زنجیره‌ای‌های اصلاحات، روز دوشنبه را با تمرکز سخنان رییس‌جمهور مبنی بر ناراحتی کاسبان تحریم آغاز کردند، از سوی دیگر، این روزنامه‌ها با دستاویز قرار دادن خبر حذف شده خبرگزاری صدا وسیما، بار دیگر نوک پیکان انتقادات خود را روانه رسانه ملی کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

زنجیره‌ای‌های اصلاحات، روز دوشنبه را با تمرکز سخنان رییس‌جمهور مبنی بر ناراحتی کاسبان تحریم آغاز کردند، از سوی دیگر، این روزنامه‌ها با دستاویز قرار دادن خبر حذف شده خبرگزاری صدا وسیما، بار دیگر نوک پیکان انتقادات خود را روانه رسانه ملی کردند.

روزنامه مردم‌سالاری

گردهمایی یاران احمدی‌نژاد در اوین/ماجرای حضور پسر ظریف در مهمانی عروسی/ عبور اسحاق دولت از خطوط قرمزارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «هشدار ایران به آژانس درباره توافق محرمانه» و «اموال بابک زنجانی ثروت بزرگ ملی است و باید به کشور باز گردد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تردید در تحقیق و تفحص بنیاد شهید

«تردید» یا «فشار»؛ برخی از نمایندگان مدعی هستند که فشارهای برای جلوگیری از تحقیق و تفحص از بنیاد شهید صورت می‌گیرد، هرچند برخی مدعی‌اند که تردید در ادامه فرآیند تحقیق و تفحص به دلیل نوبت مدارک مدنظر صورت گرفته است.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در همین راستا نوشت: «یک نماینده مجلس از اعمال برخی فشارها در روند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد. امیر خجسته در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد روند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: برای بررسی نتیجه تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید چندین نوبت در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، جلساتی تشکیل شده که در این جلسات از زریبافان رییس اسبق این بنیاد دعوت به‌عمل آمده و توضیحاتی را در این‌باره ارائه کرده است. وی با انتقاد از برخی فشارهای جانبی بر تحقیق‌وتفحص‌کنندگان از بنیاد شهید و امور ایثارگران، ادامه داد: به نظرم یا مجلس نباید در تحقیق‌وتفحص‌ها ورود کند یا این‌که اگر به برخی موارد ورود می‌کند، بتواند از تحقیق‌وتفحص‌کنندگان حمایت کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی‌یادآور شد: در آینده نزدیک مسایلی را از تحقیق و تفحص یاد شده و فشارهای زیادی که بر نمایندگان ملت در این‌باره اعمال شد، برای افکار عمومی‌و رسانه‌ها بازگو خواهم کرد که اعلام این موارد در شرایط فعلی شاید به صلاح نباشد.»

روزنامه ابتکار

گردهمایی یاران احمدی‌نژاد در اوین/ماجرای حضور پسر ظریف در مهمانی عروسی/ عبور اسحاق دولت از خطوط قرمزروزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «غیراخلاقی، غیرحرفه‌ای مغایر با امنیت ملی» و «گنج بابک کجاست؟» اختصاص داد.

· گنج بابک؟

بابک زنجانی همچنان خود را بی‌گناه می‌داند اما مسئولین او را متهم اصلی که سکوت را ترجیح داده است؛ معرفی می‌کنند و تلاش‌ها برای انتقال اموال وی به داخل کشور آغاز شده است.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت: «با این همه به نظر می‌رسد پرونده‌ای که به گفته وکیل بابک زنجانی حدود ۲۰۰ هزار صفحه قطر دارد، حتی مسئولان را هم خسته کرده است. گفته‌ها در مورد این پرونده تکراری است و گویا دولتی‌ها هم منتظر سرنوشت ماجرا در قوه قضاییه هستند. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در حاشیه آیین معارفه معاونان سازمان تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران در این باره گفته است: از قبل نیز گفته‌ایم که دارایی وی در ایران، کفاف نمی‌دهد. وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از دارایی‌ها وی در خارج از کشور است که باید بیشتر همکاری می‌کرد و نکرده است، از همه در این راستا کمک خواستیم و باید بگویم که اموال بابک زنجانی ثروت بزرگ ملی است که باید به کشور بازگردد. بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی، در میان سخنانش درباره پول‌های بلوکه شده ایران بر اثر تحریم‌ها در کشورهای دیگر، سخن را به بابک زنجانی کشاند و گفت: پول‌های بلوکه شده ما در خارج به حساب شرکت دولتی اماراتی است نه یک شخص خاص و باید بگویم وضعیت این پول‌ها با پول‌هایی که نزد بابک زنجانی بوده متفاوت است. ما حاضر بودیم بابک زنجانی بگوید که اصلاً این پول‌ها در فلان جاست اما اصلاً معلوم نیست که آن پول‌ها کجاست. وی ادامه داد: برخی برای راه‌اندازی جنگ روانی اقدام به ساخت اسامی مختلفی همچون «میم خ» و «میم ر» می‌کنند و دلیل این است که قبح عملیاتی که در ارتباط با بابک زنجانی انجام شده بشکنند.»

روزنامه اعتماد

گردهمایی یاران احمدی‌نژاد در اوین/ماجرای حضور پسر ظریف در مهمانی عروسی/ عبور اسحاق دولت از خطوط قرمزروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «درست‌گویی در برابر درشت‌گویی» اختصاص داده است.

· هفته آینده بقایی هم آزاد خواهد شد

«بازداشت»؛ «زندان»؛ «تکذیب» روایت این روزهای یاران احمدی‌نژاد است؛ گروه سیاسی روزنامه اعتماد مدعی است که «بازی» جدید سیاسی آنان است و همچنین به نقل از یکی از نزدیکان احمدی نژاد نوشت: «نه‌تنها آقای مشایی و ملک‌زاده بازداشت نشده‌اند بلکه در هفته آینده بقایی هم آزاد خواهد شد».

گروه سیاسی روزنامه اعتماد در تحلیل «بازی» جدید سیاسی احمدی‌نژاد در افکار عمومی نوشت: «تمام هشت سالی که او رییس دولت بود، نشان داد که علاقه و تبحر خاصی در بازی‌های رسانه‌ای دارد و این روزها به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد و یارانش بازی جدیدی را طراحی و اجرا می‌کنند. بازی‌ای که زمین اصلی‌اش رسانه‌ها هستند. احمدی‌نژادی‌ها می‌خواهند به هر قیمتی شده در فضای خبری این روزهای ایرانیان باقی بمانند حتی به قیمت اینکه خبر بازداشتشان یا شایعه زندان رفتنشان دهان به دهان در محافل و فضای رسانه‌ای بچرخد در حالی که به راحتی می‌توانستند در تماس خبرنگاران خبر بازداشتشان را تکذیب کنند اما آن‌ها خودشان هستند که با چنین رفتارها و پاسخ‌هایی به شایعات این روزها دامن می‌زنند. واقعیت این است که فضای رسانه‌ای این روزها بسیار گسترده شده است و دیگر محدود به روزنامه و خبرگزاری‌ها نیست و خبرها در کسری از ثانیه از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و مانند بمبی صدا می‌کند و برای چنین بازی‌هایی فضای ایده‌آلی را فراهم می‌سازد و در پایان فقط یک سؤال است که فکرم را مشغول خود ساخته است اینکه احمدی‌نژاد و یارانش در این بازی‌ها به دنبال چه هستند؟»

روزنامه شرق

گردهمایی یاران احمدی‌نژاد در اوین/ماجرای حضور پسر ظریف در مهمانی عروسی/ عبور اسحاق دولت از خطوط قرمزروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «کاسبان تحریم در چین و تهران» و «احمدی‌نژاد در مجلس 80 حامی دارد» اختصاص داد.

· اعتراض عراقچی

«مغایر با منافع و امنیت ملی» واکنش عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای به خبر خروجی خبرگزاری صداوسیما است. خبرگزاری صداوسیما در اصلاحیه خبر حذف شده‌اش نوشته که «این مطلب که تلفیقی از اطلاعات درست و نادرست است، قابل استناد نیست»

گروه سیاسی روزنامه شرق در انعکاس توضیح صداو سیما نوشت: «شب گذشته خبرگزاری صداوسیما در توضیحی در این‌باره نوشت: «انتشار مطلب یادشده ناشی از خطای ناخواسته مسئول مربوطه در ارسال خبر اولیه و خام بر روی خروجی خبرگزاری صداوسیما بوده است.... اگرچه وقوع خطاهای این‌چنینی در رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری‌ها که به‌طور دائم درحال ارسال اخبار هستند محتمل و مسبوق‌به‌سابقه است و روش جبران نیز عرفاً، حذف فوری خبر و صدور اصلاحیه درخصوص غیرقابل استنادبودن آن می‌باشد و خبرگزاری صداوسیما نیز همین عرف را اعمال کرده است، با وجود این تأیید می‌کند این خطا برای رسانه ملی بزرگ‌تر و مسئولیت رسانه برای جلوگیری از تکرار آن بیشتر است چراکه به‌دلیل گستردگی و فراگیری پوشش و اعتبار اخبار صداوسیما و اعتماد افکار عمومی به رسانه ملی، حجم مسئولیت آن در مقایسه با سایرین بسیار بالاتر و بیشتر است. در پایان ضمن ابراز تأسف از بروز این خطا، مجدداً یادآور می‌شود خبر یادشده به‌دلیل آنکه ویرایش نهایی نشده، تلفیقی از مطالب درست و نادرست بوده و غیرقابل استناد می‌باشد و بدیهی است محتوای آن مورد تأیید رسانه ملی نیست»

روزنامه آرمان‌امروز

گردهمایی یاران احمدی‌نژاد در اوین/ماجرای حضور پسر ظریف در مهمانی عروسی/ عبور اسحاق دولت از خطوط قرمزروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «کاسبان تحریم عصبانی‌اند» و «بابک‌سازی برای بابک‌اصلی» اختصاص داد.

· عبور جهانگیری از چراغ قرمز

«خار چشم اختلاس‌گران است.» لقب جدید اسحاق جهانگیری از هم‌حزبی‌های غلامحسین کرباسچی است. روزنامه آرمان‌امروز مدعی است فشارهای به معاون اول دولت یازدهم صورت می‌گیرد به این دلیل که «افشاگری‌های او و تلاشش برای احقاق حقوق ملت در کنار سایر نهادهای ذی‌ربط و مسئول است»

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز؛ رفتارهای معاون اول دولت را تعبیر به عبور از چراغ قرمز قبلی‌ها کرد و در همین راستا نوشت: «روز شنبه بود که کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس به آرمان گفت: «معاون اول رئیس جمهور خار چشم اختلاسگران است.»

جهانگیری اعلام کرده؛ «مبلغ اختلاس بابک زنجانی به اندازه چند ماه بودجه کشور است. این بودجه باید به خزانه کشور باز گردد و امیدوار هستیم این اتفاق هر چه زود تر بیفتد.»

معاون اول رئیس‌جمهور مانند معاون اول دولت‌های قبل از دولت نهم فردی شناخته شده در عرصه کشور است و مسئولیت‌های زیادی را در سال‌های پس از انقلاب عهده‌دار بوده که کارنامه پرافتخار و بدون تخلفی نیز از خود به جای گذاشته است. دلسوزی او سبب شده که اکنون در برابر تخلفات گذشته نتواند آرام باشد و خود را با این جمله که «این نیز می‌گذرد» راضی نگه دارد. او شعارش را «این نیز باید رسیدگی شود» قرار داده و از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق ملت فروگذار نمی‌کند. حتی در این مسیر رئیس دولت‌های نهم و دهم می‌خواهد از او شکایت می‌کند و او که این شکایت را فرصتی مغتنم می‌داند از آن هم برای افشای حقایق بهره می‌برد.»

روزنامه ایران

گردهمایی یاران احمدی‌نژاد در اوین/ماجرای حضور پسر ظریف در مهمانی عروسی/ عبور اسحاق دولت از خطوط قرمزروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «افشاگری وزیر نفت از رانت خواری‌ها» و «نقشه راه دولت پس از لغو تحریم‌ها» اختصاص داد.

· حضور فرزند ظریف در جشن عروسی دختر کری

خبری عجیب که به سرعت تکذیب شد. روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه‌خبر؟!» صفحه سیاسی نوشت: «یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادعای یک سایت امریکایی در مورد حضور فرزند وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم ازدواج فرزند وزیر امور خارجه امریکا را خبرسازی محض دانست.

«ایرنا» با انتشار این خبر یادآور شد که یک سایت امریکایی ادعا کرده بود که پسر محمد جواد ظریف در مراسم ازدواج دختر جان کری با همسر ایرانی‌اش شرکت کرده بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • هموطن ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    بد اخلاقی تو روزنامه های زرد موج میزنه ،تازه اینا دم از اخلاق میزنند!!!!!!!
  • ایرانی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مطلب دیکه ای نداشتید بنویسد
  • بابک ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    درود بر روحانی! 4 سال دیگه هم خاری توی چشم شماست! احمدی نژادم 4 ساله دیگه ماست فروشی میزنه!
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    خورشید هر روز اتز مشرق طلوع می کند و در مغرب غروب می کند و هر طلوعی غروبی دارد هر شروعی پایانی دارد و پایان شب سیه سپید است این توهین های بی ادبانه که به رئیس جمهور قبل زده می شود یک روزی هم به رئیس فعلی بر می گردد پس از توهین دست بکشید که هر عملی را عکس العملی است مساوی و مخالف ان از این توهین های بیمزه سودی حاصل کسی نمیشود
  • ناشناس ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    دکتر احمدی نژاد سال 96 با اکثریت قاطع آراء پیروز است انشاءالله .
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    این اقازاده آمریکا چه کار میکنه تا براش حرف در بیارند؟
  • علی ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    توهین به هرکسی اصلا خوب نیست ولی دولت گذشته احمدی نژاد عملکرد خوبی نداشت روزنامه ها وصدا وسیما ختلاصها را بگویند
  • علی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    توهین به هرکسی اصلا خوب نیست ولی دولت گذشته احمدی نژاد عملکرد خوبی نداشت روزنامه ها وصدا وسیما lختلاصها را بگویند
  • احمد ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    امان از دست حرکت رسانه ای زنجیری ها پشت سر هم و با هم به یک موضوع حمله یا از اون موضوع تعریف و تمجید می کنند!!!
  • پارسا ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    متاسفم از اینکه نظراتم منتشر نمیشن.ی نگاه به غیر قابل انتشارها بکنید.سانسور تا این حد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس