حمید داوود آبادی از نویسندگان فعال در حوزه ادبیات دفاع مقدس است. «دیدم که جانم می رود» آخرین کتاب منتشر شده توسط او در این حوزه با موضوع خاطرات شهید مصطفی کاظم زاده است. کیهان در ادامه بررسی و آسیب شناسی عرصه کتاب دفاع مقدس با این نویسنده گفت وگو کرده است.

گروه جهاد و مقاومت مشرق- حمید داوود آبادی از نویسندگان فعال در حوزه ادبیات دفاع مقدس است. «دیدم که جانم می رود» آخرین کتاب منتشر شده توسط او در این حوزه با موضوع خاطرات شهید مصطفی کاظم زاده است. صفحه فرهنگ مقاومت در ادامه بررسی و آسیب شناسی عرصه کتاب دفاع مقدس با این نویسنده گفت وگو کرده است.

- آیا کتاب‌های دفاع مقدس توانسته جایگاه خود را در ادبیات فارسی باز کند؟

پیش از آن باید گفت آیا دفاع مقدس توانسته جایگاه خود را باز کند یا نه. شاید بشود در برخی جاها از خود خرده بگیریم که تاریخ دفاع مقدس را اختصاصی و مختص یک قشر خاص کرده و اجازه ندادیم دیگران به آن نزدیک شوند، در ادبیات دفاع مقدس هم چنین است.برخی هم فکر می‌کنند ادبیات دفاع مقدس مختص بچه حزب‌اللهی‌ها است اما همان گونه که در دفاع مقدس رزمندگان اعم از ادیان مسیحی، کلیمی، سنی و شیعه و اقشار مختلف دانش‌آموز، معلم و غیره حضور داشتند، پس ادبیات دفاع مقدس نیز متعلق به همه اقشار جامعه است. در حقیقت باید در حوزه دفاع مقدس مخاطبان ما همه اقشار جامعه باشند یعنی همه این را از ما طلب دارند، در حقیقت نسل امروز که استادان دانشگاه، خلبانان، دکتران، مهندسان فردا هستند باید درباره دفاع مقدس اطلاعات کافی را دریافت کنند.

- برای رسیدن به این هدف، چه باید کرد؟

برای رسیدن به این هدف باید بر اساس بیان مقام معظم رهبری مطالب زیبا بیان شود،البته به طوری که تحریف و دروغ گفته نشود. اگر ما بتوانیم به این طریق کار کنیم، به طور قطع این نسل خود مایل به دفاع مقدس شده و ما نیز توانستیم حق خود را ادا کنیم.

- به نظر شما اولویت با انتشار خاطرات است؟

من چون خود در جنگ حضور داشتم با خاطرات آن دوران بیشتر مانوس هستم، زمانی که یک کتاب خاطره چاپ می‌شود از آن می‌توان برداشت‌های متفاوتی داشت، نویسندگان می‌توانند آن را خوانده شعر گفته یا رمان برای گروه‌های سنی متفاوت بنویسند. به نظر من اولویت با خاطره‌نویسی است. اگر خاطرات واقعی دفاع مقدس را ارائه ندهیم شاید برخی نویسندگان رمان و قصه از تخیل خود استفاده و به این دلیل که در فضای جنگ نبوده و موضوع جنگ بسیار خاص است برخی مطالب را غلط بیان کنند.

- با چنین مسئله ای در کتاب های دفاع مقدس مواجه شده اید؟
من در رمان یکی از نویسندگان دیدم که نوشته بودند من به یک متری تانک رسیدم آرپیچی را برداشته و تانک را زدم و آن منفجر شد! در حالی که او نمی‌داند اگر آرپیچی را از 10 یا 20 متری بزنی خودت نیز متلاشی خواهی شد. یا در جای دیگر نوشته شده بود که در اثر زمین خوردن سرم به پوکه خمپاره خورد در حالی که خمپاره پوکه ندارد، این به دلیل عدم مطالعه خاطرات دوران دفاع مقدس نزد برخی از نویسندگان است.

- آیا ادبیات دفاع مقدس قابلیت تبدیل شدن به درس دانشگاهی را دارد؟
ادبیات دفاع مقدس ادبیات زنده ماندن ملت ما است، حالا باید توجه کنیم که چگونه می‌توان آن را ارائه کرد. ما دو فرهنگ جنگ و جبهه داریم که متاسفانه دیده می‌شود در کتاب‌ها و اردوی راهیان نور به عنوان مثال گفته می‌شود ما 50 تانک را زده یا 300 نفر را کشتیم؛ این مسائل به درد دانشجویان نمی‌خورد، ما باید روش و منش جبهه را تبلیغ کنیم. این مهم است که بتوانیم روش و منش جبهه را تبلیغ کنیم وقتی یک رزمنده به ماموریت می‌رفت از 80 روزی که در جبهه بود 10 روز آن را به عملیات بزن و بکش درگیر بود درحالی که آن 80 روز فرهنگ مقاومت و جبهه بود که ما باید بتوانیم آن را انتقال دهیم.

- یک کتاب خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد وچطور می‌توانیم نسل چهارم را به کتاب های دفاع مقدس جذب کنیم؟

ماباید حقیقت را بگوییم و نباید افسانه سازی بکنیم. چون شهدا افسانه نیستند و نبودند. ما اگر واقعیتها را بیان کنیم خودش ناخودآگاه تاثیرش را می گذارد. شهدا خودشان بزرگ هستند و نیازی به بزرگ نمایی ما ندارند. بیاییم از زندگی، رفتار ومنش‌شان بگوییم و به دور از دروغ وتحریف باشد. نسل جوان امروزخیلی حساس است. اگر کتاب را باز بکند و دو صفحه بخواند به ارزش یا بی ارزش بودن آن پی می برد. این خیلی مهم است یعنی اگر ما توانستیم کنار این جوان بنشینیم و با او حرف بزنیم و از این موضع صحبت کنیم، این کتاب برد پیدا می کند و اگر موضع خودمان را بالا ببینیم وخدای ناکرده این طور تصور کنیم که نسل جوان ماچیزی نمی فهمد و آمده ایم چیزی به او یاد بدهیم، در این حال جوان از ما گریزان می شود.

- مهمترین موانع فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه ما چیست؟
یکی از بزرگ‌ترین موانع امروز اینترنت است که همه مردم را به سوی خود جذب کرده است. ضمن اینکه باید قیمت کتابها پایین بیاید، متاسفانه قیمت کتابها خیلی بالا است.همچنین تنوع کتابها باید بیشتر و جذاب‌تر بشود چون نسل امروز، نسل تنوع و نو است، باید با زبان مطلوب با آنها حرف زد.

نسل جوان مخاطب اصلی کتاب دفاع مقدس است
- با این حال در سال های اخیر این کتاب های دفاع مقدسی هستند که در صدر فروش و استقبال مردم قرار گرفته اند. دلیل اقبال مردم از این آثار را چه می دانید؟
چون این آثاری که جدیدا چاپ شده به دور از تحریف و دروغ بوده و شهدا تاثیر خود را براین آثار گذاشته اند. کلام شهدا و مرامشان آن‌قدر جذبه دارد که گاهی همه فکر می کنند که به خاطر قلم نویسنده است، اما این طور نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس