کد خبر 448597
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵

تعدادی از آثار و كتب علامه وحید بهبهانی در آیین گشایش کنگره جهانی علامه وحید بهبهانی در كربلای معلی رونمايی شد.

 به گزارش مشرق، مراسم افتتاحيه كنگره جهانی علامه وحيد بهبهانی با حضور انديشمندانی از عراق و ۲۰ كشور خارجی از جمله جمهوری اسلامی ايران برگزار شد، که در بخش میانی آن از مجموعه آثار آن عالم فرزانه، همچنين اثری موسوم به «دايره‌المعارف الوحيديه» و تعدادی از كتب علامه بهبهانی در زمينه تفسير قرآن رونمايی شد.

آيت‌الله شيخ عبدالمهدی كربلايی، توليت آستان مقدس امام حسين (ع) كه در اين مراسم از آثار متعدد بازنشر شده علامه وحيد بهبهانی رونمايی می كرد، از تلاش برای چاپ مجدد و احيای آثار قديمی، كمياب و بعضاً ناياب بهبهانی قدردانی كرد.

علامه محمدباقر بهبهانی (۱۱۱۸ هجری قمری ـ ۱۲۰۵ هجری قمری)، مشهور به وحيد بهبهانی و ملقب به آقا، فقيه، اصولی و مؤلف امامی قرن ۱۲ قمری است. علامه بهبهانی از سوی سيدمحمد طباطبايی اصفهانی، «وحيد عصر» (يگانه دوران) لقب گرفت و به لقب‌های ديگری همچون «استاد اكبر»، «استاد كل»، «علامه ثانی» و «محقق ثالث» نيز مشهور است.

وی شاگرد اساتيد بزرگی در اصفهان، نجف و كربلا بود و خود، شاگردان بسياری را تربيت كرد. از ويژگی‌های زندگانی او می‌توان به مبارزه با اخباری گری و اخباريان تندرو اشاره كرد كه پس از ۳۰ سال به ثمر نشست. وحيد بهبهانی كه در اصفهان زاده شده بود، در كربلا درگذشت و در حرم امام حسين (ع) دفن شد.

علامه وحيد بهبهانی بيش از ۷۳ جلد كتاب در فقه و اصول و رجال و حديث نوشته كه «مص‌بي‌ح‌ال‌ظلام في ش‌رح م‌ف‌اتي‌ح ال‌ش‌راي‌ع» (شرح مفاتيح‌ال‌ش‌راي‌ع ملامحسن فيض كاشانی) در ۸ جلد، «حاشيه الوافی» و «الفوائد الحائريه» از مهم‌ترين آثار او به شمار می‌روند.

منبع: پايگاه اطلاع‌رسانی حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس