کد خبر 449388
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

كتاب زيارت از نگاهي ديگر به قلم آيت‌الله ابراهيمي اميني و تدوين پژوهشكده حج و زيارت از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد كه در اين كتاب بخشي از آداب، شرايط و ظرافت‌هاي حج و زيارت معصومين عليهم‌السلام مورد بحث و بررسي جامعه قرار گرفته است. اين كتاب منبع خوبي براي استفاده محققان و پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي در بخش حج و زيارت است.

 به گزارش مشرق، كتاب زيارت از نگاهي ديگر به قلم آيت‌الله ابراهيمي اميني و تدوين پژوهشكده حج و زيارت حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، بخشي از آداب، شرايط و ظرافت‌هاي حج و زيارت معصومين عليهم‌السلام را بررسي كرده است.

حج و زيارت، نشانه‌اي از رجعت به سوي خداست. حج و زيارت در يك نگرش كلي، سير وجودي انسان به سوي خدا و نمايش رمزگونه تجسم عيني فلسفه خلقت بني آدم است.

حج و زيارت اوليا، عبادتي است كه تمام عبادت‌ها را در برمي‌گيرد. در حج و زيارت، نماز، استغفار و توبه معنا پيدا مي‌كند. فلسفه اشك، در زيارت نمودار مي‌شود.

راز و نياز با خدا و نجوا و همنشيني با او در كنار خانه‌اش و در خانه‌هايي كه خداوند اجازه داده است تا نام او ياد شود، به اوج مي‌رسد و زائر چون ستاره‌اي درخشان در آسمان تاريكي‌ها مي‌درخشد و نامش در دفتر مهمانان خدا و رسول خدا صلي الله عليه و آله و خاندان پاك و مطهرش ثبت مي‌شود.

كتاب زيارت از نگاهي ديگر در سه محور اصلي، زيارت در اسلام، حج بيت‌الله الحرام، احكام و آثار آن و زيارت پيامبر صلي الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم‌السلام تدوين شده است.
كتاب «زيارت از نگاهی ديگر» منتشر شد

در مقدمه اين اثر به قلم حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت مي‌خوانيم: زيارت در فرهنگ تشيع جايگاهي رفيع و والا دارد. زائر در زيارت از يكسو به خدا نزديك مي‌شود ... متقرّبا إلي الله ... و از سويي با پيشوايان و الگوهاي الهي آشنا مي‌گردد: عارفا بحقّه ... معتقدا لفرض طاعته.

و از سوي ديگر با الهام‌گيري از اخلاق و رفتار و منش آنان خود را براي يك تغيير و تحول اساسي آماده مي‌سازد تا هنگام بازگشت به گونه‌اي ديگر زندگي كند و اسلام را در تمام مراحل حيات و زندگي خود پياده و مجسّم سازد.

سرپرست حجاج ايراني در بخش ديگري از اين مقدمه آورده است: اهميت زيارت آنگاه بيشتر روشن مي‌شود كه زائر پس از زيارت با توبه به درگاه پروردگار از گذشته غلط خود فاصله مي‌گيرد و با رويكردي جديد به زندگي و به دور از آلودگي به وطن باز مي‌گردد تا شرايط جديدي را بر زندگي خود و شعاع پيراموني آن حاكم سازد.

آيت‌الله اميني در بخشي از اين كتاب به تبيين منافع حج در شش عنوان پايگاه توحيد و مبارزه با شرك، خودسازي، منافع سياسي، منافع اقتصادي، منافع فرهنگي و تعظيم شعائر الله پرداخته است.

نويسنده اثر در باب منفعت دوم يعني خودسازي آورده است: حاجي در اين سفر روحاني و معنوي، با توجه كامل به خدا و تزكيه و تهذيب نفس، از ارتكاب همه گناهان و اخلاق زشت دست مي‌شويد و در راه پرورش اخلاق نيك در حصول تقوا و دگرگوني نفس خويش قدم برمي‌دارد.

كتاب زيارت از نگاهي ديگر به قلم آيت‌الله ابراهيم اميني در قطع پالتويي، 84 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قيمت 1200 تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.

گفتني است، تاكنون متن كامل حدود يكهزار عنوان كتاب حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت با فرمت هاي گوناگون از سوي كتابخانه تخصصي پايگاه اطلاع رساني حج به نشانيlib.hajj.irمنتشر شده است.

منبع: پايگاه اطلاع‌رسانی حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس