌بیند و می‌تواند با ارائه نقطه نظرات آیت‌الله مصباح اهداف انتخاباتی او را دنبال کند. روز گذشته دبیرکل جبهه پایداری درباره آخرین برنامه‌های تشکل متبوعش و دیدارهای سه‌جانبه با ایثارگران و موتلفه اظهار داشت: بین این سه تشکل، نشست‌ها برقرار است و به توافقات و نتایج خوبی رسیده‌ایم. آقاتهرانی درباره برگزاری همایش جبهه پایداری که قرار بود پس از ماه رمضان برگزار شود با تاکید براینکه ما حتماً همایش خواهیم داشت از برگزاری همایش جبهه پایداری تا اواخر مردادماه خبر داد. دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه اصل برگزاری همایش پذیرفته شده اما ما هنوز زمان دقیق آن را مشخص نکرده‌ایم، دیدار اعضای این جبهه با علما را یادآور شد و گفت: ما اخیراً با توجه به عمل چشم آیت‌الله مصباح عیادتی از ایشان داشتیم.»

روزنامه شرق

هاشمی و داستان سریالی شکست در انتخابات/ چنگ زدن اسحاق دولت به میراث بگم‌بگم احمدی‌نژادروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «واریز پول نفت به حساب جعلی» و «زندانی در تبعید» اختصاص داد.

رمزگشایی از «کدهای» یاران روحانی

«کدهای» برای روز دادگاه. یاران روحانی از هم‌اکنون مدارک خود را با «کد» به احمدی‌نژاد نشان می‌دهند تا وی را برای اعلام رأی دادگاه آماده کنند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق نوشت: «صبح دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری، «کد» داد؛ عصرش دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از «کد» او رمزگشایی کرد. صبح «اسحاق جهانگیری» نامی از کسی نبرد و فقط بانیان فساد دومیلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری را هدف گرفت: «عده‌ای از بانیان فساد، به جای شرمندگی و عذرخواهی از مردم، طلبکارند». عصر «کاظم پالیزدار» توضیحات او را تکمیل کرد: «چهار نفر از اعضای هیأت دولت دهم در نامه‌ای بدون شماره و سند زمینه واریز میلیاردها دلار را به حساب بابک زنجانی فراهم کردند». این اظهارات شاید آغاز استقبال «جهانگیری» از شکایت «محمود احمدی‌نژاد» باشد؛ شکایتی به دلیل آنچه «افترا و نشر اکاذیب» در مورد دولت‌های نهم و دهم خوانده شده است. هفته پیش بود که وکیل «احمدی‌نژاد» اعلام کرد از معاون اول «روحانی» شکایت به قوه قضائیه برده است. دفتر جهانگیری و همچنین سخنگوی دولت از این اقدام استقبال کردند. شاید «وقت» گفتن حرف‌هایی که «جهانگیری» در سینه دارد، در دادگاهی باشد که «احمدی‌نژاد» می‌خواهد او را به آنجا بکشاند.»

روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «خواهم آمد؛ نگران نباشید» و «حرف‌های زیادی دارم که به وقتش می‌گویم» اختصاص داد.

انتخابات و باز هم هاشمی رفسنجانی

«هیچگاه به دنبال کرسی‌های ریاست نبوده است» ترجیع بند همیشگی روزنامه آرمان‌امروز برای توضیح چرایی حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات‌ها است.

روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی در تحلیل حضور وی در انتخابات مجلس خبرگان نوشت: «آیت‌ا... هاشمی طبق قانون شرایط سنی حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارد اما مجلس دیگری هست که آیت‌ا... هاشمی از ابتدا در آن عضویت داشته است و سال‌ها بر مسند ریاست آن تکیه زده بود و آن هم انتخابات مجلس خبرگان است. او هیچگاه به دنبال کرسی‌های ریاست نبوده است و آن هنگام که احساس کرد جوسازی گروهی ممکن است به اهداف مجلس خبرگان خدشه وارد کند با از خودگذشتگی از ریاست این مجلس کنار رفت و آن را به شخصیت دیگری سپرد. اکنون او تکلیف می‌داند که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند و در این راستا به «آرمان» تاکید کرد: «مجلس خبرگان مجلس مجتهدان و بزرگان است. اعضای این مجلس هیچ‌گاه در تصمیمات خود نباید مواضع سیاسی را دخالت دهند چون مجلس خبرگان نسبتی با سیاسی‌کاری ندارد. آن‌هایی که تصور می‌کنند می‌توانند اهداف سیاسی خود را در این مجلس دنبال کنند راه اشتباه می‌روند و پشیمان خواهند شد. نباید با نگاه سیاسی وارد این مجلس شد و مواضع سیاسی در آن داشت.» عضو مجلس خبرگان توصیه‌ای هم داشت: «شخصیت‌هایی که خود را شایسته حضور در این مجلس می‌دانند نباید تردیدی به خود راه دهند و حتماً باید ثبت‌نام کنند. اگر شخصیت‌های کارآمد به مجلس خبرگان ورود پیدا کنند، می‌توانند این مجلس که یادگار ارزنده و راهگشای امام خمینی (ره) است را کارآمدتر از قبل کنند.» وی ظاهراً دغدغه مهمی دارد که باردیگر به «آرمان» تاکید کرد: «مجلس خبرگان سیاسی نیست و نباید از انتخابات آن بهره‌برداری سیاسی کرد.» آیت‌ا... هاشمی در این گفت‌وگو به موضوعی هم درباره ویژگی‌های اعضای مجلس خبرگان اشاره کرد و ادامه داد: «بارها از قبل هم گفته‌ام که تفکرات اعتدالی باید وارد مجلس خبرگان شوند. خود من هم از ابتدا بر اعتدال تاکید داشتم و معتقد بودم تفکرات افراطی نباید به این مجلس راه پیدا کنند.

روزنامه ایران

هاشمی و داستان سریالی شکست در انتخابات/ چنگ زدن اسحاق دولت به میراث بگم‌بگم احمدی‌نژادروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «11 مهر ماه بابک زنجانی در دادگاه» و «از تولد تا توافق» اختصاص داد.

اعتدالی‌ها به روایت روزنامه دولت

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به آرایش سیاسی جریان‌های فعال سیاسی کشور برای انتخابات مجلس پرداخته است. گروه سیاسی روزنامه ایران برای انتخابات مجلس از حضور جدی ضلع سوم که حامی گفتمان رییس دولت یازدهم است؛ خبر می‌دهد و لیست این جناح را «فهرست‌های انتخاباتی مشترک» توصیف می‌کند.

گروه سیاسی روزنامه ایران در همین راستا به چگونگی سیاست‌ورزی ضلع سوم رقابت پرداخت و نوشت: «برخی ناظران با اشاره به حرکات افراطی‌های مجلس نهم، منتظر میدان‌داری بزرگان سیاست در انتخابات پیش رو هستند و امیدوارند فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن نامزدها، نمایندگانی وارد مجلس شوند که هیچ نسبتی با تندروی و تندروها نداشته باشند. برپایه همین پیشفرض بود که شماری از اصلاح‌طلبان ایده «ائتلاف» اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و طیف‌های معتدل اصولگرا را مطرح کردند. ایده‌ای که براساس آن در بستن «فهرست‌های انتخاباتی مشترک» اولویت با اعتدالگرایی نامزدهاست و اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن آنان در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. هر چند طرح این موضوع از سوی شماری از اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف، غلامحسین کرباسچی و رسول منتجب‌نیا بازتاب‌ها و موافقان و مخالفان زیادی یافت، اما هفت ماه مانده به انتخابات فرجام این ایده هنوز روشن نیست و شاید بر همین اساس بود که علی اکبر ناطق نوری در سخنرانی چند روز قبل خود از این که اعتدالگرایان کند و به قول او «سلانه سلانه» حرکت می‌کنند انتقاد کرد و با یادآوری حرکت «منسجم» افراطی‌ها، از همسویان خود خواست به حرکات خود شتاب بیشتری بدهند. به گفته ناطق نوری زمانی که او مسئولیت داشت یک سال و نیم مانده به انتخابات اجاق انتخابات روشن و 6 ماه مانده به انتخابات نیز کاندیداها اعلام می‌شد؛ اما حالا قریب 6 ماه مانده به انتخابات نه وضعیت «وحدت اصولگرایان»، نه «همگرایی اصلاح‌طلبان» و متعاقب آن «ائتلاف میانه‌روها» روشن نیست و به گفته ناطق نوری تنها «جریان‌های تندرو و افراطی با برنامه‌ریزی منسجم‌تری می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ناشناس ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    هاشمی مرد همیشه بازنده انتخابات هاست .
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    عجب تیتری :)
  • parsa ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دقیقا مشخصه که سرکوب و توقیف و تذکر بدلیل نداشتن جواب قانع کننده صورت میگیرد.اگه توافق به نفع ایران است .چرا باید بخاطر انتقاد روزنامه ای توقیف شود.اگه حسابتان پاک هست از انتقاد چه باک هست.
  • parsa ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دقیقا مشخصه که سرکوب و توقیف و تذکر بدلیل نداشتن جواب قانع کننده صورت میگیرد.اگه توافق به نفع ایران است .چرا باید بخاطر انتقاد روزنامه ای توقیف شود.اگه حسابتان پاک هست از انتقاد چه باک هست.
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    این بار هاشمی برای آخرین بار شکستش را تجربه خواهد کرد و در برگ زرین تاریخ نگاشته خواهد شد این نوشته را به خاطر بسپارید
  • سید ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    البته آقای هاشمی مرد همیشه بازنده بود تاوقتی‌که احمدی‌نژاد با اشتباه‌کاری‌هایش باعث شد جامعه ازنظر اقتصادی-اجتماعی-سیاسی به عقب بازگردد و به مردی بازگردد که در انتخابات گوناگون بارها از او گذشته بود... اگر بگوییم احمدی‌نژاد جریاناتی را که به‌صورت طبیعی مرده بودند باززنده کرد بی‌جا نگفته‌ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس