نکته مهم حرکت رسانه ملی در خلع سلاح رسانه‌ای برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی فارسی‌زبان خارجی است. برخی از این رسانه‌ها در فاصله دو سال اخیر تلاش کرده‌اند با مقابل هم قرار دادن رسانه ملی و برخی رسانه‌های داخلی و فعالان سیاسی جای مانوری پیدا کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی نوشت:

در ادامه رویکرد واقع‌گرایی رسانه ملی در انعکاس مذاکرات هسته‌ای و همین‌طور کندوکاو در خصوص زوایای مثبت و منفی برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، در دو روز گذشته مشروح بحث‌های نشست مشترک آقایان دکتر عراقچی و تخت‌روانچی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و نیز دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به ترتیب در روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه برگزار شده بود، از شبکه خبر پخش شد.

روی موج اطلاع‌رسانی هسته‌ای

  در این نشست‌ها نمایندگان موافق و مخالف، نظرات و دیدگاه‌های خود را در فضایی کارشناسی و چالشی با اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کردند و توضیحات لازم را شنیدند. صرف‌نظر از اهمیت این رویداد مهم که مبین استقلال و آزادی عمل قوا برای بررسی مباحث مهم مربوط به حوزه امنیت و منافع ملی است و شاخصی از مردم‌سالاری دینی به شمار می‌رود، از بُعد کارکرد رسانه‌ای پخش این نشست‌ها رویدادی کم‌سابقه محسوب می‌شود که بیانگر عزم جدی رسانه ملی برای اطلاع‌‌رسانی شفاف از برجام و قطعنامه 2231 با رعایت اصل توازن رسانه‌ای بین نظرات منتقدان و موافقان به مخاطبان است. واقعیت این است که برخلاف جوسازی‌های رسانه‌ای گاه‌ و بیگاه برخی منتقدان رسانه ملی و بعضا رویکرد غیرمنصفانه‌ و تخریبی تعداد انگشت‌شماری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای که به هر بهانه‌ای نواختن بزرگ‌ترین رسانه کشور را در دستور کار خود دارند، با نگاهی منصفانه و حرفه‌ای ملاحظه می‌شود صداوسیما در روند مذاکرات هسته‌ای و بویژه نقاط عطف آن نظیر امضای تفاهم‌نامه ژنو و سپس صدور بیانیه وین و پس از آن ـ که در مرحله بررسی جمع‌بندی مذاکرات به سر می‌بریم- سعی کرده است مخاطبان را با رعایت اصول رسانه‌ای سرعت، دقت و جامعیت در جریان این رویداد مهم قرار دهد.

البته تامین نظرات همه مخاطبان آن هم در فضایی چندصدایی و پررقابت، به لحاظ رسانه‌ای مشکل است، اما همان‌گونه که دکتر عراقچی بصراحت خطاب به منتقدان گفت: صداوسیما در مجموع عملکرد بسیار خوبی داشته و روشنگری خوبی را درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات و ابعاد مختلف آن در جامعه انجام داده است. مصداق این عملکرد خوب حضور مستمر وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و مذاکره‌کنندگان ارشد تیم هسته‌ای در برنامه‌های نگاه یک و گفت‌وگوی ویژه خبری و همین‌طور کارشناسان موافق و منتقد برجام و 2231 در برنامه تیتر امشب شبکه خبر و برنامه‌های رادیویی است.نمونه‌‌هایی که از تلاش رسانه ملی برای فراهم کردن فضای رسانه‌ای در جهت اطلاع‌رسانی هسته‌ای با رویکرد واقعگرایانه به مردم حکایت دارد.

با توجه به این واقعیات انتظار آن است برخی منتقدان همان گونه که بی‌محابا به رسانه ملی می‌تازند، انصاف به خرج داده درباره این حرکت مهم و اثرگذار رسانه ملی نیز اعلام نظر کنند تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.

نکته مهم دیگر تاثیر این حرکت رسانه ملی در خلع سلاح رسانه‌ای برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی فارسی‌زبان خارجی است. برخی از این رسانه‌ها در فاصله دو سال اخیر تلاش کرده‌اند با مقابل هم قرار دادن رسانه ملی و برخی رسانه‌های داخلی و فعالان سیاسی جای مانوری پیدا کنند.

با وجود چنین تلاشی بر کسی پوشیده نیست که این رسانه‌ها در چارچوب سیاست خبری تعریف شده به دنبال تامین اهداف و سیاست‌های طراحی شده خود هستند. به عبارتی بهتر، رعایت اخلاق رسانه‌ای برای آنها جایگاهی ندارد چرا که اگر به اخلاق رسانه‌ای پایبند بودند، همچنان از جنایتکاران داعش با عنوان دولت اسلامی یاد نمی‌کردند و از لفظ ائتلاف ساختگی عربستان برای قتل عام مردم مظلوم یمن استفاده نمی‌کردند.

همین رسانه‌ها با کمال وقاحت چشمان خود را بر جنایات القاعده و داعش و عربستان در یمن بسته در تنظیم اخبار خود از حمله به شورشیان حوثی یاد می‌کنند. بنابراین در حوزه پوشش اخبار هسته‌ای ایران نیز به دنبال کاسبی خود هستند هر چند برای سردرگم کردن مخاطبان گاهی مواقع یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند تا القای بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری نمایند.

مراد عنادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هژدانه ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    دیروز در شبکه ی خبر پرسش و پاسخ نمایندگان با جناب صالحی را دیدم به نمایندگان مجلس کمی امیدوار شدم فقط اگر جناب فریدون عباسی هم با جناب صالحی مناظره کنند نگرانی ما کاهش می یابد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس