فرمانده قرارگاه نجف با بیان اینکه تاکنون طرحی به عنوان ساخت یادمان قرارگاه نجف تدوین نشده است، گفت: باید برنامه ریزی کنیم تا تاریخ قرارگاه نجف در جنگ به خوبی بیان شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سردار "محمدنظر عظیمی" فرمانده کنونی قرارگاه نجف نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با تاریخچه شکل گیری این قرارگاه اظهار داشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع حوادث غرب کشور، ستاد عملیات جنگ در غرب در شهر کرمانشاه شکل گرفت. بعد از این که مساله ضدانقلاب و کردستان رفع شد، سردار شهید "محمد بروجردی" به همراه تعدادی دیگر ستاد عملیات غرب کشور را به سپاه منطقه 7 و سپس قرارگاه نجف تغییر دادند.

وی افزود: قرارگاه نجف در مقاطعی از جنگ قرارگاه فرعی نیز داشته است. چون قرارگاه در مناطق زیادی از غرب و حتی جنوب ماموریت داشته است لذا قرارگاه‌های فرعی جهت اجرای بهتر عملیات ایجاد می‌شد به طور مثال در مقطعی قرارگاه نجف در مریوان قرارگاه فرعی داشته است.

سردار عظیمی در ادامه شهدای شاخص این قرارگاه را برشمرد: شاخص ترین شهید این قرارگاه سردار شهید "محمد بروجردی" است که وی بنیان گذار ستاد عملیات غرب، سپاه منطقه 7 و قرارگاه نجف بود. همچنین شهید "نورعلی شوشتری" مقطعی فرمانده این قرارگاه بود. شهید "سعید قهاری سعید" نیز مدتی جانشین فرماندهی قرارگاه بود. مرحوم "داود کریمی" نیز مدت زمانی در این منطقه مسئولیت داشت. همچنین سردار شهید "حبیب الله داوودآبادی" مسئول عملیات قرارگاه نجف بود. شهید "غلامرضا صالحی" نیز مدتی جانشین عملیات قرارگاه بود. شهید "سیدباقر طباطبایی نژاد" نیز مسئول نیروی انسانی منطقه 7 بود.


نفر سمت راست: سردار شهید محمد بروجردی


سردار شهید نورعلی شوشتری


سردار شهید سعید قهاری سعید


مرحوم حاج داود کریمی


سردار شهید حبیب الله داودآبادی


سردار شهید غلامرضا صالحی


سردار شهید سیدباقر طباطبایی نژاد

سردار عظیمی در خصوص مقر اصلی قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس گفت: مقر سابق قرارگاه نجف، ستاد فرماندهی کنونی سپاه نبی اکرم(ص) بود.

فرمانده قرارگاه نجف در رابطه ساخت یادمان قرارگاه نجف بیان داشت: تاکنون برنامه‌ریزی جهت ساخت یادمانی به عنوان قرارگاه نجف صورت نگرفته است و کار مشخصی جهت تدوین تاریخ شفاهی قرارگاه و مستندان آن انجام نشده است.

وی تاکید کرد: بیشتر موضوعاتی که ما پیگیر هستیم مسائل مربوط به حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و راهیان نور در استان کرمانشاه است که این بحث اولویت نخست ما است و نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

سردار عظیمی در خصوص حضور کاروان‌های راهیان نور در بازی دراز در اردیبهشت ماه هر سال گفت: از آنجایی که این یادمان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است توانستیم راه دستیابی به ارتفاعات بازی دراز را آسفالت کنیم تا کاروان‌ها با اتوبوس به بالای ارتفاعات بروند. همچنین مجموعه‌ای نیز در آنجا ساخته شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر تدوین کتابی در رابطه با تاریخ قرارگاه نجف اظهار داشت: تاکنون کتابی توسط قرارگاه تالیف نشده استو. البته چند سال پیش کاری خارج از مجموعه و به صورت خصوصی انجام شد که مستندات آن ضعیف و کار سلیقه‌ای شده بود.


نقشه وضعیت دشمن در منطقه سومار که پیش از اجرای عملیات کربلای 6 توسط اطلاعات قرارگاه نجف تهیه شده است.

سردار عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی کنیم تا تاریخ قرارگاه نجف در جنگ معرفی شود.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس